Τη δική του εκδοχή για τα γεγονότα έδωσε το ζευγάρι που ζει σε ορεινή περιοχή της Κορινθίας σε «πρωτόγονες» συνθήκες. Αναφέρουν ότι ζουν παλαιοχριστιανικά, κάνουν λόγο για επίθεση των αστυνομικών «που ήρθαν για συλλήψεις, όχι για έρευνα», και δίνουν διαφορετική εκδοχή για την καταγγελία του κυνηγού, ότι πήγαν να του κάψουν το αυτοκίνητο, η οποία προκάλεσε και την επέμβαση της αστυνομίας.
Η ιστορία της οικογένειας στο ορεινό Μαρκάσι Κορινθίας ήρθε στη δημοσιότητα μετά την καταγγελία κυνηγού, που βρισκόταν στην περιοχή, ότι επιχείρησαν να του κάψουν το αυτοκίνητο την ώρα που κυνηγούσε.
Ο κυνηγός (που μίλησε στην εκπομπή της Τατιάνας Στεφανίδου, η οποία φυσικά έσπευσε να ασχοληθεί με το θέμα, μιλώντας και με την ίδιους τους γονείς στην Κορινθία) ισχυρίστηκε ότι βρέθηκε κοντά στο σπίτι της οικογένειας μαζί με 3 ακόμη άτομα επειδή τα σκυλιά εντόπισαν ένα αγριογούρουνο. Ισχυρίστηκε ότι έβαλαν φωτιά στα χορτάρια γύρω από το αυτοκίνητο, ωστόσο αργότερα πήρε φωτιά «και η καρότσα η καρότσα, που είναι πλαστικό, και το σκυλόσπιτο. Είχε βάλει ένα δίλιτρο μπουκάλι βενζίνης. Πήρα τον πυροσβεστήρα, κάηκαν τα ρούχα μου». Σύμφωνα με τον κυνηγό, «τότε ήρθαν και οι άλλοι κυνηγοί επάνω και ο ένας του φώναξε ”τρελός είσαι, τι κάνεις”, και, αντί να μας απαντήσει, μας έριξε. Τα σκάγια έσκασαν ανάμεσά μας, ευτυχώς δεν μας πέτυχαν».
Ωστόσο, ο άνδρας που συνελήφθη για την επίθεση στον κυνηγό και μετά αφέθηκε ελεύθερος, υποστήριξε ότι ο κυνηγός «ήταν ένας λαθροθήρας που δεν τηρούσε τους νόμους»: «Ήρθε 20 μέτρα από τον χώρο μας, να αποτελειώσει ένα γουρούνι που κυλιόταν εκεί, σε μια καλλιέργεια που έχουμε με όσπρια. Του είπα να πάει 100 μέτρα πιο πέρα και αυτός ωρυόταν ότι έχει δώσει 5.000 ευρώ για τα σκυλιά και πρέπει να βγάλει τα έξοδά του. Δεν μπορεί 20 μέτρα από μια οικία να κάνει τέτοια πράγματα», ανέφερε.
Το περιστατικό προκάλεσε, μετά την καταγγελία του κυνηγού, την επέμβαση της αστυνομίας, που συνέλαβε το ζευγάρι, ενώ ανακοίνωσε ότι βρέθηκε και «οπλισμός», «όπλα, σφαίρες αλλά και τόξα]. Οι δύο γονείς συνελήφθησαν, ορίστηκε τακτική δικάσιμος και αφέθηκαν ελεύθεροι, ενώ τα ανήλικα παιδιά τους διατάχθηκε να μείνουν με τη μεγαλύτερη κόρη του συλληφθέντος.
Τι λένε οι ίδιοι
Το ζευγάρι μίλησε στην εκπομπή της Τατιάνας Στεφανίδου, αφήνοντας την κάμερα της εκπομπής να μπαίνει στο χτισμένο με πρόχειρα υλικά σπίτι, όπου υπάρχει και ένα «λαγούμι» που οδηγεί σε αυτό που οι ίδιοι χαρακτηρίζουν τόπο λατρείας, καθώς ζουν «όπως οι πρόγονοι μας, παλαιοχριστιανικά».
Μιλούν για μια κοινότητα 10 ατόμων με θρησκευτικά χαρακτηριστικά, ενώ η γυναίκα πρόσθεσε ότι «υπάρχουν 6-7- παιδιά στην κοινότητα. Παλαιότερα πήγαιναν στο σχολείο, τώρα όχι», είπε.
Στην ερώτηση γιατί τα παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο, αναφέρθηκε στις δύσκολες καιρικές συνθήκες. «Είμαστε σαν παραμεθόριος περιοχή» είπε, και πρόσθεσε: «Αλλά και η δική μας παράδοση και η θρησκεία που έχουμε δεν μας επιτρέπουν. Εχουμε εδώ πέρα τη δασκάλα μας. Τα διαβάζουμε εμείς».
