από το “Έθνος της Κυριακής”
(του Δημήτρη Κανέλλη)
Στις συμπληγάδες ενός βραδυκίνητου και αδιάφορου κρατικού μηχανισμού και της ανυπαρξίας πολιτικής βούλησης βρίσκεται το φιλόδοξο και… σωτήριο, ώστε να αποφύγουμε τη χρεοκοπία, πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων.
Περίπου δύο μήνες μετά τη σύσταση του “παντοδύναμου” Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων τα πάντα κινούνται στο σημείο μηδέν, με την όποια δραστηριότητα να εξαντλείται στις κόντρες με την Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων, η οποία δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα τις υπογραφές με τις συμβάσεις των ξένων συμβούλων που είχαν ανακοινωθεί από τον Μάιο!Μοναδικό έργο των δύο σημαντικών θεσμικών οργάνων αυτό το κρίσιμο διάστημα είναι οι καινοφανείς διαπιστώσεις για την πορεία του χρηματιστηρίου και της χρηματαγοράς, που αποτρέπουν πωλήσεις μετοχών εισηγμένων εταιρειών από τη μια, και οι τρικλοποδιές της Ειδικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων στο “ανταγωνιστικό” Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων…
Η ανυπαρξία οποιουδήποτε σχεδιασμού και η δραματική καθυστέρηση ακόμα και σε όσα έχουν ανακοινωθεί και περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, που προβλέπει αποκρατικοποιήσεις ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους, αποτελούν μία από τις αιτίες που η τρόικα διέκοψε τις διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση, και πλέον τα πάντα βρίσκονται στον αέρα.
Παράλυση
Η κατάσταση θυμίζει τη γενικότερη εικόνα παράλυσης της κρατικής μηχανής, αλλά το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο, καθώς η πορεία των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, ένας από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομικής πολιτικής, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επιτυχία του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
Η κατάσταση θυμίζει τη γενικότερη εικόνα παράλυσης της κρατικής μηχανής, αλλά το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο, καθώς η πορεία των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, ένας από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομικής πολιτικής, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επιτυχία του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Οικονομικών, έως το τέλος της φετινής χρονιάς προσδοκούνται έσοδα της τάξης των 4,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,3 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, ενώ μόνο εντός του τελευταίου τριμήνου του 2011 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί 17 κινήσεις.
Ολα αυτά βρίσκονται πλέον στον αέρα και παραμένουν σχεδιασμοί, καθώς ο δυσκίνητος μηχανισμός της Ειδικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων και η ανυπαρξία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων έχουν ως αποτέλεσμα -ενώ έχουμε φτάσει στον Σεπτέμβρη- να μην έχει γίνει το παραμικρό.
Στην κυβέρνηση, παρότι δηλώνουν δυσαρεστημένοι με το θέμα δεν κάνουν τίποτε, ίσως διότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο και όχι μόνο λόγω προσώπων ή σχέσεων.
Oικονομικοί παράγοντες τονίζουν ότι μπορούν να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις με τις μη εισηγμένες εταιρείες, οι οποίες θα αποτιμηθούν και θα πωληθούν με βάση την πραγματική τους αξία, με το τι προϊόντα παράγουν ή τι υπηρεσίες προσφέρουν. Αναφέρουν μάλιστα ως παράδειγμα τη ΛΑΡΚΟ και τη ΔΕΠΑ, στις οποίες, ενώ έχουν εγκατασταθεί σύμβουλοι, δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες.
Το τέλμα του Ταμείου και οι… διαπιστώσεις του κυρίου καθηγητή
Το έργο των δύο βασικών εργαλείων του κράτους για να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις, δηλαδή η βασικότερη προϋπόθεση της τρόικας και των δανειστών μας στην εποχή του μνημονίου και εν μέσω της δεινής κατάστασης της οικονομίας, είναι το εξής: Στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων τα πάντα έχουν σταματήσει στην ανακοίνωση των ονομάτων που στελεχώνουν τη διοίκηση του Ταμείου, που -υποτίθεται- θα προχωρούσε με διαδικασίες-εξπρές το έργο πώλησης και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Το έργο των δύο βασικών εργαλείων του κράτους για να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις, δηλαδή η βασικότερη προϋπόθεση της τρόικας και των δανειστών μας στην εποχή του μνημονίου και εν μέσω της δεινής κατάστασης της οικονομίας, είναι το εξής: Στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων τα πάντα έχουν σταματήσει στην ανακοίνωση των ονομάτων που στελεχώνουν τη διοίκηση του Ταμείου, που -υποτίθεται- θα προχωρούσε με διαδικασίες-εξπρές το έργο πώλησης και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Οι προσπάθειες του μοναδικού τεχνοκράτη και διευθύνοντος συμβούλου, του καθηγητή Κωνσταντίνου Μητρόπουλου, “σκοντάφτουν” στην ανυπαρξία και τις κόντρες των άλλων μελών του Ταμείου, αλλά και στις κόντρες με τον άλλο φορέα αποκρατικοποιήσεων, την ειδική γραμματεία του υπουργείου Οικονομικών. Η μοναδική φορά σε αυτό το διάστημα των δύο μηνών από τη σύσταση του Ταμείου που εμφανίστηκε ο πρόεδρος του Ταμείου, καθηγητής Ιωάννης Κουκιάδης (φωτό αριστερά)-και εκεί εξαντλήθηκε το έργο του-, ήταν όταν διαπίστωσε ότι “αυτή την περίοδο δεν πρόκειται να συναινέσει στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, λόγω της μεγάλης πτώσης στη χρηματαγορά και την απαξίωση της κτηματαγοράς”.
Στην Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων τα πράγματα είναι χειρότερα, δεδομένου ότι υφίσταται και μεγαλύτερο χρόνο από το νεοσύστατο ταμείο και παρ’ όλα αυτά δεν έχει προχωρήσει κανένα πρόγραμμα. Οι εργαζόμενοι και στα δύο όργανα αποκρατικοποιήσεων έχουν διαπιστώσει πρόβλημα στη μεταξύ τους συνεργασία, ενώ χρεώνουν ευθύνες στον επικεφαλής της Γραμματείας κ. Γιώργο Χριστοδουλάκη ότι δημιουργεί προσκόμματα στην ομαλή συνεργασία με τον νέο φορέα. Ενδεικτικό της… αποτελεσματικότητας της ειδικής γραμματείας είναι ότι μέχρι πρόσφατα δεν είχαν προχωρήσει στις υπογραφές για τις συμβάσεις των ξένων συμβούλων που θα αναλάβουν ως σύμβουλοι αποκρατικοποιήσεων, παρότι τα ονόματά τους έχουν ανακοινωθεί από τον Μάιο.