Το νέο μυθιστόρημα του Στέφανου Τσιτσόπουλου, «Η Ανθούλα Σταθοπούλου στην Εγνατία με νεύρα», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρμός είναι ένα έργο – φόρος τιμής στη μελαγχολική ποιήτρια από τη Θεσσαλονίκη που πέθανε στα 27 της, το μυθιστόρημα του δημοσιογράφου της Athens Voice, συγγραφέα και ραδιοφωνικού παραγωγού Στέφανου Τσιτσόπουλου καλεί τους αναγνώστες να ανακαλύψουν την Ανθούλα Σταθοπούλου, πρώτη γυναίκα του Γιώργου Βαφόπουλου, της οποίας οι στίχοι τραγουδιούνται από το πανελλήνιο ακόμα και σήμερα, με ελάχιστους να γνωρίζουν ότι είναι δικοί της.
Στη σύνοψη του μυθιστορήματος «Η Ανθούλα Σταθοπούλου στην Εγνατία με νεύρα» διαβάζουμε τα εξής:
Θεσσαλονίκη, μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος διασχίζει ακμαίος την Τσιμισκή και η γόβα του Καρύδα περιστρέφεται λαμπερή στην Εγνατία. Η Φλωρεντία Τσακίρη, παλαιοπώλισσα στο Μπιτ Παζάρ, ο πρώην εραστής της Άλκης Περραιβός, ιδιοκτήτης μπαρ στη Στοά Κολόμβου, και η δημοσιογράφος Τίνα Ντουκάς αποφασίζουν να εξιχνιάσουν τον περιπετειώδη βίο και την πολιτεία της ποιήτριας Ανθούλας Σταθοπούλου-Βαφοπούλου. Λίγες γυναίκες στη Θεσσαλονίκη της δεκαετίας του ’30 τολμούσαν να της παραβγούν σε πνεύμα και ομορφιά. Έσβησε στα είκοσι επτά της χρόνια από φυματίωση στο σανατόριο του Ασβεστοχωρίου. Ή μήπως όχι;
Καθώς η Φλωρεντία, ο Άλκης και η Τίνα ψάχνουν τη ζωή της Ανθούλας, σκοντάφτουν σε καλά κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα. Ο Τζιμ Μόρισον, ο Βασίλης Τσιτσάνης και οι δωδεκαώροφες πολυκατοικίες της Λαγκαδά, ο Κερτ Κομπέιν των Nirvana και ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, το πανκ ξενυχτάδικο Berlin, η άγρια Προξένου Κορομηλά των 80s και ο Μύλος του Στεφανίδη αλληλοδιαπλέκονται με τα έδρανα της Φιλοσοφικής, τα Μωρά στη Φωτιά, την Τζάνις Τζόπλιν και τον θρύλο του Ηρακλή, Γεώργιο Ιβάνοφ.
Ακροβατώντας ανάμεσα σε γοτθική νουβέλα, cyberpunk φωτομυθιστόρημα, μεσοπολεμική ελεγεία και υβριδική βιογραφία, το βιβλίο είναι ένας φόρος τιμής στη μελαγχολική Θεσσαλονικιά ποιήτρια Ανθούλα Σταθοπούλου. Ίσως ήρθε η ώρα τα σπαρακτικά ποιήματα και η ζωή της να γίνουν γνωστά και η Ανθούλα να αναδυθεί από την αφάνεια για να τιμηθεί όπως της αξίζει.
«Είναι μία ηρωίδα που είχε όλα τα φόντα για να γίνει βιβλίο, το οποίο ήταν σαν έγραφε το όνομά μου», δηλώνει ο Στέφανος Τσιτσόπουλος, αποκαλύπτοντας τα όσα «καρμικά συνέβησαν» από τη στιγμή που έμαθε για την ύπαρξη της Ανθούλας Σταθοπούλου, το «σημάδι» που ήρθε πολλά χρόνια αργότερα για να του δείξει ότι αυτή θα είναι το θέμα του επόμενου βιβλίου του. «Το βιβλίο είναι ροκ, έχει μέσα πολλή Θεσσαλονίκη αλλά και Αθήνα, περιέχει πολλές ιστορίες που βγαίνουν για πρώτη φορά.
Ο θάνατος του Κερτ Κομπέιν, το τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη και η πρώτη «γνωριμία» με την Ανθούλα Σταθοπούλου
Είναι Απρίλιος του 1994 και ο Στέφανος Τσιτσόπουλος πίσω από το μικρόφωνο του 88μισό αναφέρεται στην είδηση της ημέρας, τον θάνατο του Κερτ Κομπέιν. «Είπα στον αέρα άλλος ένας που φεύγει στα 27 του χρόνια όπως ο Τζίμι Χέντριξ, η Τζάνις Τζόπλιν, ο Μπράιαν Τζόουνς των Rolling Stones. Εκείνη την ώρα χτυπάει το τηλέφωνο και είναι μία βαθιά γυναικεία φωνή που μου λέει ακούω την εκπομπή σας και οφείλω να σας πω ότι η πρώτη σε αυτό το ‘κλαμπ του παραδείσου των 27’ είναι μία Θεσσαλονικιά», θυμάται ο ραδιοφωνικός παραγωγός.
Η μητέρα του, η ποιήτρια Ρούλα Αλαβέρα, ήταν η γυναίκα που τηλεφώνησε για να μοιραστεί την ιστορία της Ανθούλας Σταθοπούλου. «Της απάντησα ότι δεν υπήρχε ροκ τη δεκαετία του ’30, όμως μου είπε ότι ήταν πολύ …ροκ κορίτσι, λεγόταν Ανθούλα Σταθοπούλου και ήταν ποιήτρια», αναφέρει ο κ. Τσιτσόπουλος.
Η ιστορία που ξεχάστηκε και το «σημάδι» στο ταξί, που την έκανε τελικά βιβλίο
Αρκετά χρόνια αργότερα, βρέθηκε να πίνει καφέ στον πεζόδρομο της Φωκίωνος Νέγρη στην Αθήνα με την «καλύτερή του φίλη, μητέρα, αδερφή και μέντορά του», την ποιήτρια Τζένη Μαστοράκη. «Με ρώτησε τι άλλο θα γράψω… Καθώς ήμουν στο ταξί, άκουσα το Ακρογιαλιές δειλινά και ρώτησα τον ταξιτζή ποιος έγραψε τους στίχους», σημειώνει ο κ. Τσιτσόπουλος, περιγράφοντας το γεγονός που τον οδήγησε στη συγγραφή του βιβλίου.
Ένα φωτομυθιστόρημα που «ξεναγεί» τον αναγνώστη στη Θεσσαλονίκη του ’30
Από τις επαφές και την έρευνα προέκυψε υλικό με ποιήματα της Ανθούλας Σταθοπούλου, αδημοσίευτες φωτογραφίες της και διασταυρωμένες ιστορίες που πλέκουν το μύθο για το φλογερό τους πάθος και τον θάνατό της.