Ο άνδρας, ερωτώμενος για την αναφερόμενη επίθεση στους αστυνομικούς που πήγαν για έλεγχο, υποστήριξε ότι δεν τους επιτέθηκαν, αλλά ότι οι αστυνομικοί ήταν εκείνοι που τους επιτέθηκαν, απρόκλητα.
Στις επίμονες ερωτήσεις της παρουσιάστριας για τον τραυματισμό του αστυνομικού, ο άντρας απάντησε ότι «μια κοπέλα, που είχαν πέσει πάνω της τρεις αστυνομικοί, σήκωσε κάποιο αντικείμενο και τραυμάτισε έναν αστυνομικό, την ώρα που την είχαν κάτω», επικαλούμενος το ένστικτο επιβίωσης όταν σου επιτίθενται τρεις άντρες, με στολή ή χωρίς.
«Ζούμε όπως οι παλιοί, όπως οι πρόγονοί μας», ανέφερε σε άλλο σημείο, «όπως οι Άμις, οι παλαιόπιστοι στη Ρωσία, ή τα κιμπούτς του Ισραήλ», ενώ όταν ρωτήθηκε αν μιλάμε για μια σέχτα, ανταπάντησε ότι «οι Άμις δεν είναι σέχτα, οι παλαιόπιστοι δεν είναι σέχτες, είναι κινήματα στη Ρωσία, αιώνες».
«Ζούμε παλαιοχριστιανικά», συμπλήρωσε. Οταν του επισημάνθηκε ότι ο νόμος ορίζει ότι τα παιδιά πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο, υποστήριξε ότι «ο νόμος που μας αφορά είναι για τις μειονότητες, είμαστε μια θρησκευτική μειονότητα».
Η σύζυγός του, Σεβαστή, έδειξε τον χώρο, το λαγούμι, ένα τούνελ που έχουν σκάψει και που οδηγεί σε έναν χώρο σαν εκκλησάκι. «Είναι χώρος λατρείας, μας έσπασαν την πόρτα» είπε, δείχνοντας προς την είσοδο και λέγοντας ότι «καταλήγει σε έναν μεγαλύτερο χώρο, που έχει το ιερό, τον τρούλο».
Όταν ρωτήθηκε γιατί το έσκαψαν αυτό το λαγούμι, απάντησε ότι «δεν έρχονται εδώ τα υλικά και δεν είχαμε χρήματα. Πώς θα θρησκεύομαι, θα κοινωνάμε, θα βαφτιζόμαστε, θα παντρευόμαστε;» είπε, και συμπλήρωσε: «Αυτή είναι η ζωή μας. Είμαστε γύρω στα τέσσερα χρόνια εδώ».
Όταν ρωτήθηκε αν τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, απάντησε πως «και στην εκκλησία πηγαίνουν, και σε εκδηλώσεις πηγαίνουν τα παιδιά, και σε συγγενείς και σε φίλους. Ξέρουμε τους χωριανούς, πηγαίνουμε εκδρομές, δεν τα έχουμε κρυμμένα, δεν έχουμε λόγο να κρυβόμαστε».
Σε σχετική ερώτηση για τον «οπλισμό» που βρέθηκε, είπε ότι δεν γνωρίζει για τα όπλα και αναφέρθηκε στο τσεκούρι και στα τόξα, λέγοντας ότι είναι στο πλαίσιο του πολιτισμού τους και ότι το τσεκούρι το έχουν για να κόβουν ξύλα.
Ο άνδρας, εξηγώντας γιατί αποφάσισαν να αλλάξουν τη ζωή τους, καθώς η πεθερά του λίγο νωρίτερα είχε υποστηρίξει ότι προηγουμένως ζούσαν και εργάζονταν στην Αθήνα, απάντησε πως «κάναμε τις επιλογές μας, θέλαμε να ζήσουμε φυσικά, έχουμε βιολογικά προϊόντα, όπως οι παππούδες μας, αυτό είναι επιλογή. Είναι επιλογή μας αυτός ο τρόπος ζωής».
«Εδώ δουλεύουμε από το πρωί ως το βράδυ τη γη. Ο παραδοσιακός τρόπος ζωής είναι πολύ κοπιαστικός, δεν είναι ζήτημα εργασίας, είναι ζήτημα τρόπου ζωής», προσέθεσε.
Οι Παλαιόπιστοι της Ρωσίας, γνωστοί και ως старове́ры (starovery) ή старообря́дцы (staroobryadtsy) στα ρωσικά, αποτελούν ένα θρησκευτικό κίνημα που διαχωρίστηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας τον 17ο αιώνα. Η ρήξη οφείλεται στις εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις που εισήγαγε ο Πατριάρχης Νίκων, τις οποίες οι Παλαιόπιστοι θεώρησαν ως απομάκρυνση από την αληθινή πίστη.
