Με ανακοίνωσή του ο δικηγόρος της εταιρίας security Interstar, η οποία είναι επιφορτισμένη για λογαριασμό του ΟΣΕ να συλλέγει οπτικοακουστικό υλικό από το δίκτυο των τρένων, κάνει τα πράγματα ακόμα πιο θολά, προκαλώντας νέες απορίες και ερωτηματικά για την υπόθεση.
Δεν γίνεται ξεκάθαρο πώς και γιατί βγήκαν στον αέρα αυτά τα βίντεο, δύο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα και το έγκλημα με τους 57 νεκρούς, αλλά μάλλον συσκοτίζει ακόμα περισσότερο τα πράγματα.
Αφού ο κ. Καπερνάρος λέει ότι η Interstar ανταποκρίθηκε στα αιτήματα των αρμόδιων Αρχών, στη συνέχεια οι διευκρινίσεις που δίδει εκθέτουν τις «αρμόδιες αρχές» – αποφεύγει να πει τη λέξη Δικαιοσύνη ή την ανάκριση –, τον ΟΣΕ, αλλά και την ίδια την εταιρεία security. Ο δικηγόρος εξηγεί ότι ζητήθηκε από τις Αρχές μόνο το υλικό που αφορά στην επιβατική αμαξοστοιχία.
Δηλαδή, επί δύο χρόνια η ο ανακριτής και οι άλλες Αρχές που έχουν την ευθύνη της έρευνας για το δυστύχημα δεν ρώτησαν καν για το εμπορικό τρένο, λες και δεν επρόκειτο για σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών και δεν υπήρχαν εξ’ αρχής ερωτήματα για το τι μετέφερε.
Λέει επίσης το πρωτοφανές, ότι ζητήθηκε υλικό μόνο από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και όχι από «άλλες εγκαταστάσεις».Εάν αληθεύει ο ισχυρισμός του δικηγόρου, αποκαλύπτεται ότι υπήρξε ελλιπέστατη έρευνα επί δύο χρόνια.
Ο κ. Καπερνάρος εκθέτει και τον ΟΣΕ, καθώς αναφέρει ότι τα καταγραφικά είναι περιουσία του ΟΣΕ και χωρίς νομική εντολή δεν μπορεί να γίνει εξαγωγή βίντεο. Αλήθεια, ο ΟΣΕ φρόντισε να αποθηκεύσει το υλικό εκείνης της μοιραίας βραδιάς, είτε και για τα δύο τρένα, είτε και για κάθε σημείο που θα μπορούσε να έχει ερευνητικό ενδιαφέρον στη συνέχεια; Ή αδιαφόρησε πλήρως και άφησε να καταστραφεί υλικό μετά την παρέλευση του 15ημέρου, που ορίζεται από το σύστημα λειτουργίας;
Ο δικηγόρος όμως εμφανίζει και την εξής εκδοχή για τα πράγματα. Τα τρία βίντεο, λέει, που κατέθεσε ο ίδιος προ ημερών στον ανακριτή, τα κατέβασε (αυτοβούλως;) ένας χειριστής του επιχειρησιακού κέντρου, στις 2/3/2023 και στις 9/3/2023, εντός του πρώτου 15ημέρου δηλαδή κατά το οποίο τα αρχεία διατηρούνται και δεν σβήνονται. Και ο χειριστής αυτός ουδέποτε – έτσι προκύπτει από τα συμφραζόμενα – ενημέρωσε είτε την εταιρεία του, είτε οποιαδήποτε αρμόδια αρχή. Μόνος του τα κατέβασε δηλαδή, μόνος του τα αποθήκευσε, μόνος του γνώριζε την ύπαρξή τους, ουδείς άλλος μέχρι πρόσφατα. Η εταιρεία «λόγω της επικαιρότητας» και της «λανθασμένης ονομασίας που είχε περιληφθεί στην σχετική παραγγελία του Εφέτη ανακριτή» έκανε ενδελεχή έρευνα και τα βρήκε!
