«Ζούμε όπως οι παλιοί, όπως οι πρόγονοί μας», ανέφερε σε άλλο σημείο, «όπως οι Άμις, οι παλαιόπιστοι στη Ρωσία, ή τα κιμπούτς του Ισραήλ», ενώ όταν ρωτήθηκε αν μιλάμε για μια σέχτα, ανταπάντησε ότι «οι Άμις δεν είναι σέχτα, οι παλαιόπιστοι δεν είναι σέχτες, είναι κινήματα στη Ρωσία, αιώνες».
Είναι τα λόγια του 45χρονου που ζει μαζί με την οικογένειά του σε ορεινή περιοχή της Κορινθίας σε «πρωτόγονες» συνθήκες., σε τηλεοπτική εκπομπή.
«Ζούμε παλαιοχριστιανικά», συμπλήρωσε. Οταν του επισημάνθηκε ότι ο νόμος ορίζει ότι τα παιδιά πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο, υποστήριξε ότι «ο νόμος που μας αφορά είναι για τις μειονότητες, είμαστε μια θρησκευτική μειονότητα».
Η σύζυγός του, Σεβαστή, έδειξε τον χώρο, το λαγούμι, ένα τούνελ που έχουν σκάψει και που οδηγεί σε έναν χώρο σαν εκκλησάκι.
«Είναι χώρος λατρείας, μας έσπασαν την πόρτα» είπε, δείχνοντας προς την είσοδο και λέγοντας ότι «καταλήγει σε έναν μεγαλύτερο χώρο, που έχει το ιερό, τον τρούλο».Όταν ρωτήθηκε γιατί το έσκαψαν αυτό το λαγούμι, απάντησε ότι «δεν έρχονται εδώ τα υλικά και δεν είχαμε χρήματα. Πώς θα θρησκεύομαι, θα κοινωνάμε, θα βαφτιζόμαστε, θα παντρευόμαστε;» είπε, και συμπλήρωσε: «Αυτή είναι η ζωή μας. Είμαστε γύρω στα τέσσερα χρόνια εδώ».
Όταν ρωτήθηκε αν τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, απάντησε πως «και στην εκκλησία πηγαίνουν, και σε εκδηλώσεις πηγαίνουν τα παιδιά, και σε συγγενείς και σε φίλους. Ξέρουμε τους χωριανούς, πηγαίνουμε εκδρομές, δεν τα έχουμε κρυμμένα, δεν έχουμε λόγο να κρυβόμαστε»
.Σε σχετική ερώτηση για τον «οπλισμό» που βρέθηκε, είπε ότι δεν γνωρίζει για τα όπλα και αναφέρθηκε στο τσεκούρι και στα τόξα, λέγοντας ότι είναι στο πλαίσιο του πολιτισμού τους και ότι το τσεκούρι το έχουν για να κόβουν ξύλα.
Ο άνδρας, εξηγώντας γιατί αποφάσισαν να αλλάξουν τη ζωή τους, καθώς η πεθερά του λίγο νωρίτερα είχε υποστηρίξει ότι προηγουμένως ζούσαν και εργάζονταν στην Αθήνα, απάντησε πως «κάναμε τις επιλογές μας, θέλαμε να ζήσουμε φυσικά, έχουμε βιολογικά προϊόντα, όπως οι παππούδες μας, αυτό είναι επιλογή. Είναι επιλογή μας αυτός ο τρόπος ζωής».«Εδώ δουλεύουμε από το πρωί ως το βράδυ τη γη. Ο παραδοσιακός τρόπος ζωής είναι πολύ κοπιαστικός, δεν είναι ζήτημα εργασίας, είναι ζήτημα τρόπου ζωής», προσέθεσε.
Οι Παλαιόπιστοι της Ρωσίας, γνωστοί και ως старове́ры (starovery) ή старообря́дцы (staroobryadtsy) στα ρωσικά, αποτελούν ένα θρησκευτικό κίνημα που διαχωρίστηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας τον 17ο αιώνα.
Η ρήξη οφείλεται στις εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις που εισήγαγε ο Πατριάρχης Νίκων, τις οποίες οι Παλαιόπιστοι θεώρησαν ως απομάκρυνση από την αληθινή πίστη.
Παρότι φαινομενικά θρησκευτικό, το Σχίσμα του 1653 στην Ρωσική Εκκλησία, γνωστό και ως Σχίσμα των Παλαιοπίστων, πυροδοτήθηκε από μια βαθιά πολιτική ρίζα.
Η άνοδος της δυναστείας των Ρωμανώφ στο Ρωσικό θρόνο το 1613 έφερε μαζί της μια τάση επιστροφής στις βυζαντινές ρίζες της Ρωσικής εκκλησιαστικής παράδοσης. Η τάση αυτή πυροδότησε έντονες διαμάχες σχετικά με την αυθεντικότητα της Ρωσικής Ορθοδοξίας.
Πίσω από τα φαινομενικά αίτια, όπως οι μεταρρυθμίσεις για την προσαρμογή του Ρωσικού Τυπικού σε εκείνο των παλαιότερων εκκλησιών της Ορθόδοξης Ανατολής και η διόρθωση των λειτουργικών βιβλίων, υπήρχε ένα καίριο ερώτημα:
Είχε η Ρωσική Ορθοδοξία το δικαίωμα να ηγηθεί της Ορθοδοξίας, σύμφωνα με την Θεωρία της Τρίτης Ρώμης; Ή μήπως ο ρόλος της ήταν συμπληρωματικός, ως δευτερεύουσα συνεργάτιδα της Δεύτερης Ρώμης, της Κωνσταντινούπολης;
Το Σχίσμα του 1653 άφησε ανεξίτηλα σημάδια στην Ρωσική Εκκλησία και κοινωνία, με επιπτώσεις που φτάνουν έως και σήμερα. Η ρήξη με την Ορθόδοξη Εκκλησία οδήγησε σε διώξεις και καταπίεση των Παλαιοπίστων.
