Παραλύει η χώρα την Τετάρτη 17 Απριλίου, λόγω της 24ωρης γενικής απεργίας που εξήγγειλε η ΓΣΕΕ.
Στο επίκεντρο των διεκδικήσεων η Συνομοσπονδία έθεσε τις αυξήσεις των μισθών, τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, την πάταξη της αισχροκέρδειας, καθώς και την επαναφορά των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.
Απεργία 17 Απριλίου: Τα αιτήματα της ΓΣΕΕ
Όπως ανακοινώθηκε, τα βασικά αιτήματα είναι με τα οποία κατέλχεται η ΓΣΕΕ στην απεργία είναι τα εξής:
Μείωση του ΦΠΑ για έναν χρόνο σε βασικά είδη διατροφής και διατίμηση σε βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης των νοικοκυριών.
Τιμαριθμοποίηση των φορολογικών κλιμακίων, ώστε οι ονομαστικές αυξήσεις μισθών και εισοδημάτων να μην εξανεμίζονται με την αύξηση των φόρων.
Τιμαριθμική αναπροσαρμογή όλων των κοινωνικών επιδομάτων και παροχών.
Διεύρυνση των δικαιούχων της επιδότησης ενοικίου, βάσει εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων, για να αντιμετωπιστεί το υψηλό κόστος στέγασης ειδικά όσον αφορά σε νέα ζευγάρια και φοιτητές. Δημιουργία δημόσιου αποθεματικού κοινωνικών κατοικιών.
Αύξηση μισθών, πέραν του κατώτατου μισθού, για την προστασία της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, «οι μισθοί δεν είναι η αιτία της τρέχουσας πληθωριστικής έξαρσης. Οι εργαζόμενοι και οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες είναι τα θύματα αυτής της πληθωριστικής κρίσης κερδών».
Άμεση επαναφορά της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και του προσδιορισμού του κατώτατου μισθού από τους εργαζόμενους και τους εργοδότες, καθώς και αποκατάσταση όλων των προτεραιοτήτων του συλλογικού εργατικού δικαίου (επέκταση Συλλογικών Συμβάσεων, συρροή, μετενέργεια κλπ).
Αυστηρός θεσμικός έλεγχος και διαφάνεια του τρόπου διαμόρφωσης του κόστους, των τιμών και των περιθωρίων κέρδους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, με την ουσιαστική ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Πάταξη της κερδοσκοπίας σε όλες τις επιχειρήσεις βασικών κλάδων παραγωγής και εμπορίας βασικών αγαθών διατροφής και έκτακτη φορολογία επί των κερδών αλυσίδων σούπερ μάρκετ και επιχειρήσεων ενέργειας, μεταφορών και τραπεζών.
Πώς θα κινούνται τα ΜΜΜ
Χωρίς μετρό και Ηλεκτρικό θα μείνει η Αττική, καθώς οι εργαζόμενοι αποφάσισαν τη συμμετοχή τους στην 24ωρη απεργία, ενώ αναμένονται ανακοινώσεις για το πώς θα κινηθεί το τραμ.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι εργαζόμενοι προσανατολίζονται σε 24ωρη απεργία. Οι εργαζόμενοι ζητούν άμεσες προσλήψεις και συμβάσεις εργασίας και μετέχουν στην απεργία ενάντια «στο κύμα της ακρίβειας και την αισχροκέρδεια που πλήττουν καθημερινά την αξιοπρεπή διαβίωση εκατομμυρίων χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων» όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), το οποίο και καλεί τα μέλη του στην πλατεία Κλαυθμώνος στις 11 το πρωί.
Λεωφορεία – τρόλεϊ
Με στάσεις εργασίας συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία και τρόλεϊ. Σύμφωνα με το Συνδικάτο Εργαζομένων του ΟΑΣΑ και το Σωματείο Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ, τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα κινηθούν από τις 9:00 ως τις 21:00 λόγω στάσεων εργασίας (από την έναρξη της βάρδιας ως τις 9:00 και από τις 21:00 ως τη λήξη της βάρδιας). Οι εργαζόμενοι διεκδικούν δημόσιες, ασφαλείς, σύγχρονες συγκοινωνίες, συλλογική σύμβαση εργασίας και προσλήψεις προσωπικού, υπογραφή ΣΣΕ. Κανονικά αναμένεται να κινηθούν τα λεωφορεία στις γραμμές του ΟΑΣΑ τις οποίες έχουν αναλάβει τα ΚΤΕΛ.
