Στο φως της δημοσιότητας έρχονται νέες πληροφορίες αναφορικά με το περιεχόμενο των δυο πορισμάτων, την έκθεση του Μετσόβιου Πολυτεχνείου που θα παραλάβει η Εισαγγελία της Λάρισας και τα συμπεράσματα των δυο ξένων πραγματογνωμόνων που θα δοθούν στην κυβέρνηση, για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.
Στην πορεία των ερευνών για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, ο ΑΝΤ1 έφερε στο φως αποκλειστικές πληροφορίες, για το περιεχόμενο των δυο πορισμάτων, την έκθεση του Μετσόβιου Πολυτεχνείου που θα παραλάβει η Εισαγγελία της Λάρισας και τα συμπεράσματα των δυο ξένων πραγματογνωμόνων που θα δοθούν στην κυβέρνηση σχετικά με την αιτία της έκρηξης και της φωτιάς που προκλήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα μετέδωσε το κεντρικό δελτίο του ΑΝΤ1, η έκθεση του καθηγητή Δημήτρη Καρώνη από την Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ είναι έτοιμη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς, σύμφωνα με την οποία τα έλαια σιλικόνης που είχαν οι μετασχηματιστές των δύο μηχανών έπαιξαν δευτερογενώς ρόλο στην ανάπτυξη της φωτιάς. Δηλαδή υπήρχε ένας άλλος λόγος για την εκδήλωση του «πύρινου μανιταριού».
Σχετικά με το ερώτημα ποιος ήταν αυτός ο λόγος της ανάπτυξης της φωτιάς, εκκρεμούν απαντήσεις που θα δοθούν σύντομα από το πόρισμα.
Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε ο Τάσος Τέλλογλου στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και στον Νίκο Χατζηνικολάου, ο Φεβρουάριος δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, είναι ο μήνας στον οποίο έχουν συμπέσει πολλές προθεσμίες για τον αρμόδιο ανακριτή της Λάρισας.
Η έκθεση του καθηγητή Δημήτρη Καρώνη από την Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ είναι έτοιμη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς και σύμφωνα με αυτήν, τα έλαια σιλικόνης που είχαν οι μετασχηματιστές των δύο μηχανών έπαιξαν μόνο δευτερογενώς ρόλο στην ανάπτυξη της φωτιάς, δηλαδή υπήρχε ένας άλλος λόγος για την εκδήλωση του “πύρινου μανιταριού”. Όσον αφορά στο ερώτημα ποιος ήταν αυτός ο λόγος, σε αυτό εκκρεμούν απαντήσεις που θα δημοσιοποιηθούν στις 15 Φεβρουαρίου, όταν και θα κατατεθεί η έκθεση, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Φλωρίδη.
Πρόταση για αναστολή λειτουργίας του ΟΣΕ εξετάζουν οι ευρωπαίοι ερευνητές
Πιο σημαντικό είναι το πόρισμα δύο υπαλλήλων των ευρωπαϊκών θεσμών, ενός Ιταλού και ενός Βέλγου, που μετεκλήθησαν στην Ελλάδα ώστε να κάνουν τη δουλειά που δεν μπορούσε να κάνει η Επιτροπή Αεροπορικών Ατυχημάτων, διότι δεν υπήρχε πραγματική επιτροπή για να ερευνήσει το σιδηροδρομικό ατύχημα. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Τάσου Τέλλογλου, έχουν πάρει πάνω από 70 συνεντεύξεις από όλους τους εμπλεκόμενους, έχουν μεγάλη εμπειρία στη διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων, και στις προτάσεις τους, σύμφωνα με πληροφορίες θα εξετάσουν όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και το να σταματήσει το επιβατικό έργο των σιδηροδρόμων.
Το ενδεχόμενο αυτό είχε θίξει προς την κυβέρνηση ο Γιάννος Γραματίδης που παραιτήθηκε από πρόεδρος του ΟΣΕ στο τέλος του 2024 και που ζήτησε να σταματήσει το επιβατικό έργο του ΟΣΕ για ένα διάστημα με εξαίρεση τον προαστιακό.