Πολλοί αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, ζώντας σε απομονωμένες περιοχές ή εξοριζόμενοι.
Τι υποστηρίζει η θεωρία της Τρίτης Ρώμης;
Η θεωρία της Τρίτης Ρώμης είναι μια ιδεολογική άποψη που ερμηνεύει τη Μόσχα ως διάδοχο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της Κωνσταντινούπολης ως κέντρο της Ορθόδοξης χριστιανοσύνης.
Ιστορικό πλαίσιο: Η θεωρία άρχισε να διαμορφώνεται μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453. Η Μόσχα, ως η μόνη εναπομείνασα ανεξάρτητη χριστιανική δύναμη στην ανατολική Ευρώπη, άρχισε να θεωρείται ως η κληρονόμος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Ο γάμος του Ιβάν Γ’ της Ρωσίας με την Σοφία Παλαιολογίνα, ανιψιά του τελευταίου βυζαντινού αυτοκράτορα, ενίσχυσε αυτή την άποψη.
Βασικές αρχές: Η θεωρία της Τρίτης Ρώμης είναι μια ιδεολογική άποψη που ερμηνεύει τη Μόσχα ως διάδοχο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της Κωνσταντινούπολης ως κέντρο της Ορθόδοξης χριστιανοσύνης.
Σύμφωνα με τη θεωρία η Ρώμη (Πρώτη Ρώμη) έπεσε λόγω της αίρεσης. Η Κωνσταντινούπολη (Δεύτερη Ρώμη) έπεσε από τους Οθωμανούς. Η Μόσχα (Τρίτη Ρώμη) είναι η τελευταία ελπίδα για την Ορθόδοξη χριστιανοσύνη. Ο τσάρος της Ρωσίας είναι ο νόμιμος κληρονόμος των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Η Μόσχα έχει ιερή αποστολή να διαδώσει την Ορθόδοξη πίστη και να προστατεύσει τους χριστιανούς.
Πού ζουν σήμερα οι Παλαιόπιστοι;
Σήμερα, οι Παλαιόπιστοι ζουν σε διάφορες περιοχές της Ρωσίας, αλλά και σε άλλες χώρες, όπως η Ουκρανία, η Λευκορωσία, η Μολδαβία και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Ο πληθυσμός τους υπολογίζεται σε 1-2 εκατομμύρια.
Πώς είναι η ζωή τους σήμερα;
Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι Παλαιόπιστοι ζουν μια ήσυχη ζωή, διατηρώντας τις παραδοσιακές τους αξίες και τον αυστηρό θρησκευτικό τους τρόπο ζωής. Συχνά, ασχολούνται με γεωργικές ή χειροτεχνικές εργασίες.
Και τι σχέση έχουν με τους Άμις;
Οι Amish, γερμ. Amische) είναι μέλη μιας χριστιανικής ομολογίας της αναβαπτιστικής προτεσταντικής παράδοσης, που εμφανίστηκε τον 17ο αιώνα στην Ελβετία και στη Γερμανία. Ανήκουν στη λεγόμενη Ριζοσπαστική Μεταρρύθμιση (αγγλ. Radical Reformation).
Παλαιόπιστοι και Άμις, παρότι προέρχονται από διαφορετικά θρησκευτικά και πολιτιστικά δόγματα, παρουσιάζουν κάποιες ομοιότητες:
Ομοιότητες:
- Συντηρητισμός: Και οι δύο ομάδες υιοθετούν συντηρητικές απόψεις σε θέματα θρησκείας, ηθικής και κοινωνικής οργάνωσης.
- Απομόνωση: Τόσο οι Παλαιόπιστοι όσο και οι Άμις τείνουν να ζουν σε απομονωμένες κοινότητες, αποφεύγοντας την επαφή με τον έξω κόσμο.
- Απλότητα: Προτιμούν έναν απλό τρόπο ζωής, βασισμένο στην αγροτική εργασία και την χειροτεχνία.
- Αρνηση τεχνολογίας: Αμφότερες οι ομάδες απορρίπτουν την σύγχρονη τεχνολογία, θεωρώντας την ασύμβατη με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους.
Διαφορές:
- Θρησκεία: Οι Παλαιόπιστοι είναι Ορθόδοξοι χριστιανοί, ενώ οι Άμις ανήκουν σε μια αναβαπτιστική χριστιανική ομολογία.
- Ιστορικό πλαίσιο: Το Σχίσμα των Παλαιοπίστων οφείλεται σε εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις, ενώ οι Άμις προέρχονται από μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση.
- Κοινωνική οργάνωση: Οι Παλαιόπιστοι δεν έχουν μια ομοιογενή κοινωνική δομή, ενώ οι Άμις διακρίνονται για την αυστηρή ιεραρχία και τους κανόνες που διέπουν την καθημερινή τους ζωή.
- Γλώσσα: Οι Παλαιόπιστοι μιλούν ρωσικά, ενώ οι Άμις χρησιμοποιούν μια διάλεκτο της γερμανικής γλώσσας.
ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΡΩΣΩΝ ΠΑΛΑΙΟΠΙΣΤΩΝ https://churchsynaxarion.blogspot.com/2009/04/blog-post_16.html
Βικιπαίδεια: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF%CE%AF_%CE%A0%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%AF
LiFO: https://www.lifo.gr/now/world/i-zoi-se-ena-rosiko-horio-palaiopiston-stin-akti-toy-eirinikoy
Wikipedia (English): https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Believers