Μπορεί κυβέρνηση και αντιπολίτευση να στροβιλίζονται στη δίνη της εμπλοκής που προέκυψε από την απόφαση του ΣτΕ για το νόμο Παππά, όμως το μείζον θέμα ήταν και παραμένει αυτό της οικονομίας και ειδικότερα τα διαφαινόμενα αδιέξοδα που είναι πιθανό να προκύψουν εξαιτίας της διελκυστίνδας μεταξύ Βερολίνου και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Η δεύτερη αξιολόγηση δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, όπως ήλπιζε η κυβέρνηση, καθώς οι Θεσμοί κάνουν ασκήσεις αυστηρότητας.
Για παράδειγμα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο φέρεται να απαιτεί «παράλληλη διαπραγμάτευση» προκειμένου να διερευνήσει αν πληρούνται οι προϋποθέσεις ένταξής του στο ελληνικό πρόγραμμα.
Στελέχη του, ήδη διαμηνύουν ότι αν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δεν συναινέσουν στο να διευθετηθεί το χρέος, τότε θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα άνω του 2% του ΑΕΠ –ή περίπου 3,5 δισ. ευρώ- προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Από την άλλη, το αίτημα της κυβέρνησης για αναθεώρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018 (το οποίο ζητούν τόσο η Ν.Δ όσο και ο διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας) βρίσκει ανταπόκριση μόνο στην ΕΚΤ και τον Μάριο Ντράγκι.
Ταυτόχρονα, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης Κλάους Ρέγκλινγκ ουσιαστικά συντάσσεται με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε θεωρώντας ότι δεν είναι της παρούσης να συζητηθεί το θέμα του ελληνικού χρέους καθώς αυτό μπορεί να εξυπηρετηθεί μέχρι και το 2018. Και εξαγγέλει μόνο σχέδιο για βραχυπρόθεσμα μέτρα κατ’ εφαρμογή της απόφασης του Eurogroup του περασμένου Μαϊου.
Κάτω απ΄ αυτές τις συνθήκες ο οδικός χάρτης που επιθυμούσε η κυβέρνηση “ολοκλήρωση της αξιολόγησης μέχρι τις 25 Νοεμβρίου, έγκριση της εκταμίευσης της επόμενης δόσης στο Eurogroup του Δεκεμβρίου, άμεσες αποφάσεις για το χρέος εντός του έτους και δημιουργία των προϋποθέσεων για ένταξη και των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας”, μοιάζει με δύσκολη διαδρομή με πολλές παγίδες.
Δεδομένου ότι οι θεσμοί θα επανέλθουν στην Αθήνα μετά τις 14 Νοεμβρίου, μέσα σε 10 ημέρες, θα πρέπει να έχουν βρεθεί λύσεις στα ακόλουθα μέτωπα, όπως περιγράφει ο Θάνος Τσίρος στο thetoc.gr:
1. Στο θέμα των κόκκινων δανείων και του εξωδικαστικού συμβιβασμού, οι θεσμοί επιμένουν ώστε οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου να ισχύσουν μόνο για τις μεσαίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις και όχι για το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών και των επιτηδευματιών όπως θέλει η ελληνική πλευρά. Αν υπαναχωρήσει η κυβέρνηση για να κλείσει το θέμα των κόκκινων δανείων, εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες θα βρεθούν εκτεθειμένοι σε μια ούτως ή άλλως εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τους μικρομεσαίους λόγω φόρων και εισφορών.
2. Οι θεσμοί λένε όχι στον ακατάσχετο λογαριασμό αλλά και στις συμβιβαστικές εναλλακτικές που πρότεινε η ελληνική πλευρά με αποτέλεσμα να παραμένει στον αέρα και το νομοσχέδιο με τα κίνητρα τόνωσης των ηλεκτρονικών πληρωμών. Ο συμβιβασμός θα προκαλέσει ακόμη περισσότερα προβλήματα στους μικρομεσαίους οι οποίοι θα βλέπουν τον τζίρο να περνάει μέσα από τον τραπεζικό τους λογαριασμό και από εκεί να καταλήγει απευθείας στον λογαριασμό της εφορίας ή του ασφαλιστικού ταμείου.
3. Δεν υπάρχει πεδίο σύγκλισης στο θέμα των κινήτρων για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων. Από τη στιγμή που οι θεσμοί επιμένουν στην επιβολή υψηλού φορολογικού συντελεστή της τάξεως του 80-90%, η κατάθεση του νομοσχεδίου είναι μάταιη καθώς η συμμετοχή θα είναι μηδενική.
4. Στα εργασιακά, εγείρεται θέμα κατάργησης του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων αλλά και άρνησης της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων τουλάχιστον μέχρι το 2018. Στο τραπέζι έχει πέσει και το θέμα του κατώτατου μισθού, ειδικά για τους νέους κάτω των 25 ετών.
5. Στο δημοσιονομικό, υπάρχει ευθεία αμφισβήτηση των ελληνικών εκτιμήσεων τόσο για το κλείσιμο του προϋπολογισμού της φετινής χρονιάς όσο και για τις προβλέψεις του 2017.
Όπως έλεγε ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος, η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα επιμένει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 να κυμανθεί πάνω από το 0,63% που προβλέπει το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού. Βασικό επιχείρημα είναι η υπεραπόδοση των εσόδων. Μέσα στις επόμενες ώρες, θα φανεί αν επιτεύχθηκαν οι εισπρακτικοί στόχοι του Οκτωβρίου.
Αν διατηρηθεί το «μαξιλάρι» του ενός δισ. ευρώ στα φορολογικά έσοδα, το ελληνικό επιχείρημα θα γίνει ισχυρότερο. Στελέχη του οικονομικού επιτελείου παραδέχονται ότι υπάρχει επίπτωση στον φετινό προϋπολογισμό από την προς τα κάτω αναθεώρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2015 (από το 0,73% στο 0,2%) ωστόσο εκτιμούν ότι το θετικό στοιχείο (σ.σ δηλαδή το μαξιλάρι στα έσοδα) είναι σημαντικότερο από το αρνητικό (σ.σ την αναθεώρηση του περυσινού πρωτογενούς πλεονάσματος).
6. Οι θεσμοί αμφισβητούν τα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά για να χρηματοδοτηθεί το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και ουσιαστικά ζητούν μέτρα «μόνιμου χαρακτήρα». Ο προϋπολογισμός του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος φτάνει στα 900 εκατ. ευρώ. Στον προϋπολογισμό του 2016, έχουν εγγραφεί 530 εκατ. ευρώ. Πρακτικά, οι θεσμοί ζητούν εναλλακτικά μέτρα άνω των 300-400 εκατ. ευρώ για να κλείσει το θέμα. Για να βρεθούν αυτά τα κεφάλαια, θα πρέπει να κοπούν επιδόματα με πολύ μεγάλες συνέπειες για τους σημερινούς δικαιούχους των συγκεκριμένων επιδομάτων.
Πηγή: thetoc.gr