Στις 11.00 θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Μέγαρο Μαξίμου, το Υπουργικό Συμβούλιο.
Τα θέματα της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου είναι:
-Παρουσίαση από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη του νομοσχεδίου για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων,
Στην κορυφή της ατζέντας του σημερινού υπουργικού συμβουλίου βρίσκεται η παρουσίαση του νέου νομοσχεδίου για την ανάταξη και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου. Η κυβέρνηση επιδιώκει να προωθήσει μια από τις μεγαλύτερες θεσμικές τομές στη λειτουργία του ΟΣΕ, με στόχο την ασφάλεια, τον εκσυγχρονισμό και την αποτελεσματική διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Βασικοί Άξονες του Νομοσχεδίου
Ενίσχυση της Ασφάλειας και Τεχνολογικός Εκσυγχρονισμός
Το νομοσχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση συστημάτων γεωεντοπισμού (HEPOS) σε όλα τα τρένα, επιτρέποντας την παρακολούθηση της θέσης τους σε πραγματικό χρόνο με ακρίβεια εκατοστού.
- Επεκτείνεται η χρήση καμερών σε σταθμαρχεία και αμαξοστοιχίες για την επιβεβαίωση της παρουσίας του δεύτερου μηχανοδηγού και την ενίσχυση της ασφάλειας.
- Προβλέπεται η ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, το οποίο θα έχει συνολική εποπτεία του δικτύου χωρίς να εμπλέκεται στη διαχείριση της κυκλοφορίας, εστιάζοντας αποκλειστικά στην ασφάλεια.
- Ενισχύεται η άμυνα του δικτύου έναντι δολιοφθορών, με καλύτερες περιφράξεις, χρήση drones και στενότερη συνεργασία με την αστυνομία, καθώς τα περιστατικά κλοπών και βανδαλισμών παραμένουν υψηλά.
Αναδιάρθρωση και Αξιολόγηση Προσωπικού
- Ο Κ. Κυρανάκης έχει προαναγγείλει αυστηρή αξιολόγηση του προσωπικού και δυνατότητα απόλυσης όσων δεν ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους, με ειδικά φίλτρα αξιολόγησης, ψυχομετρικά τεστ και τεστ ναρκωτικών.
- Επανέρχεται η θέση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας ως επιπλέον δικλίδα ασφαλείας.
- Προβλέπονται προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ και απολύσεις μόνιμου προσωπικού σε περίπτωση τριών σοβαρών παραπτωμάτων, με το νέο σύστημα να βασίζεται σε ψηφιακή καταγραφή ενεργειών και παραβάσεων.
Εταιρική Δομή και Διαχείριση
- Δημιουργείται ένας ενιαίος φορέας με τη συγχώνευση ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ στη νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», που θα αναλάβει συνολικά τη μελέτη, ανάπτυξη, συντήρηση και ασφαλή διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
- Η συντήρηση του δικτύου παραχωρείται σε ιδιώτες μέσω πολυετούς σύμβασης, με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει την ευθύνη τόσο για το δίκτυο όσο και για τα συστήματα ασφαλείας.
- Η στελέχωση της νέας εταιρείας θα γίνει με διαγωνισμό, δίνοντας έμφαση στην προσέλκυση στελεχών από την αγορά και το εξωτερικό, με συμβάσεις τριετούς ή τετραετούς διάρκειας και αναπροσαρμογή αμοιβών εκτός Ενιαίου Μισθολογίου.
Αυστηροποίηση Κανονισμών και Εποπτείας
- Το νέο πλαίσιο προβλέπει αυστηρότερους κανονισμούς λειτουργίας και δυνατότητα ανάκλησης αδειών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο δίκτυο, εφόσον διαπιστώνονται αντιδεοντολογικές ή καταχρηστικές ενέργειες.
- Θα βελτιωθεί ο μηχανισμός βιντεοσκόπησης για την προστασία του υλικού της εταιρείας από φαινόμενα κλοπών και βανδαλισμών.
Επενδύσεις και Χρονοδιάγραμμα
Η εγκατάσταση του συστήματος γεωεντοπισμού HEPOS στα τρένα αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός τετραμήνου, ενώ η πλήρης λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας και η υιοθέτηση των νέων τεχνολογικών συστημάτων ασφαλείας τοποθετούνται εντός του 2025. Παράλληλα, συνεχίζεται η αποκατάσταση ζημιών στο δίκτυο από θεομηνίες, με στόχο την πλήρη επαναλειτουργία του βασικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και την απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων.
Το νέο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά το τοπίο στις σιδηροδρομικές μεταφορές της χώρας, με αιχμή του δόρατος την ασφάλεια, τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό και τον εξορθολογισμό της εταιρικής και διοικητικής λειτουργίας. Η επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί από την ταχύτητα υλοποίησης των προβλέψεων, την προσέλκυση κατάλληλων στελεχών και τη διασφάλιση διαρκούς εποπτείας και αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα.
-Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και τους υφυπουργούς Γιώργο Κώτσηρα και Θάνο Πετραλιά των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Αναμόρφωση Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, β) Μεταρρύθμιση του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη και τον υφυπουργό Ιωάννη Μπούγα του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 σχετικά με την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη ερανιστικού νομοσχεδίου του υπουργείου του.
- Έκθεση SIPRI: Εκρηκτική αύξηση των παγκόσμιων στρατιωτικών δαπανών
- Τέμπη: Δικογραφία για Καραμανλή και Σπίρτζη φτάνει στη Βουλή – Υπηρεσιακό έγγραφο του 2021 «καίει» την πολιτική ηγεσία του Μεταφορών
- Συνεδριάζει σήμερα υπό τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη το Υπουργικό Συμβούλιο με βασικό θέμα το νέο σχέδιο για τον ΟΣΕ
- ΕΜΥ: Άνεμοι έως 9 μποφόρ και μεμονωμένες καταιγίδες – Σε ισχύ είναι απαγορευτικό απόπλου
- Κώστας Μελάς / Θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι με την ύπαρξη υψηλότερου «πρωτογενούς πλεονάσματος»;