Από τις επαφές που προηγήθηκαν με τους δανειστές τις προηγούμενες μέρες προέκυψε ότι βασική προτεραιότητα είναι η ολοκλήρωση του σχεδίου για την θεσμική ρύθμιση των κόκκινων δανείων των τραπεζών μέσω της παροχής κρατικών εγγυήσεων στις απώλειες κεφαλαίου από την διαχείριση κόκκινων δανείων (το γνωστό πια Asset Protection Scheme).
Σύμφωνα με το news247.gr η διαδικασία όμως μέχρι και την υλοποίηση του έχει ακόμη δρόμο. Θα πρέπει να διευκρινιστεί δηλαδή στις λεπτομέρειες του να υπολογιστεί το κόστος για το κράτος και τις τράπεζες και να πάρει τις εγκρίσεις από τις εποπτικές αρχές αλλά και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Το ίδιο και το διάδοχο καθεστώς του νόμου Κατσέλη Σταθάκη που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί με τις τράπεζες. Και αυτός ο μηχανισμός θα πρέπει να ρυθμιστεί με τρόπο ώστε αν καλύπτονται από τα νέα χαμηλότερα όρια προστασίας να μπορούν να ρυθμίζουν το δάνειο τους αυτόματα ή σχεδόν αυτόματα.
Προηγουμένως θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να εκκαθαριστούν όσο το δυνατό περισσότερες από τις 120.000 συσσωρευμένες αιτήσεις του νόμου Κατσέλη – Σταθάκη ώστε να εκλείψει το επιχείρημα που χρησιμοποιούν οι δανειστές ότι ο συγκεκριμένος νόμος και άρα ο διάδοχος του καθυστερεί την εκκαθάριση των κόκκινων δανείων.
Η βάση για μια συνολική αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους προκύπτει από το γεγονός ότι ο δανειολήπτης που κινδυνεύει να χάσει την ακίνητη περιουσία του – και δεν είναι στρατηγικός κακοπληρωτής – κατά τεκμήριο έχει οφειλές και στο δημόσιο.
Συνεπώς μόνο η ρύθμιση του δανείου δεν φτάνει. Θα πρέπει να ρυθμιστεί και η οφειλή του προς το δημόσιο. Αν πρόκειται για μισθωτό συνταξιούχο ή κατ επάγγελμα αγρότη η οφειλή του με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν μπορεί να ενταχθεί στην αυτοματοποιημένη ρύθμιση που φτάνει τις 120 δόσεις για το σύνολο των οφειλών του.
Αν δεν έχει τις προϋποθέσεις να ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη – Σταθάκη μπορεί να ρυθμίσει μόνο την οφειλή του στην εφορία με την πάγια ρύθμιση των 12 έως και 24 δόσεων. Στην πιο δεινή θέση είναι και η πλειοψηφία και των χιλιάδων επιχειρηματιών οι οποίοι χρεοκόπησαν μέσα στην κρίση και δεν έχουν προς το παρόν την ευκαιρία να ξεκινήσουν μια νέα δραστηριότητα αφού χρωστούν και σε τράπεζες και στο δημόσιο.
Αυτό που σχεδιάζεται είναι η αυτοματοποιημένη πλατφόρμα των 120 δόσεων να περιλάβει όσες κατηγορίες φορολογουμένων έχουν μείνει μέχρι στιγμής εκτός και να αφορά το σύνολο των οφειλών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα μέχρι Κάτι τέτοιο δεν αναμένεται να είναι δυνατό πριν το τέλος Ιουνίου.
Η λειτουργία του σχεδίου για ASP θα ξεφορτώσει από τους ισολογισμούς των τραπεζών περίπου 20 δις κόκκινων δανείων επιτυγχάνοντας μείωση των ΜΕΔ κατά περίπου 25% σε λίγους μήνες δίνοντας χρόνο και περιθώριο για το σχεδιασμό της προστασίας της πρώτης κατοικίας Στην συνέχεια θα πρέπει να οριστικοποιηθούν οι προϋποθέσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας: Τα όρια και η συμμετοχή του κράτους στις δόσεις και των τραπεζών στο κούρεμα και τις περαιτέρω διευκολύνσεις που θα μπορούν να παρέχουν στους δανειολήπτες.
Έτσι θα υπάρχουν σαφείς κανόνες για την ρύθμιση των δανείων Σε δεύτερη φάση θα πρέπει να οριστούν κριτήρια για την ρύθμιση των οφειλών κυρίως προ την εφορίας σε περισσότερες από 12 ή κατ εξαίρεση δόσεις που μπορούν σήμερα .
Η επέκταση της ρύθμισης των οφειλών έως και σε 120 δόσεις θα έρθει να συμπληρώσει το σκηνικό συνδέοντας σε μια δόση αυτοματοποιημένη διαδικασίας τις οφειλές σε δημόσιο και τράπεζες δίνοντας μια καθαρή εικόνα στο οφειλέτη για τις υποχρεώσεις του.
Το χρονοδιάγραμμα της «θεσμικής» μείωσης των κόκκινων δανείων θα οριστεί σήμερα κατά την καταληκτική συνάντηση που θα έχουν οι δανειστές με το οικονομικό επιτελείο.
Στην ίδια συνάντηση θα καθοριστεί και το πρόγραμμα ολοκλήρωσης επιμέρους δράσεων σε δεσμεύσεις όπως τα ληξιπρόθεσμα , οι αποκρατικοποιήσεις και αλλαγές στο δημόσιο που φαίνεται ότι καθυστερούν.
Κλειδί για την ολιστική αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους θα αποτελέσει και η επιτυχία της δεύτερης αξιολόγησης όχι μόνο για την εκταμίευση των περίπου 650 εκ ευρώ από ANFA και SNP’s αλλά και για την διαβεβαίωση του Eurogrpoup ότι η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της .
ΠΗΓΗ: news247.gr