Τονωτική ένεση, άνω των έξι δισ. ευρώ για την επόμενη διετία, ποσό που αγγίζει το κόστος των οδικών αξόνων που παραδίδονται αυτές τις ημέρες, μπορούν να προσφέρουν στην οικονομία η νέα γενιά των έργων υποδομών καθώς και σειρά ιδιωτικών επενδύσεων που σκαλώνουν στη γραφειοκρατία.
Στην κυβέρνηση, όπως προκύπτει και από την εισήγηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο υπουργικό συμβούλιο, φαίνεται πως αντιλαμβάνονται πως οι στόχοι για την ανάπτυξη θα επιτευχθούν με την προώθηση των συγκεκριμένων έργων και επενδύσεων. Ετσι θα υπάρξει και ουσιαστική ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, με παρεμβάσεις που θα έχουν σοβαρό αναπτυξιακό αποτύπωμα, λένε όσοι παρακολουθούν τις επενδύσεις.
Η νέα γραμμή 4 (το πρώτο τμήμα) του μετρό της Αθήνας, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος, το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και τα σιδηροδρομικά έργα, ειδικά στο τμήμα Αθήνα – Πάτρα, μεταφράζονται σε περίπου 4 δισ. ευρώ για την αγορά κατασκευών, ενώ κάποια από τα έργα μπορούν να ενεργοποιηθούν εντός του προσεχούς 12μηνου.
Αν προστεθούν και οι επενδύσεις που προωθούνται μέσω του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, όπως το Ελληνικό, τα έργα αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τα έργα με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στη διαχείριση απορριμμάτων και οι σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο, το ποσό αυξάνεται σε επίπεδα άνω των έξι δισ. ευρώ για την προσεχή διετία.
Προϋπόθεση, βέβαια, αποτελεί η ενεργοποίηση του κρατικού μηχανισμού καθώς σε αρκετά από τα συγκεκριμένα έργα και επενδύσεις είτε έχει εξασφαλιστεί σημαντικότατο ποσοστό ή το σύνολο της χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ και άλλους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, είτε προωθούνται με ιδιωτικά κεφάλαια. Στην περίπτωση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι για παράδειγμα (που βρίσκεται στο στάδιο της οικονομικής αξιολόγησης), το έργο προωθείται αμιγώς με ίδια κεφάλαια της κοινοπραξίας της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR. Στην περίπτωση των έργων ΣΔΙΤ στα απορρίμματα (με τους διαγωνισμούς να σέρνονται για δύο και πλέον χρόνια), το σημαντικότερο ποσοστό των κεφαλαίων προέρχεται από τους ιδιώτες, ενώ συμβάλλει και το ΕΣΠΑ.
Μέσω ΕΣΠΑ προωθείται και ο οδικός άξονας Πάτρα -Πύργος, συνολικού ύψους περί τα 480 εκατ. ευρώ, αλλά εκκρεμεί η έγκριση του «φακέλου μεγάλου έργου» από την Κομισιόν, ώστε να υπογραφούν συμβάσεις. Αρκεί, βέβαια, να μην επιβεβαιωθούν όσοι υποστήριζαν πως ο τεμαχισμός του έργου σε οκτώ κομμάτια θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και ταλαιπωρία. Το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (που εντάσσεται στη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η κοινοπραξία υπό την ΤΕΡΝΑ) βρίσκεται επίσης στο τελικό στάδιο εγκρίσεων, με το κόστος του έργου να προσεγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ.
Πιο δύσκολη θεωρείται η εκκίνηση των έργων στο πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, προϋπολογισμού περί το 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς τον ΦΠΑ. Στις 30 Ιουνίου, αν και δεν πρέπει να αποκλείεται η παράταση, εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους ομίλους. Θα χρειαστούν μήνες για την αξιολόγηση και ακόμα περισσότεροι μήνες για την εγκατάσταση του εργολάβου στα εργοτάξια.
Πιο γρήγορα μπορούν να ξεκινήσουν, όμως, τα έργα στο Ελληνικό, στην περίπτωση που οι κρατικές υπηρεσίες καταφέρουν το ακατόρθωτο και επιλύσουν τις δεκάδες εκκρεμότητες που απομένουν (από τη μετακόμιση του αμαξοστασίου του ΟΑΣΑ μέχρι τη μετεγκατάσταση των προσφύγων). Πρώτα, όμως, καλούνται να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα με τη δασική υπηρεσία, η οποία έχει χαρακτηρίσει δάσος ακόμα και τις πρασιές που φυτεύτηκαν στη Λεωφόρο Ποσειδώνος την περίοδο των ολυμπιακών έργων!
Αμεσα μπορούν να ξεκινήσουν και τουλάχιστον τρία από τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε Πελοπόννησο, Ηπειρο και Σέρρες, συνολικού ύψους περί τα 450 εκατ. ευρώ. Από φθινόπωρο -και με το τέλος της τουριστικής περιόδου- θα ξεκινήσουν και τα έργα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στη Fraport, η οποία έχει ήδη υπογράψει σύμβαση 350 εκατ. ευρώ με την Intrakat.
Στις αδειοδοτήσεις, την αρχαιολογία ή άλλες υπηρεσίες αναμένει και σειρά ιδιωτικών επενδύσεων στον τουρισμό όπως η Αφάντου (η τύχη του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ θα κριθεί από την αρχαιολογική υπηρεσία), στον Αγιο Ιωάννη Σιθωνίας και σε αρκετά νησιά.
Στην περίπτωση που ο κρατικός μηχανισμός κινητοποιηθεί, κάτι που ζήτησε και χθες ο πρωθυπουργός, τότε θα περιοριστούν και οι επιπτώσεις στην κατασκευαστική αγορά από την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων. Στην κυβέρνηση αντιλαμβάνονται, επίσης, πως αν συνεχιστεί η εικόνα της απραξίας ή της αέναης διαβούλευσης σε πολλά μέτωπα, τότε οι στόχοι του 2017 για την ανάπτυξη πάνε περίπατο.
ΠΗΓΗ: euro2day.gr