Η Φένια Παπαδόδημα υπογράφει το κείμενο, τη σκηνοθεσία και τη μουσική στη νέα θεατρική παράσταση μουσικού θεάτρου με τίτλο «Νυκλιάνοι» η οποία παρουσιάζεται σήμερα και αύριο, στις 9.15 το βράδυ, στον Πύργο Μούρτζινων, στην Παλιά Καρδαμύλη.
Στο οχυρό συγκρότημα των Τρουπάκηδων – Μούρτζινων -μνημείο που μαρτυρεί την ιστορία των τελευταίων Παλαιολόγων που μετονομάστηκαν Μούρτζινοι – Τρουπάκηδες επειδή κρυβόντουσαν μέσα σε τρύπες για να γλιτώσουν από τους Τούρκους- η Φένια Παπαδόδημα επιχειρεί μία αναδρομή στο παρελθόν του μνημείου, της Μάνης και της Μέσα Μάνης, μέσα από το πρίσμα μιας γυναικείας ματιάς.
Με οδηγό το βιβλίο «Μάνη» του Άγγλου συγγραφέα Πάτρικ Λη Φέρμορ, και μέσα από αληθινές αφηγήσεις γυναικών που έζησαν συγκλονιστικά γεγονότα, παραμύθια της μανιάτικης παράδοσης, μοιρολόγια και αποσπάσματα από την Νέκυια του Ομήρου, ζωντανεύει ξανά ο σκοτεινός και σαγηνευτικός κόσμος των Νυκλιάνων. Στα χνάρια του Φέρμορ, ο οποίος θεωρείται ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός συγγραφέας της εποχής μας και μια θρυλική φυσιογνωμία που συνέδεσε τη ζωή του με την Ελλάδα, που περπάτησε από την Καρδαμύλη μέχρι τη Μέσα Μάνη, διαγράφει και η Φένια Παπαδόδημα το προσωπικό της ταξίδι, ως γυναίκα και απόγονος μιας οικογένειας Νυκλιάνων της Μέσα Μάνης.
Οι Νυκλιάνοι, είδος στρατιωτικής γαιοκτημονικής αριστοκρατίας, παρόμοιο με τους Ιάπωνες σαμουράι, είχαν διαμορφώσει μέσα στους αιώνες, μία σκληρή πατριαρχική κοινωνία, όπου η θέση της γυναίκας ήταν «τραγική» με όλες τις αποχρώσεις του όρου.
Η παράσταση πραγματεύεται την αδυναμία αλλά και τη δύναμη της Μανιάτισσας γυναίκας. Την κραυγή και το νανούρισμα της. Την τραγικότητα και την υπέρβαση της.
Στην παράσταση, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», οι πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις της Φένιας Παπαδόδημα, τα ηχητικά περιβάλλοντα του Γιώργου Παλαμιώτη, οι αυτοσχεδιασμοί των κορυφαίων μουσικών (Γιώργος Παλαμιώτης – μπάσο, Ανδρέας Πολυζωγόπουλος – τρομπέτα, Θωμάς Μελετέας – ούτι, Κώστας Μπαλταζάνης – κιθάρα, Παναγιώτης Κωστόπουλος – τύμπανα) καθώς και οι ζωγραφισμένες πάνω σε πέτρες προσωπογραφίες του Γιώργου Κόρδη, που θα προβάλλονται στους τοίχους του πύργου, οδηγούν τη δραματουργία μέσα από ιστορικά, μυθολογικά αλλά και προσωπικά δεδομένα. Το ταξίδι θα καταλήξει στην Πύλη του Άδη, σε χρόνο μετέωρο μεταξύ ζωής και θανάτου.
Η ξεχωριστή ματιά του Πάτρικ Λη Φέρμορ
Όποιος αναζητά έργα, κείμενα, πληροφορίες για την Μάνη στα ελληνικά ή στα αγγλικά είναι αδύνατον να μην πέσει πάνω στην δουλειά του Πάτρικ Λη Φέρμορ. Το βιβλίο του «Μάνη» συνεχίζει να διαβάζεται μετά από χρόνια και αποτελεί λόγο για αρκετούς ταξιδιώτες να οργανώσουν ένα ταξίδι στον ιδιαίτερο προορισμό της Πελοποννήσου, εμπνευσμένοι από τις περιγραφές και την ξεχωριστή ματιά του ταξιδιωτικού συγγραφέα.
«Μικρό όπως είναι, το χωριό του Γερολιμένα, είναι μια υπεκφυγή από τον έξω κόσμο, από την αυστηρή απομόνωση της Μάνης. Τα καΐκια δίπλα στην προκυμαία, οι άγκυρες και τ’ αλυσέλικτρα, τα σπειρώματα των κάβων, οι επίχρυσες επιγραφές στα μπουκάλια ενός φαρμακείου, τα σακιά, τα βαρέλια κι οι κονσέρβες των μπακάληδων, τρεις χωροφύλακες που πίνανε καφέ κάτω από ένα δέντρο, τρεις καπετάνιοι καϊκιών με τα λαμπερά πηλήκια, που πίνανε μπύρα Φιξ -όλα δείχνανε στο μοναδικό σκονισμένο δρόμο, ακόμα και κάτω απ’ την καυτή πνοή του σιρόκου που τον αποκοίμιζε, ότι κάπου υπήρχε ένας άλλος κόσμος. Πέρα από τ’ όνειρο, λεύγες μακριά, πίσω από αμέτρητα ακρωτήρια, πίσω από ντουζίνες κόλπους και νησιά, στο τέρμα των ταξιδιών των καϊκιών που οδηγούσανε σε αποστάσεις που μας φαινόντουσαν μακριές και επικίνδυνες, σαν το ταξίδι των Αργοναυτών, τρεμούλιαζε στα μάτια της φαντασίας μας η αταξία του αντικατοπτρισμού του Πειραιά».
Απόσπασμα από το βιβλίο «Μάνη», σε μετάφραση Τζαννή Τζαννετάκη από τις εκδόσεις Κέδρος
Eισιτήρια:
Δωρεάν. Καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου του αρχαιολογικού χώρου. H προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική.
Πληροφορίες / Κρατήσεις:
allofgreeceoneculture.gr