Παρότι φαινομενικά θρησκευτικό, το Σχίσμα του 1653 στην Ρωσική Εκκλησία, γνωστό και ως Σχίσμα των Παλαιοπίστων, πυροδοτήθηκε από μια βαθιά πολιτική ρίζα. Η άνοδος της δυναστείας των Ρωμανώφ στο Ρωσικό θρόνο το 1613 έφερε μαζί της μια τάση επιστροφής στις βυζαντινές ρίζες της Ρωσικής εκκλησιαστικής παράδοσης. Η τάση αυτή πυροδότησε έντονες διαμάχες σχετικά με την αυθεντικότητα της Ρωσικής Ορθοδοξίας.
Πίσω από τα φαινομενικά αίτια, όπως οι μεταρρυθμίσεις για την προσαρμογή του Ρωσικού Τυπικού σε εκείνο των παλαιότερων εκκλησιών της Ορθόδοξης Ανατολής και η διόρθωση των λειτουργικών βιβλίων, υπήρχε ένα καίριο ερώτημα:
Είχε η Ρωσική Ορθοδοξία το δικαίωμα να ηγηθεί της Ορθοδοξίας, σύμφωνα με την Θεωρία της Τρίτης Ρώμης; Ή μήπως ο ρόλος της ήταν συμπληρωματικός, ως δευτερεύουσα συνεργάτιδα της Δεύτερης Ρώμης, της Κωνσταντινούπολης;
Το Σχίσμα του 1653 άφησε ανεξίτηλα σημάδια στην Ρωσική Εκκλησία και κοινωνία, με επιπτώσεις που φτάνουν έως και σήμερα. Η ρήξη με την Ορθόδοξη Εκκλησία οδήγησε σε διώξεις και καταπίεση των Παλαιοπίστων. Πολλοί αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, ζώντας σε απομονωμένες περιοχές ή εξοριζόμενοι.
Τι υποστηρίζει η θεωρία της Τρίτης Ρώμης;
Η θεωρία της Τρίτης Ρώμης είναι μια ιδεολογική άποψη που ερμηνεύει τη Μόσχα ως διάδοχο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της Κωνσταντινούπολης ως κέντρο της Ορθόδοξης χριστιανοσύνης.
Ιστορικό πλαίσιο: Η θεωρία άρχισε να διαμορφώνεται μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453. Η Μόσχα, ως η μόνη εναπομείνασα ανεξάρτητη χριστιανική δύναμη στην ανατολική Ευρώπη, άρχισε να θεωρείται ως η κληρονόμος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Ο γάμος του Ιβάν Γ’ της Ρωσίας με την Σοφία Παλαιολογίνα, ανιψιά του τελευταίου βυζαντινού αυτοκράτορα, ενίσχυσε αυτή την άποψη.
Βασικές αρχές: Η θεωρία της Τρίτης Ρώμης είναι μια ιδεολογική άποψη που ερμηνεύει τη Μόσχα ως διάδοχο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της Κωνσταντινούπολης ως κέντρο της Ορθόδοξης χριστιανοσύνης.
Σύμφωνα με τη θεωρία η Ρώμη (Πρώτη Ρώμη) έπεσε λόγω της αίρεσης. Η Κωνσταντινούπολη (Δεύτερη Ρώμη) έπεσε από τους Οθωμανούς. Η Μόσχα (Τρίτη Ρώμη) είναι η τελευταία ελπίδα για την Ορθόδοξη χριστιανοσύνη. Ο τσάρος της Ρωσίας είναι ο νόμιμος κληρονόμος των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Η Μόσχα έχει ιερή αποστολή να διαδώσει την Ορθόδοξη πίστη και να προστατεύσει τους χριστιανούς.
Πού ζουν σήμερα οι Παλαιόπιστοι;
Σήμερα, οι Παλαιόπιστοι ζουν σε διάφορες περιοχές της Ρωσίας, αλλά και σε άλλες χώρες, όπως η Ουκρανία, η Λευκορωσία, η Μολδαβία και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Ο πληθυσμός τους υπολογίζεται σε 1-2 εκατομμύρια.
Πώς είναι η ζωή τους σήμερα;
Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι Παλαιόπιστοι ζουν μια ήσυχη ζωή, διατηρώντας τις παραδοσιακές τους αξίες και τον αυστηρό θρησκευτικό τους τρόπο ζωής. Συχνά, ασχολούνται με γεωργικές ή χειροτεχνικές εργασίες.
- ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΡΩΣΩΝ ΠΑΛΑΙΟΠΙΣΤΩΝ https://churchsynaxarion.blogspot.com/2009/04/blog-post_16.html
- Βικιπαίδεια: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF%CE%AF_%CE%A0%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%AF
- LiFO: https://www.lifo.gr/now/world/i-zoi-se-ena-rosiko-horio-palaiopiston-stin-akti-toy-eirinikoy
- Wikipedia (English): https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Believers
Πληροφορίες από το iefimerida.gr