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρίας security που παρέδωσε βίντεο στον Ανακριτή της υπόθεσης των Τεμπών εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου:
“Σημαντικά σημεία του ιστορικού διαχείρισης του αποδεικτικού υλικού από πλευράς της εταιρείας security ‘Interstar”:
1. Ό,τι ζητήθηκε από τις αρμόδιες αρχές, δόθηκε σε άμεσο χρόνο 2 ή 3 ημερών ανάλογα του όγκου δεδομένων των βίντεο ή το γεωγραφικό σημείο από το οποίο έπρεπε να συλλέξουμε τον σκληρό δίσκο του αντίστοιχου καταγραφικού καμερών. Δεν υπήρξε ποτέ καμία καθυστέρηση, πόσο μάλλον 1,5 ή 2 ετών όπως κυκλοφόρησε στις ειδήσεις.
2. Τα καταγραφικά των καμερών είναι ρυθμισμένα βάσει της νομοθεσίας, στις 15 ημέρες εγγραφής. Στη συνέχεια γίνεται επανεγγραφή πάνω από το υπάρχον υλικό. Τα καταγραφικά είναι περιουσία του ΟΣΕ και χωρίς νομική εντολή, δεν επιτρέπεται να γίνει καμία τροποποίηση στη ρύθμιση αυτή, ή εξαγωγή βίντεο.
3. Η εταιρία κατέβαζε και χορηγούσε εντός των 15 ημερών, ΜΟΝΟ τα βίντεο που ζητούσαν οι αρμόδιες αρχές και τα οποία εκείνο το χρονικό διάστημα (από τις 28/02/23 και μέχρι και 15 μέρες μετά), αφορούσαν αποκλειστικά και μόνο την επιβατική αμαξοστοιχία. Δεν ζητήθηκε τίποτα που να αφορά την εμπορική αμαξοστοιχία στο συγκεκριμένο 15νθήμερο.
4. Παρ’ όλα αυτά, όπως πρόσφατα διαπιστώθηκε, εντός του ανωτέρω 15νθημέρου και συγκεκριμένα στις 02/03/23 και 09/03/23, χειριστής του Επιχειρησιακού Κέντρου της εταιρίας, κατέβασε 3 βίντεο από 2 σημεία τα οποία δεν ζητήθηκαν ποτέ και δεν αποτελούν Σιδηροδρομικό Σταθμό. (Διευκρινίζεται ότι όλα τα βίντεο τα οποία ζητήθηκαν από την εταιρία, αφορούσαν τα αποκλειστικά και μόνο σημεία των Σιδηροδρομικών σταθμών και όχι άλλες εγκαταστάσεις).
5. Τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε ενδελεχέστατη έρευνα για το θέμα σε σχέση με τη σύνθεση και το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας η οποία βγήκε στη δημοσιότητα. Η Διοίκηση της εταιρίας τόσο λόγω της επικαιρότητας όσο και σε συνέχεια της λανθασμένης ονομασίας του σημείου που είχε περιληφθεί στην σχετική παραγγελία του Εφέτη Ανακριτή, για τη χορήγηση των σκληρών δίσκων από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης αντί του Εμπορευματικού Σταθμού (όπως εκ των υστέρων διαπιστώθηκε ότι εννοούσαν και όπως προκύπτει και από τη σχετική αλληλογραφία), έδωσε ρητή εντολή να ερευνηθούν όλοι οι υπολογιστές καθώς και οι 889 κάμερες του Επιχειρησιακού Κέντρου που χρησιμοποιούνται για την απομακρυσμένη λήψη αρχείων, μήπως τυχόν και υπάρχει κάποιο επιπλέον αρχείο καταγραφής σχετικό με την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών, το οποίο ενδεχομένως δεν έχει ζητηθεί από τις αρχές που διενεργούν την ανάκριση.
Κατά την έρευνα αυτή βρέθηκαν τα τρία αρχεία (βιντεοληπτικό υλικό) τα οποία προέρχονται από κάμερες, υλικό από τις οποίες ουδέποτε μας ζητήθηκε και από κανέναν και απεικονίζουν καθαρά τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, λίγο πριν τη σύγκρουσή της με την επιβατική αμαξοστοιχία. Η εταιρία άμεσα δια του πληρεξουσίου δικηγόρου της και με δική της πρωτοβουλία, παρέδωσε στον Εφέτη Ανακριτή όλα όσα ήδη είναι γνωστά ως παραδοθέντα στη Δικαιοσύνη, σε σχέση με την έρευνα που διεξάγεται”.
Αθήνα, 8/2/2025
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος
Βασίλειος Καπερνάρος