Εξελίξεις είχαμε την Παρασκευή 17/03 σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών καθώς κατατέθηκε η πρώτη μηνυτήρια αναφορά από τραυματία της σφοδρής σύγκρουσης των δύο τρένων, κατά του ΟΣΕ αλλά και των πολιτικών προϊσταμένων του, ενώ νωρίτερα διεξήχθη ένας “πόλεμος” ανακοινώσεων, με εκατέρωθεν καταγγελίες και αιχμές, ανάμεσα στην ΡΑΣ και τον ΟΣΕ.
Κατατέθηκε η πρώτη μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου των εταιρειών του ΟΣΕ αλλά και πολιτικών προσώπων που είχαν την εποπτεία του Οργανισμού από τραυματία του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Η μήνυση κατατέθηκε στην Εισαγγελία της Αθήνας και ζητείται η διερεύνηση ευθυνών φυσικών ή ηθικών αυτουργών με πράξεις η παραλείψεις είτε πρόκειται για υπευθύνους του ΟΣΕ είτε για πολιτικά πρόσωπα.
Η ανακοίνωση των δικηγόρων
«Οι εταιρείες Θεόδωρος Π. Μαντάς και Συνεργάτες και Λουκάς Θ. Αποστολίδης και Συνεργάτες αναλάβαμε καθήκοντα νομικής εκπροσώπησης για μία εκ των πολλών τραυματιών από το φονικό δυστύχημα στα Τέμπη. Καταθέσαμε σήμερα, 17/03/2023 μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου ενώπιον της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών για λογαριασμό της εντολέως μας και επιφυλασσόμαστε να προβούμε σε περαιτέρω ενέργειες για την προάσπιση των δικαιωμάτωντης.
Με την μηνυτήρια αναφορά που καταθέσαμε, ζητάμε την πλήρη διερεύνηση σε σχέση με τηντέλεση πληθώρας ποινικών αδικημάτων, τελεσθέντων εξ οιουδήποτε υπαιτίου, φυσικού ή ηθικού αυτουργού και συμμετόχου, με πράξεις ή δια παραλείψεως ανεξαρτήτως της θέσεως τους,είτε στην ιεραρχία των διοικήσεων του τριχοτομημένου ΟΣΕ είτε στα πολιτικά πρόσωπα που έχουν την ευθύνη και την εποπτεία του, αφενός σε βάρος της εντολέως μας και αφετέρου εις βάρος των επιβατών του μοιραίου τραίνου “Intercity 62”».
Το πόρισμα της ΡΑΣ για την εκπαίδευση των σταθμαρχών
Αποκαλυπτική είναι η ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων σχετικά με την εκπαίδευση των υποψηφίων σταθμαρχών μετά την τραγωδία των Τεμπών.
Για τον λόγo αυτό ανακοίνωσε την λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων λόγω μη επαρκούς εκπαίδευσης προσωπικού κρίσιμων ειδικοτήτων.
Μάλιστα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας διαπιστώνει ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς που είχε βάρδια το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης στα Τέμπη, δεν είχε εκπαιδευτεί σωστά πριν να λάβει την πιστοποίηση και τη θέση του στον ΟΣΕ.
Όπως αναφέρει, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας που διεξάγει για τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, διαπίστωσε σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον Διαχειριστή Υποδομής, ήτοι τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ Α.Ε) που σχετίζονται με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας του.
Ειδικότερα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με σειρά ελέγχων που θα αναφερθούν στη συνέχεια, διερεύνησε τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022 και διαπίστωσε ότι δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών.
Η απόφαση για λήψη έκτακτων μέτρων
Ως εκ τούτου η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισε ομοφώνως τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων λόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια. Με τα έκτακτα προσωρινά μέτρα η Αρχή υποχρεώνει μεταξύ άλλων το Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ Α.Ε να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στο διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης. Πρόκειται για το προσωπικό το οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.
Η ευθύνη της εκπαίδευσης του προσωπικού
Υπογραμμίζεται, ότι η κατάρτιση του προσωπικού του διαχειριστή υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας, παρέχεται από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΟΣΕ. Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος οργανώνει τις υπηρεσίες εκπαίδευσης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν έχει καμία εμπλοκή στην εκπαίδευση Σταθμαρχών και Κλειδούχων. Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ο διαχειριστής υποδομής ευθύνονται για το επίπεδο της κατάρτισης και των προσόντων του προσωπικού τους, που επιτελεί βασική εργασία ασφάλειας. Η ΡΑΣ εγκρίνει στην αρχή κάθε έτους το ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης το οποίο καταρτίζεται από τον ΟΣΕ.
Τι κάνει η ΡΑΣ
Η αρμοδιότητα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων σε σχέση με το προσωπικό κρίσιμων καθηκόντων αφορά στην προετοιμασία και τη διενέργεια των εξετάσεων των υποψηφίων μηχανοδηγών. Η ΡΑΣ εκδίδει την ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης. Οι μηχανοδηγοί μετά την απόκτηση άδειας αυτής, λαμβάνουν επίσης πιστοποιητικό στο οποίο αναγράφεται το τροχαίο υλικό και η υποδομή (σιδηροδρομική διαδρομή) που επιτρέπεται να μηχανοδηγούν. Το πιστοποιητικό αυτό εκδίδεται από την εκάστοτε σιδηροδρομική επιχείρηση και τηρείται ενεργό υπ΄ευθύνη της.