Ταξί
Με στάση εργασίας, από τις 5 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι, συμμετέχουν οι ιδιοκτήτες ταξί στην κινητοποίηση, ενώ έχουν προγραμματίσει και συγκέντρωση στα γραφεία του ΣΑΤΑ στις 10 το πρωί. Με το σύνθημα «κανένα ταξί στους δρόμους», το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί (ΣΑΤΑ) καλεί όλους τους οδηγούς ταξί να συμμετέχουν στην στάση εργασίας «για τις τρεις πληγές που πρέπει να κλείσουμε φορολογικό, υποκλοπή έργου και πολυεθνικές».
Τρένα – Προαστιακός σιδηρόδρομος
Με 24ωρη απεργία συμμετέχει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών. Ωστόσο, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Train, ένας αριθμός δρομολογίων θα πραγματοποιηθεί με προσωπικό ασφαλείας.
Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της αναφέρει, πως λόγω της 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης που εξήγγειλε η Γ.Σ.Ε.Ε., στην οποία συμμετέχει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (Π.Ο.Σ.), θα υπάρξουν αναστολές και τροποποιήσεις στα δρομολόγια σε όλο το δίκτυο, συμπεριλαμβανομένου και του Προαστιακού. Ωστόσο, για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, η Hellenic Train θα πραγματοποιήσει τα παρακάτω δρομολόγια με προσωπικό ασφαλείας:
Στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα: 52, 53, 56 και 57
Στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη – Λάρισας: 1591, 1592, 2593, 2594, 1597 και 1598
Στο τμήμα Πειραιάς – Κιάτο – Πειραιάς: 1300, 1305, 1318, 1323, 1326 και 2301
Στο τμήμα Πειραιάς – Αεροδρόμιο – Πειραιάς: 1206, 1207, 1222, 1223, 1230 και 1231
Στο τμήμα Αθήνα – Χαλκίδα – Αθήνα: 1532, 1535, 1550, 1553, 2530 και 2533
Επίσης, λόγω της απεργίας τροποποιούνται τα παρακάτω δρομολόγια:
Στο τμήμα Πειραιάς-Κιάτο-Πειραιάς: Την Τρίτη 16.04.2024, οι αμαξοστοιχίες 2302 και 2304 θα πραγματοποιήσουν το δρομολόγιο τους από Πειραιά προς ‘Ανω Λιόσια με τρένο, και στο τμήμα ‘Ανω Λιόσια – Κιάτο θα υποκατασταθούν με λεωφορεία.
Στο τμήμα Αθήνα-Χαλκίδα-Αθήνα: Την Τρίτη 16.04.2024 η αμαξοστοιχία 2534 θα εκτελεστεί από Αθήνα προς Αφίδνες με τρένο, και στο τμήμα Αφίδναι – Χαλκίδα θα υποκατασταθεί με λεωφορείο.
Επίσης, η αμαξοστοιχία 2539 στο τμήμα Χαλκίδα – Οινόη θα υποκατασταθεί με λεωφορείο.
Δεμένα τα πλοία στα λιμάνια
Στην απεργιακή κινητοποίηση συμμετέχει και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία με κεντρικό αίτημα την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την διασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών για ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο.
«Οι Έλληνες Ναυτεργάτες, λόγω της ιδιαιτερότητας του ναυτικού επαγγέλματος, είναι από τους πρώτους που έρχονται αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις της ακρίβειας γιατί είναι οι μόνοι, που στην καλύτερη περίπτωση, εργάζονται 5 με 6 μήνες το χρόνο για να ζήσουν αυτοί και οι οικογένειες τους όλο τον χρόνο», αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Επισημαίνει ότι τα επιδόματα ανεργίας για τους ναυτεργάτες είναι πενιχρά σε αντίθεση με τα αντίστοιχα επιδόματα της ξηράς και οι προϋποθέσεις επιδότησης της ανεργίας είναι πράγματι απαγορευτικές.
Η ΠΝΟ τονίζει ότι η κατάσταση που επικρατεί στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση και στις δημόσιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την απόκτηση των διαφόρων πιστοποιητικών και πτυχίων που είναι απαραίτητα για την άσκηση του ναυτικού επαγγέλματος, δεν καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες των ναυτικών με αποτέλεσμα να οδηγούνται στον ιδιωτικό τομέα με αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση. Επίσης, ζητεί αυξημένες οργανικές συνθέσεις για την ασφάλεια των θαλασσίων συγκοινωνιών.