Κάτι τέτοιο η κυβέρνηση δεν το συζητά, διότι:
- θεωρεί ότι ο ΟΣΕ έχει γίνει πιο ασφαλής μετά το ατύχημα. Τον Δεκέμβριο, κατά τη διάρκεια των γιορτών, μεταφέρθηκαν περίπου 60.000 άνθρωποι με τα τρένα.
- εκτιμά ότι μια τέτοια ενέργεια θα σημάνει μεγαλύτερες αποζημιώσεις προς τους Ιταλούς, που έχουν καταρτίσει μαζί μας την σύμβαση της διαχείρισης και
- θέλει να αποφύγει οι εργαζόμενοι να μείνουν χωρίς απασχόληση.
Πάντως σε δύο μήνες, που θα αρχίσουν τα έργα αποκατάστασης από την κακοκαιρία Daniel για τον σιδηρόδρομο, με τα τρένα να τελούν παράλληλα εν λειτουργία, τα πράγματα θα δυσκολέψουν. Εκεί η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή.Πιο σημαντικό είναι το πόρισμα δύο υπαλλήλων των ευρωπαϊκών θεσμών, ενός Ιταλού και ενός Βέλγου, που μετεκλήθησαν στην Ελλάδα ώστε να κάνουν τη δουλειά που δεν μπορούσε να κάνει η Επιτροπή Αεροπορικών Ατυχημάτων, διότι δεν υπήρχε πραγματική επιτροπή για να ερευνήσει το σιδηροδρομικό ατύχημα. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Τάσου Τέλλογλου, έχουν πάρει πάνω από 70 συνεντεύξεις από όλους τους εμπλεκόμενους, έχουν μεγάλη εμπειρία στη διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων, και στις προτάσεις τους, σύμφωνα με πληροφορίες θα εξετάσουν όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και το να σταματήσει το επιβατικό έργο των σιδηροδρόμων.
Το ενδεχόμενο αυτό είχε θίξει προς την κυβέρνηση ο Γιάννος Γραματίδης που παραιτήθηκε από πρόεδρος του ΟΣΕ στο τέλος του 2024 και που ζήτησε να σταματήσει το επιβατικό έργο του ΟΣΕ για ένα διάστημα με εξαίρεση τον προαστιακό.
Κάτι τέτοιο η κυβέρνηση δεν το συζητά, διότι:
- θεωρεί ότι ο ΟΣΕ έχει γίνει πιο ασφαλής μετά το ατύχημα. Τον Δεκέμβριο, κατά τη διάρκεια των γιορτών, μεταφέρθηκαν περίπου 60.000 άνθρωποι με τα τρένα.
- εκτιμά ότι μια τέτοια ενέργεια θα σημάνει μεγαλύτερες αποζημιώσεις προς τους Ιταλούς, που έχουν καταρτίσει μαζί μας την σύμβαση της διαχείρισης και
- θέλει να αποφύγει οι εργαζόμενοι να μείνουν χωρίς απασχόληση.
Πάντως σε δύο μήνες, που θα αρχίσουν τα έργα αποκατάστασης από την κακοκαιρία Daniel για τον σιδηρόδρομο, με τα τρένα να τελούν παράλληλα εν λειτουργία, τα πράγματα θα δυσκολέψουν. Εκεί η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή.
Το μεγάλο, ωστόσο, ερώτημα είναι πότε θα αρχίσει η δίκη. Και μπορεί το αίτημα αντικατάστασης του εφέτη ανακριτή πριν από τις γιορτές να απορρίφθηκε, ωστόσο όπως εξηγεί ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης μιλώντας στον Realfm, «τέτοια αιτήματα δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις». Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη από τη Δευτέρα έχουν αρχίσει να καλούνται στα γραφεία του οργανισμού εκπρόσωποι των φορέων που έχουν ανάμειξη στο δυστύχημα, προκειμένου να παράσχουν εξηγήσεις, αφού λάβουν γνώση πρώτα του προσχεδίου του τελικού πορίσματος.
Το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αναμένεται στις 15 Φερουαρίου, ενώ το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων αναμένεται στις 28 Φεβρουαρίου.