Μια ενημέρωση από το Συνέδριο Fighting Misinformation Online των Βρυξελλών που έχει ως κύριο θέμα τις ευρωεκλογές
*Από την Annette Kroeber-Riel (Vice President, Government Affairs and Public Policy for Europe).
Έως και 400 εκατομμύρια πολίτες αναμένεται να ψηφίσουν στις φετινές εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο. Σε μια εποχή που η πρόσβαση σε ποιοτική ενημέρωση είναι θέμα καίριας σημασίας, η Google και το YouTube – μαζί με τους συνεργάτες μας στο European University Institute και το Calouste Gulbenkian Foundation, με τους οποίους είμαστε υπερήφανοι υποστηρικτές του European Media and Information Fund – συγκεντρώνουμε στο Συνέδριο Fighting Misinformation Online στις Βρυξέλλες εμπειρογνώμονες από τη πολιτική, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τον επιχειρηματικό κόσμο και άλλους. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε πάνω σε σημαντικά ζητήματα, όπως ο επικοινωνιακός αλφαβητισμός, η εμπλοκή των πολιτών και η παραπληροφόρηση στο πλαίσιο της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ).
Νωρίτερα φέτος, ανακοινώσαμε τους τρόπους με τους οποίους στηρίζουμε τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αναδεικνύοντας υψηλής ποιότητας πηγές ενημέρωσης για το κοινό, περιφρουρώντας τις πλατφόρμες μας και εξοπλίζοντας τις καμπάνιες με τα καλύτερα συστήματα ασφαλείας και κατάρτισης – με ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση της ΑΙ για την καταπολέμηση της κατάχρησης σε κλίμακα. Σήμερα, μοιραζόμαστε μια νέα ενημέρωση ως προς το πώς συνεργαζόμαστε με το ευρύτερο οικοσύστημα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την υποστήριξη του επικοινωνιακού αλφαβητισμού, καθώς και την παροχή πρόσβασης σε χρήσιμες ιδέες μέσω σχετικών Search trends.
Αντιμετώπιση της της παραπληροφόρησης: από το debunking στο prebunking
Οι διασταυρωτές γεγονότων (fact checkers) παίζουν σημαντικό ρόλο στη γενικότερη προσπάθεια απομυθοποίησης ψευδών πληροφοριών και την υποστήριξη ποιοτικής ενημέρωσης. Ολοένα ανακοινώνουμε μια χορηγία ύψους 1.5 εκατομμυρίων στο European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), ένα νέο οργανισμό που αντιπροσωπεύει ευρωπαϊκούς οργανισμούς διασταύρωσης γεγονότων, για τη δημιουργία του Elections24Check. Το Elections24Check εκπροσωπεί ένα συνασπισμό 40+ ειδησεογραφικών και ελεγκτικών οργανισμών (μεταξύ αυτών και το ellinikahoaxes.gr), με κάλυψη σε όλη την Ευρώπη, που συνεργάζονται για τον έλεγχο των δεδομένων αναφορικά με τις ευρωπαϊκές εκλογές. Προς υποστήριξη της διεθνούς αυτής συνεργασίας, το Elections24Check θα δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη βάση δεδομένων παραπληροφόρησης, ισχυρισμών και αφηγημάτων σχετικά με τις εκλογές – την πρώτη ανοιχτή βάση δεδομένων του είδους της, που θα υποστηρίζει την έρευνα και τη διασταύρωση γεγονότων σε όλο το κόσμο.
«Το Elections24Check θα παρέχει ένα σύστημα έγκυρης ανίχνευσης παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο για όλη την ήπειρο», δήλωσε ο Carlos Hernández-Echevarría, Επικεφαλής του EFCSN Governance Body. «Οι συμμετέχοντες οργανισμοί διασταύρωσης των γεγονότων δεν καλύπτουν μόνο ολόκληρη σχεδόν την ΕΕ, αλλά και την ευρύτερη κοινότητα των γειτονικών ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό είναι σημαντικό διότι η παραπληροφόρηση ταξιδεύει ευρέως πέρα από τα σύνορα, ειδικά ενόψει των επερχόμενων εκλογών»
Τα μέλη του συνασπισμού θα έχουν πρόσβαση σε νέες λειτουργίες του Fact Check Explorer που διατίθενται σε beta έκδοση και επιτρέπουν στους οργανισμούς να αναζητούν διασταυρώσεις γεγονότων με βάση και την εικόνα εκτός από το κείμενο – κάτι όλο και πιο σημαντικό με τη σημερινή κυκλοφορία περισσότερων εικόνων που έχουν δημιουργηθεί με παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη. Παρέχουμε επίσης εκπαίδευση σχετικά με το πώς να εξετάσουν το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα μιας εικόνας προκειμένου να καταλάβουν πότε καταχωρήθηκε για πρώτη φορά από τη Google και πώς χρησιμοποιήθηκε έκτοτε, γεγονός που βοηθά στην ανίχνευση της προέλευσης και της ιστορίας των εικόνων στο διαδίκτυο.