Οι διαπιστώσεις
Σύμφωνα με τον οδηγό Σπουδών του ΟΣΕ που περιλαμβάνεται στο ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης έτους 2021, «Βασική Εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας (ΣΤΑΘΜΑΡΧΕΣ)» για το προαναφερθέν προσωπικό (κωδ. 22075 και 22076) που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, προβλέπονταν 712 ώρες θεωρητικής που θα πραγματοποιούνταν σε δύο κύκλους μαθητείας και 75 ώρες πρακτικής εκπαίδευσης. Κατά τη μαρτυρία της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, ο δεύτερος κύκλος θεωρίας πραγματοποιήθηκε παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση. Με βάση το προαναφερθέν πρόγραμμα και μετά από τους επί τόπου ελέγχους των στελεχών της ΡΑΣ στα γραφεία του ΟΣΕ, τη συγκριτική επισκόπηση, μελέτη και ανάλυση των προσκομισθέντων στοιχείων και πληροφοριών προέκυψαν οι παρακάτω διαπιστώσεις:
Δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη βασική εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας με κωδικούς ΚΠ 22075 (Σταθμάρχες ΑΘήνας) και ΚΠ 22076 (Σταθμάρχες Θεσσαλονίκης), σύμφωνα με τις απαιτήσεις του σχετικού οδηγού σπουδών για τους εξής λόγους:
Πρώτον: Από την ανάλυση των στοιχείων δεν μπορεί να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα, ότι οι εν λόγω υποψήφιοι σταθμάρχες ολοκλήρωσαν τον προβλεπόμενο Β’ κύκλο θεωρητικής εκπαίδευσης των 177 ωρών ο οποίος θα διεξαγόταν παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση των 75 υποχρεωτικών ημερών μετά την ολοκλήρωση του Α’ κύκλου εκπαίδευσης των 535 ωρών. Δεδομένου, ότι δεν προσκομίστηκαν κρίσιμα αποδεικτικά έγγραφα και στοιχεία από τα οποία να προκύπτουν με σαφήνεια και πληρότητα:
* Τα υπογεγραμμένα φύλλα παρουσίας των εκπαιδευομένων κατά τον Α’ κύκλο της θεωρητικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης για τις ημερομηνίες 13.8.22, 24.8.22, 30.8.22, 31.8.22, 9.9.22, 17.9.2022 και 7.10.22 και στο πρόγραμμα της Αθήνας για τις 13.8.22.
*Ο τρόπος υλοποίησης των υπολειπόμενων ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης, ο οποίος ενσωματώθηκε στην πρακτική εκπαίδευση (Β΄ κύκλο εκπαίδευσης) και ο ακριβής αριθμός του συνόλου των εκπαιδευομένων.
* Οι βεβαιώσεις των αρμόδιων Επιθεωρήσεων περί ολοκλήρωσης του Β’ Κύκλου θεωρητικής εκπαίδευσης (177 ωρών).
* Οι βεβαιώσεις πιστοποίησης περί ολοκλήρωσης της πρακτικής εκπαίδευσης (75 ημερών).
* Τα έγγραφα στοιχεία για την πρακτική εκπαίδευση τριών εκπαιδευόμενων
Δεύτερον: Από το σύνολο των έγγραφων στοιχείων που έχει στη διάθεσή της η Αρχή, διαπιστώνεται ασάφεια μεταξύ του συνολικού αριθμού των αρχικά υποψήφιων εκπαιδευόμενων σταθμαρχών και του τελικού αριθμού των προσώπων που μετείχαν επιτυχώς στην ερευνώμενη εκπαίδευση.
Οι ενδείξεις
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, η ΡΑΣ έχει ενδείξεις ότι ο διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής (ΟΣΕ):
Δεν εξασφάλισε, ως όφειλε, πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού και των συστημάτων, τα οποία διασφαλίζουν, ότι διατηρείται η επάρκεια προσόντων του προσωπικού και εκτελούνται αναλόγως τα σχετικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση.
Τα παραπάνω αποτελούν παράβαση της διάταξης του άρθρου 61 §3 ‘’Συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας’’ του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019)
H κατάρτιση που παρασχέθηκε από τον ΟΣΕ στο συγκεκριμένο ελεγχόμενο θεωρητικό και πρακτικό κύκλο εκπαίδευσης και αφορά σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας (σταθμάρχες) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής, δεδομένου, ότι δεν πιστοποιούνται με σχετικές βεβαιώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών:
Α. Οι υπηρεσίες κατάρτισης των σταθμαρχών, οι οποίες, πρέπει να περιλαμβάνουν;
*Εκπαίδευση για τις απαραίτητες γνώσεις
* Κανόνες και διαδικασίες λειτουργίας,
* σηματοδότηση και σύστημα ελέγχου – χειρισμού, καθώς και
Β. Οι Διαδικασίες έκτακτης ανάγκης που ισχύουν για τα εκτελούμενα δρομολόγια.
