Από που να το πιάσεις και που να το αφήσεις; Από το τρομερό δυστύχημα στα Τέμπη διότι δεν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και την πρόσφατη κατάρρευση του καντρικού άξονα σιδηροδρομικού δικτύου λόγω των πλημμυρών στο θεσσαλικό κάμπο;
Από τα αντιπλημμυρικά που έγιναν-δεν έγιναν και πάντως δεν άντεξαν μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών Κορίνθου που έκλεισε για 7 ώρες επειδή πήρε φωτιά ένα φορτηγό μέχρι το ρεύμα της Κηφισού και την Αττική Οδό που έχουν καθημερινό μποτιλιάρισμα λόγω μικροατυχημάτων ή μιας ξαφνικής (;) μπόρας;
Από τη δίχως συντήρηση, επί δεκαετίες… “πέργκολας” του Καλατράβα στο ΟΑΚΑ μέχρι τους μουχλιασμένους σταθμούς του μετρό και του Ηλεκτρικού με τις ακινητοποιημένες επί εβδομάδες κυλιόμενες σκάλες και τα ασανσέρ που αναγκάζουν όσους έχουν ανάγκη να κατέβουν σε έναν άλλο σταθμό μακριά από τον προορισμό τους; (Αλήθεια έχει πάει ποτέ κάποιος αρμόδιος στο Σταθμό Μοναστηράκι να δει τη μαύρη μούχλα αλλά και τα σκουριασμένα σκέπαστρα;).
Η Ελλάδα πλημμυρίζει, σκουριάζει, μουχλιάζει, μπαζώνεται, γκρεμίζεται, αποσαθρώνεται, καταρρέει την ίδια στιγμή που οι κυβερνήσεις πανηγυρίζουν για την έξοδο από τα μνημόνια, την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και την επιστροφή στην κανονικότητα.
Φταίνε τα μνημόνια και η σφιχτή δημοσιονομική πολιτική των τελευταίων 13 χρόνων για αυτή την κατάρρευση; Προφανώς φταίνε! Οχι όμως και για το ότι χάθηκε, όπως αναφέρουν σήμερα τα ρεπορτάζ, και για το ότι χάθηκε το μάνουαλ συντήρησης του στέγαστρου του ΟΑΚΑ. Και σίγουρα δεν φταίνε τα μνημόνια και η τρόικα για το ότι από το 2012, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Powergame, δεν υπήρχε πουθενά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) πολυετής προγραμματισμός για δαπάνες συντήρησης των έργων που χρηματοδοτούνται μέσω του ΠΔΕ. Κανένας κωδικός για συντήρηση υποδομών, λιμανιών, γεφυρών, φραγμάτων. Νάδα. Μονάχα προτάσεις για το ποιά δίκτυα και ποιές υποδομές θα ξεπουλήσουμε για να έχουμε πλεονάσματα.
Τι άλλο υπάρχει; Μεγάλοι Περίπατοι! Στο πουθενά!
Το αποτέλεσμα; Η απαξίωση και κατάρρευση των ολυμπιακών έργων, του σιδηροδρομικού δικτύου, των σχολικών κτιρίων με τα κάγκελα που υποχωρούν, με τους σοβάδες να πέφτουν στα κεφάλια των παιδιών κάθε λίγο και λιγάκι, των αστικών υποδομών και δικτύων. Κι όταν συμβεί το κακό και έρχεται η ώρα αναζήτησης ευθυνών αρχίζει η γνωστή “κολοκυθιά” μεταξύ Δήμων, Περιφέρειας, υπουργείου Υποδομών, προηγούμενων και επόμενων κυβερνήσεων και τούμπαλιν.
“Πολλές από τις κρίσιμες υποδομές που σήμερα απολαμβάνουν οι Έλληνες πλησιάζουν τον μισό αιώνα λειτουργίας, καθώς κατασκευάστηκαν μετά τη δεκαετία του ’80, όταν άρχισε η εισροή κοινοτικών κονδυλίων. Λειτούργησαν επί πέντε δεκαετίες χωρίς ουσιαστική συντήρηση σε πολλές περιπτώσεις, αλλά πλέον απαιτούνται παρεμβάσεις ώστε να αποφύγουμε τα χειρότερα. Ακόμα πιο δυσάρεστη είναι η κατάσταση με τα έργα των δήμων, όπου εξαιτίας των κακοτεχνιών και της χαμηλής ποιότητας χρειάζονται επισκευές και συντηρήσεις σε τρία ή πέντε χρόνια!” γράφει ο συνάδελφος Φώτης Κόλλιας.
Αλήθεια, τι περιλαμβάνει για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ο προϋπολογισμός του 2024 που κατατέθηκε σήμερα; Μένει να τον μελετήσουμε και να επανέλθουμε. Εχουμε όμως μία υποψία ότι δεν θα βρούμε τίποτα ή ελάχιστα μπροστά στο μέγεθος των προβλημάτων.
- Wall Street Journal: Αυτό είναι το σχέδιο Τραμπ για την Ουκρανία και δεν θα αρέσει καθόλου στον Ζελένσκι
- ΗΠΑ: Οι ημερομηνίες – κλειδιά έως την ανάληψη της προεδρίας από τον Τραμπ
- FAO: Οι κακές διατροφικές συνήθειες έχουν κρυμμένο υγειονομικό κόστος 8.000 δισεκατομμυρίων δολαρίων
- Σοβαρά επεισόδια στο Άμστερνταμ μεταξύ χούλιγκαν του Άγιαξ και της Μακάμπι Τελ Αβίβ
- «Ο Ερντογάν με τη ματιά ενός Έλληνα»: Το νέο βιβλίο του Μιχάλη Ψύλου