Μια άλλη πολύτιμη τεχνική είναι το prebunking («προμυθοποίηση») το οποίο εκπαιδεύει το κοινό στο να πώς να εντοπίζει τις συνήθεις τεχνικές χειραγώγησης, ώστε να μπορεί να αναγνωρίζει καλύτερα την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο. Πρόσφατα, ανακοινώσαμε μια καμπάνια prebunking που θα τρέξει εν αναμονή των Ευρωεκλογών για να πλαισιώσει και να προωθήσει τον καλύτερο «αλφαβητισμό» των Μέσων. Η καμπάνια, η οποία θα ξεκινήσει την Άνοιξη, θα επικεντρωθεί στις τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την προώθηση της παραπληροφόρησης, συμπεριλαμβανομένης της αποπλαισιοποίησης (decontextualization), της δημιουργίας αποδιοπομπαίων τράγων και της απαξίωσης μέσω σύντομων διαφημιστικών βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Βέλγιο και την Πολωνία. Τα βίντεο θα μεταφραστούν και θα είναι διαθέσιμα σε όλες τις γλώσσες της ΕΕ, καθώς και στα αραβικά, τα ρωσικά και τα τουρκικά.
Νέοι δημοσιογραφικοί πόροι για την ευαισθητοποίηση σχετικά με την παραπληροφόρηση
Ενόψει των ευρωπαϊκών εκλογών του Ιουνίου, το AFP θα παρέχει πόρους για τους δημοσιογράφους ώστε να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την παραπληροφόρηση και τις δράσεις για την αντιμετώπισή της. Το παγκόσμιο πρακτορείο ειδήσεων θα δημοσιεύσει μια σειρά σύντομων βίντεο στη βραβευμένη λίστα αναπαραγωγής του στο YouTube, με τον τίτλο “AFP Fact Check: How to verify information online” σε τουλάχιστον οκτώ ευρωπαϊκές γλώσσες, καθώς και ένα διαδικτυακό μάθημα τριών τμημάτων στα αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά και πορτογαλικά για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια των εκλογών. Το κλιμακούμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τα μαθήματα και τα βίντεο του AFP υποστηρίζονται με υπερηφάνεια από την πρωτοβουλία Google News Initiative.
Συνεργασία για την ενδυνάμωση των νέων ψηφοφόρων
Με το δικαίωμα ψήφου, σε μερικές ευρωπαϊκές χώρες, να ξεκινά από την ηλικία των 16 ετών, όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μέρος στη δημοκρατική αυτή διαδικασία. Για να τους παρέχει υποστήριξη, το Google.org προσφέρει επιχορήγηση ενός εκατομμυρίου δολαρίων στο ThinkYoung, μια βελγική «δεξαμενή σκέψης». Με το ποσό αυτό θα χρηματοδοτηθούν hackathons νέων σε όλη την Ευρώπη, ενδυναμώνοντας νέους ψηφοφόρους -κυρίως μη προνομιούχων κοινοτήτων- να καταπολεμήσουν την παραπληροφόρηση και να αναπτύξουν λύσεις για το πρόβλημα. Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί συνέχεια της μακρόχρονης δέσμευσης του Google.org για «αλφαβητισμό» του νεανικού τύπου και διαδικτυακή ασφάλεια, έχοντας ήδη υποστηρίξει στον τομέα αυτόν, από το 2018, άνω των 60 οργανισμών.
Παρέχοντας θεματικές ιδέες στα Search Trends
Για να βοηθήσουμε τους ψηφοφόρους να έχουν μια εικόνα των ζητημάτων και των θεμάτων για τα οποία θέλουν εκτενέστερη ενημέρωση, εγκαινιάζουμε το Google Trends Elections Hub για τις Ευρωεκλογές, με τις σχετικές τάσεις αναζήτησης σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς και με δεδομένα σε επίπεδο χώρας για τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Πολωνία και την Ισπανία. Ο κόμβος αυτός περιλαμβάνει διαγράμματα σε πραγματικό χρόνο, τα οποία παρέχουν μια επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο εξελίσσεται το ενδιαφέρον στο Search για τα κόμματα, τους υποψηφίους και τα πολιτικά θέματα, με βάση τα δεδομένα του Google Trends.
Τις επόμενες εβδομάδες θα ξεκινήσουμε επίσης το ενημερωτικό δελτίο Google Trends Elections Newsletter με αναλύσεις των τάσεων αναζήτησης για κόμματα, υποψηφίους και πολιτικά ζητήματα σε ολόκληρη την ΕΕ. Στόχος του ενημερωτικού δελτίου είναι να παρέχει εμπεριστατωμένη ανάλυση και πληροφορίες για τις χώρες-κλειδιά, με βάση τις αναζητήσεις ενόψει των εκλογών. Κάθε έκδοση του ενημερωτικού δελτίου θα περιλαμβάνει ανάλυση των σημαντικότερων γεωγραφικών τάσεων, συγκρίσεις μεταξύ του τρέχοντος και των προηγούμενων εκλογικών κύκλων και θα αναδεικνύει τις κορυφαίες αναζητήσεις για τις εκλογές και τα ζητήματα ψηφοφορίας καθώς θα πλησιάζουν οι εκλογές. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους για το ενημερωτικό δελτίο στο Trends hub.
Αυτό το εκλογικό έτος – και στη συνέχεια – θα παραμένουμε προσηλωμένοι στη μείωση της απειλής της παραπληροφόρησης και την προώθηση αξιόπιστων πληροφοριών και προσβλέπουμε στη συνεργασία με τις κυβερνητικές αρχές, τον κλάδο και την κοινωνία των πολιτών για την επίτευξη αυτού του στόχου.