Τα παραπάνω αποτελούν παράβαση της διάταξης του άρθρου 65 §§2 και 6 (Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης) του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019, σε συνδυασμό και με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 2019/773.
Η απόφαση της Ολομέλειας
Βάσει όλων των σοβαρών προαναφερθεισών ενδείξεων και ενόψει των σχετικών ανακοινώσεων για την έναρξη των σιδηροδρομικών δρομολογίων, η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αποφάσισε ομοφώνως τα ακόλουθα:
Διαπιστώνει σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» των διατάξεων των άρθρων 61 §3 περίπτωση (στ) (Συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας) και 65 §§2 και 6 (Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης) του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019, οι οποίες (παραβάσεις) σχετίζονται άμεσα με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειάς του (ΣΔΑ) κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο ανωτέρω (IV) σκεπτικό.
Καλεί τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της παρούσας και ενώπιον της Αρχής:
*Να εκθέσει με σχετικό έγγραφο υπόμνημά του τις απόψεις του.
*Να προτείνει (εγγράφως) άμεσα μέτρα αποκατάστασης, ώστε, το Σύστημα Διαχείρισης της Ασφάλειάς του να είναι σύμφωνο με τις απαιτήσεις των άρθρων 61 §3 (Συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας) και 65 §§2 και 6 (Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης) του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019, σε συνδυασμό και με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 2019/773.
Υποχρεώνει τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στην, κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο ανωτέρω ιστορικό της παρούσας, «Βασική Εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας (Σταθμάρχες)» με κωδ. 22075 και 22076.
Απειλεί τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» με την επιβολή προστίμου ποσού εκατό χιλιάδων ευρώ (100.000, 00 €) για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με το διατακτικό της παρούσας.
Ορίζει τη Μονάδα Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της Αρχής καθ’ ύλην αρμόδια να εξετάσει, να αξιολογήσει και να εισηγηθεί αρμοδίως τα, κατά τον ανωτέρω τόπο και χρόνο, προτεινόμενα από τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ», μέτρα αποκατάστασης.
Εξουσιοδοτεί την Πρόεδρο της ΡΑΣ να κοινοποιήσει την παρούσα απόφαση στον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ»
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων συνεχίζει με αμείωτους ρυθμούς την έρευνα την οποία διενεργεί στο πλαίσιο του αυτεπάγγελτου ελέγχου που ξεκίνησε την επόμενη ημέρα μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, με στόχευση να ολοκληρωθεί η διαδικασία το συντομότερο δυνατό.
Η αιχμηρή απάντηση του ΟΣΕ
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης του προσωπικού κυκλοφορίας ήταν σε γνώση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων από τον Ιούλιο του 2022 υποστηρίζει ο ΟΣΕ, αντικρούοντας τα επιχειρήματα της ΡΑΣ που νωρίτερα σήμερα είχε επικρίνει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, χαρακτηρίζοντας το ανεπαρκές.
«Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο ΟΣΕ.
Παράλληλα επισημαίνει ότι με έγγραφο από τις 9 Μαρτίου 2023, ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου. Και συγκεκριμένα για τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) αλλά και για την διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους.
Ουδέποτε, τονίζει, ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023), βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΣΕ:
Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο εν μέσω μιας πολύ δύσκολης και οδυνηρής συγκυρίας για την ελληνική κοινωνία και τον ελληνικό σιδηρόδρομο, επίσημοι φορείς να εκφράζουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση των αναφερομένων σε αυτές, ειδικά όταν έχουν υπάρξει κοινωνοί σε αυτά επί των οποίων αποφαίνονται.
Σε ότι αφορά λοιπόν στο Δελτίο Τύπου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σήμερα Παρασκευή 17.3.2023, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) σημειώνει τα ακόλουθα:
- Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών. Στο ανωτέρω έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της.
- Σε αυτή δε την εγκύκλιο αναφέρεται ρητώς ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η εκπαίδευση. Επιπλέον με το από 9.3.2023 έγγραφο ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου, προσκομίζοντας:
Α) Τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.
Β) Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες.
Ουδέποτε ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023), βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.
Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας.
Ο Οργανισμός λειτουργώντας απολύτως μέσα στα θεσμοθετημένα πλαίσια και αντιλαμβανόμενος την ευαισθησία του θέματος απέναντι και στην κοινή γνώμη, θα απαντήσει με απόλυτη ακρίβεια, λεπτομέρεια και τεκμηρίωση σε όλα όσα η Αρχή αναφέρει (βασιζόμενη καταρχάς σε «ισχυρές ενδείξεις»).
Έως τότε καλό είναι να εκφράζονται δημοσίως μόνο οριστικά και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Είναι ώρες ευθύνης για όλους και όχι ώρες διάχυσης ευθυνών.