Πολλοί Ευρωπαίοι ανησυχούν για την κλιματική κρίση και θα ήταν πρόθυμοι να αναλάβουν προσωπική δράση και να στηρίξουν τις κυβερνητικές πολιτικές για να βοηθήσουν στην καταπολέμησή της, σύμφωνα με έρευνα, αλλά όσο περισσότερο ένα μέτρο θα άλλαζε τον τρόπο ζωής τους, τόσο λιγότερο το υποστηρίζουν, αναφέρει η The Guardian.
Σε γενικές γραμμές είπαν ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται στην ανθρώπινη δραστηριότητα, λιγότερο από το 20% των ερωτηθέντων στις περισσότερες χώρες είπε ότι η κλιματική αλλαγή δεν οφείλεται στην ανθρώπινη δραστηριότητα και το πολύ 5% αρνήθηκε ότι συμβαίνει.
Υπήρξε επίσης ισχυρή υποστήριξη, μεταξύ 76% και 85%, για την άποψη ότι όλες οι χώρες θα ήταν πιο αποτελεσματικές στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής εάν συνεργάζονταν με άλλες χώρες, αλλά υπήρχε λιγότερη συμφωνία για το τι είναι διατεθειμένο να κάνει κάθε άτομο με αυτή την έννοια .
Τα μέτρα που δεν συνεπάγονται σημαντικές θυσίες στον τρόπο ζωής ήταν δημοφιλή, με το 45% των Γερμανών και το 72% των Ισπανών να υποστηρίζουν κυβερνητικά προγράμματα δενδροφύτευσης. Επιπλέον, το 60% των Ισπανών και το 77% των Βρετανών δήλωσαν ότι θα καλλιεργούσαν περισσότερα φυτά οι ίδιοι ή το έκαναν ήδη. Το 40% των ερωτηθέντων στη Δανία και το 56% των ερωτηθέντων στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Ιταλία θα ήταν ευτυχείς να μην αγοράσουν ποτέ ξανά πλαστικά προϊόντα μιας χρήσης, ενώ μεταξύ 63% των ερωτηθέντων στη Σουηδία και 75% των ερωτηθέντων στην Ισπανία θα υποστήριζαν μια κυβερνητική απαγόρευση αυτών.
Ομοίως, υπήρξε αρκετά σταθερή υποστήριξη –από 28% στη Γερμανία σε 43% στην Ιταλία– για την ιδέα περιορισμού της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών σε δύο ή τρία γεύματα την εβδομάδα. Το 24% των ερωτηθέντων στο Ηνωμένο Βασίλειο και το 48% των ερωτηθέντων στην Ιταλία θα υποστήριζαν την κυβερνητική νομοθεσία ως προς αυτό. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι κρατικές επιδοτήσεις για να γίνουν τα σπίτια πιο αποδοτικά ενεργειακά ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς, με υποστήριξη που κυμαινόταν από 86% στην Ισπανία έως 67% στη Γερμανία, ενώ το κόστος από την τσέπη ήταν λιγότερο δημοφιλές (19% στη Γερμανία και 40% στην Ισπανία). Υπήρξε επίσης ευρεία υποστήριξη για τους φόρους στους συχνούς ταξιδιώτες (από 39% στην Ιταλία σε 59% στη Γερμανία, με την πλειονότητα υπέρ αυτών σε πέντε από τις επτά χώρες), αλλά πολύ λιγότερο για την αγορά ρούχων από δεύτερο χέρι (από 17% στη Γερμανία σε 27% στο Ηνωμένο Βασίλειο). Ακόμη πιο ριζοσπαστικές προτάσεις, όπως η οικειοθελής διακοπή της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών και η απόκτηση λιγότερων παιδιών από τα επιθυμητά, υποστηρίχθηκαν από 10% στη Γερμανία και 19% στην Ιταλία και 9% αντίστοιχα στη Γερμανία και 17% στην Ιταλία.
Οι αλλαγές στη χρήση του αυτοκινήτου, ένας σημαντικός μοχλός των εκπομπών άνθρακα και ένας τομέας όπου πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ήδη θεσπίσει νόμους, προκάλεσαν επίσης απαντήσεις που έδειξαν ισχυρή συσχέτιση με τον αντίκτυπο που θα μπορούσαν να έχουν τα μέτρα στη ζωή των ανθρώπων. Ερωτηθείς εάν θα ήταν πρόθυμοι να στραφούν σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, κατά μέσο όρο λίγο λιγότερο από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων στις επτά χώρες που αναλύθηκαν –από 19% στη Γερμανία, 32% στη Δανία και 40% στην Ιταλία– απάντησαν ναι. Οι απαντήσεις ήταν πιο ποικίλες όταν επρόκειτο να εγκαταλείψουμε εντελώς την οδήγηση υπέρ της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, το περπάτημα ή το ποδήλατο. Στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, το 35%, το 44% και το 40% αντίστοιχα δήλωσε ότι θα ήταν πρόθυμο να το κάνει. Η υποστήριξη ήταν χαμηλότερη στη Βρετανία (22%), τη Γερμανία (24%), τη Δανία (20%) και τη Σουηδία (21%), αν και το 25% των Γάλλων και το 28% των Γερμανών δήλωσαν ότι ήδη περπατούν, κάνουν ποδήλατο ή χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ωστόσο, η υποχρεωτική αύξηση του φόρου καυσίμου και η κυβερνητική νομοθεσία για την πλήρη απαγόρευση της παραγωγής και πώλησης αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ δεν ήταν δημοφιλής.
Σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, εκείνες που ήταν αντίθετες στην καταβολή υψηλότερου φόρου στα καύσιμα υπερτερούσαν αριθμητικά εκείνων που ήταν υπέρ του μέτρου. Όταν ρωτήθηκαν πώς ένιωθαν για την απαγόρευση των αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων, μόνο η Ισπανία και η Ιταλία είχαν περισσότερους ανθρώπους που ήταν ευχαριστημένοι με την ιδέα παρά αντίθετοι, ενώ σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία το επίπεδο αντίθεσης, πάνω από 60%, ήταν σχεδόν διπλάσιο από αυτό της υποστήριξης. .
Να σημειωθεί ότι το YouGov πήρε συνεντεύξεις με αντιπροσωπευτικά δείγματα περισσότερων από 1.000 ερωτηθέντων σε κάθε χώρα μεταξύ 5 και 24 Απριλίου.
Digi24.ro