Την ώρα που οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι καλούνται να πληρώσουν πρόστιμα-ρεκόρ για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, οι πολυεθνικοί όμιλοι που εμπλέκονται στο καρτέλ των εργολάβων -και αρνήθηκαν τη διαδικασία διευθέτησης- παραμένουν… «εκτός κάδρου». Τι έχει συμβεί στην Ευρώπη,σε υποθέσεις με βαρύγδουπα διεθνή ονόματα.
Σύμφωνα με το euro2day.gr από τη στάση που θα ακολουθήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού έναντι των πανίσχυρων ξένων τεχνικών εταιρειών που εμπλέκονται στην υπόθεση με το καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο φαίνεται πως θα κριθεί η τύχη των νέων μεγάλων έργων στη χώρα μας, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.
Οι ίδιοι επισημαίνουν πως η ίδια υπόθεση θα κρίνει και τις νέες ισορροπίες μεταξύ ελληνικών και πολυεθνικών ομίλων στο χώρο των κατασκευών, σε μια δύσκολη περίοδο για το τεχνικό δυναμικό της χώρας. Και αυτό γιατί ενώ οι τέσσερις μεγαλύτερες ελληνικές τεχνικές εταιρείες (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ +0,23% ΑΒΑΞ και Intrakat) καλούνται να πληρώσουν βαρύτατο (συνολικό) πρόστιμο που φτάνει τα 80 εκατ. ευρώ, οι ξένοι βρίσκονται μέχρι στιγμής εκτός κάδρου αν και τα τελευταία χρόνια έχουν εμπλακεί σε πλήθος αντίστοιχων καρτέλ ανά την Ευρώπη. Μάλιστα, οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες θα πληρώσουν, ανά εταιρεία, το υψηλότερο μέσο πρόστιμο που έχει καταλογιστεί από ευρωπαϊκή αρχή ανταγωνισμού για αντίστοιχη υπόθεση.
Οι «τυχεροί» Ευρωπαίοι ανταγωνιστές τους, που πλήρωσαν και τα χαμηλά πρόστιμα τα τελευταία χρόνια (το ανώτερο ήταν περίπου 10,6 εκατ. ευρώ ανά εταιρεία και το επέβαλλαν οι αρχές ανταγωνισμού της Σλοβακίας, την προηγούμενη δεκαετία σε ομίλους όπως η γαλλική Vinci, η αυστριακή Strabag, κλπ.), εξετάζονται με διαφορετικό βηματισμό από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στις 17 Μάϊου 2016, «με βάση την ίδια εισήγηση είχαν συμμετοχή στις συνεννοήσεις, κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς, και εταιρείες» ομίλων όπως η ισπανική FCC, η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief (ελέγχεται από την ισπανική ACS), η γερμανική Siemens, η γαλλική Alstom Transport, καθώς οι ιταλικές Salini (σ.σ. σήμερα Salini Impregilo), Seli, Impresa, Rizzani, Maire Tecnimont και Taddei, η ολλανδική Van Oord, κ.α.
Οι μεγάλοι ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι που εμπλέκονται στο καρτέλ αρνήθηκαν να προσέλθουν σε διαδικασία διευθέτησης παρά το γεγονός πως τα ονόματα αρκετών εξ’ αυτών φιγουράρουν στις περισσότερες αντίστοιχες υποθέσεις ανά την Ευρώπη. Ετσι η Επιτροπή Ανταγωνισμού ακολούθησε διαφορετική διαδικασία και βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή οι τέσσερις μεγαλύτεροι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι που εντάχθηκαν στη διαδικασία διευθέτησης.
Έτσι, οι ελληνικές εταιρείες καλούνται να πληρώσουν περί τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ προς το παρόν είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία ελέγχου για τους ξένους ομίλους οι οποίοι είναι πολλαπλάσιου μεγέθους έναντι των εγχωρίων εργολάβων, συμμετέχουν ακόμα και σήμερα στα μεγαλύτερα έργα στην Ελλάδα και αναμένεται να διεκδικήσουν τα νέα μεγάλα έργα.
Όσοι πιστεύουν πως στο τέλος και οι ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι θα κληθούν να πληρώσουν, ανάλογα υψηλά πρόστιμα με τους ελληνικούς ομίλους, επισημαίνουν πως σε άλλες μικρές ευρωπαϊκές χώρες (από την Τσεχία μέχρι την Σλοβακία και την Ουγγαρία), οι πολυεθνικές τιμωρήθηκαν παραδειγματικά για την οργάνωση και συμμετοχή στα καρτέλ που αποκαλύφθηκαν στον κατασκευαστικό κλάδο.
Στην Τσεχία, για παράδειγμα, η γαλλική Vinci (μέσω της θυγατρικής της Eurovia), η αυστριακή Strabag, η σουηδική Skanska και τέσσερεις τοπικές εταιρείες κλήθηκαν προ ετών να πληρώσουν μέσο πρόστιμο 8,7 εκατ. ευρώ και συνολικά περί τα 61 εκατ. ευρώ για συμμετοχή σε καρτέλ. Στην Ουγγαρία, την προηγούμενη δεκαετία, πάλι η Vinci (μέσω της θυγατρικής Colas) και η Strabag καθώς και μια ακόμα αυστριακή εταιρεία πλήρωσαν μέσο πρόστιμο 8,5 εκατ. ευρώ και συνολικά 25,5 εκατ. ευρώ.
Με ενδιαφέρον αναμένει η κατασκευαστική αγορά και την ολοκλήρωση της διερεύνησης της υπόθεσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για το σκέλος των διεθνών κατασκευαστικών ομίλων. Μέχρι στιγμής, ενώ ήδη έχει κυκλοφορήσει το ύψος του προστίμου που θα καταλογιστεί στους ελληνικούς ομίλους, είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία για τους υπόλοιπους.
ΠΗΓΗ: euro2day.gr