H υπουργός Παιδείας ανέφερε την Πέμπτη 5/9 ότι στόχος της είναι η ιστορία να πάψει να είναι κοινωνικού χαρακτήρα και να αλλάξει, αναπτύσσοντας την «εθνική συνείδηση» και ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψουμε στο παλιό σύστημα επιλογής των σημαιοφόρων, δηλαδή την επιλογή με βάση τις επιδόσεις και θα καταργηθεί η επιλογή των σημαιοφόρων με κλήρωση που ίσχυε μόνο στο Δημοτικό.
Συγκεκριμένα, την επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος σχετικά με τον ορισμό των σημαιοφόρων στις εθνικές εορτές προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στο ραδιόφωνο του Alpha. Μάλιστα αυτό θα τεθεί άμεσα σε ισχύ από την προσεχή επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. «Ο καλύτερος μαθητής θα σηκώνει τη σημαία» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε μεταξύ άλλων ότι σε βάθος χρόνου θα γίνουν αλλαγές σε κρίσιμα μαθήματα, όπως η Ιστορία. Όπως ξεκαθάρισε, στόχος της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι η Ιστορία να πάψει να είναι κοινωνικού χαρακτήρα αλλά να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση.
Η δήλωση Γαβρόγλου
Κριτική στις δηλώσεις Κεραμέως για τις αλλαγές που έρχονται στην Ιστορία επειδή το μάθημα δεν θα πρέπει να έχει κοινωνιολογικό χαρακτήρα, αλλά να αφυπνίζει μόνο εθνικές συνειδήσεις, άσκησε ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου
Άγνοια, εμπάθεια και ιδεολογικό πόλεμο καταλογίζει στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ο Κώστας Γαβρόγλου.
Με ανάρτησή του στον προσωπικό λογαριασμό στο facebook, ο πρώην υπουργός υπενθυμίζει ότι για το μάθημα της Ιστορίας έχει συγκροτηθεί σχετικό πόρισμα από την επιστημονική επιτροπή ιστορικών και πανεπιστημιακών που συστάθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ ως υπουργική απόφαση.
Σε αυτό περιλαμβάνονται προτάσεις 250 σελίδων για την αναμόρφωση του μαθήματος, με το ΙΕΠ να έχει ξεκινήσει τη διαδικασία προκήρυξης για τη συγγραφή των βιβλίων. Παράλληλα κατηγορεί την υπουργό Παιδείας ότι επιδιώκει να ακυρώσει μια επιστημονική και διδακτική πρόταση, κάνοντας λόγο για σκοταδισμό.
Ακολουθεί η ανάρτηση:
Η Υπουργός Παιδείας ξαναχτυπά.
Άγνοια, εμπάθεια, ιδεολογικός πόλεμος ή ασχετοσύνη για επιστημονικά θέματα; Μάλλον όλα μαζί.
Μία αναγκαία διευκρίνιση μετά τις δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας για το μάθημα ιστορίας.
Μετά από συζητήσεις που κράτησαν δύο χρόνια, η ομάδα εργασίας για το μάθημα ιστορίας στα σχολεία που είχε συστήσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και στην οποία συμμετείχαν καθηγητές Πανεπιστημίων και της Μέσης Εκπαίδευσης, απέστειλε το πόρισμα της στο ΙΕΠ.
Το ΙΕΠ έστειλε την γνωμάτευση του στο Υπουργείο Παιδείας και δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ ως Υπουργική Απόφαση το πόρισμα της ομάδας εργασίας.
Δηλαδή έχει ήδη καθοριστεί επισήμως το περιεχόμενο του μαθήματος, οι τρόποι προσέγγισης των θεμάτων από το Δημοτικό μέχρι και τη Β’ Λυκείου, με Υπουργικές Αποφάσεις που ξεπερνούν τις 250 σελίδες. Αυτό συνιστά προϋπόθεση για την προκήρυξη για τη συγγραφή των βιβλίων, την οποία το ΙΕΠ άρχισε να υλοποιεί.
Όσα είπε η Υπουργός δεν είναι γενικές απόψεις αλλά στοχεύουν στην ακύρωση μιας επιστημονικά και διδακτικά άψογης πρότασης.
Ως προς τις επιπτώσεις όσων είπε η Υπουργός για το μάθημα ιστορίας και την εθνική συνείδηση μαζί και για τη σημαία και την αριστεία, σχολιάστηκαν από πολλές και πολλούς. Ο σκοταδισμός δεν έχει αφετηρία μόνον το Υπουργείο Εργασίας. Κατοικοεδρεύει και στο Μαρούσι.
Σκληρή κριτική από τον πολιτευτή της Ν.Δ Πέτρο Τσατσόπουλο
Η κριτική του left.gr
Στόχος της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι η Ιστορία «να πάψει να είναι κοινωνικού χαρακτήρα» αλλά «να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση» σύμφωνα με τη Νίκη Κεραμέως.
Επίσης, η υπουργός Παιδείας προανήγγειλε ότι στις παρελάσεις «ο καλύτερος θα σηκώνει τη σημαία», προαναγγέλοντας ότι αλλαγή σε σχέση με το ισχύον καθεστώς της κλήρωσης για τα Δημοτικά θα ισχύσει από την 28η Οκτωβρίου.
Φαίνεται ότι ο ακραίος συντηρητισμός θα σημαδέψει κάθε προσπάθεια (αντι)μεταρρύθμισης της νέας κυβέρνησης σε μία σειρά από κρίσιμα πεδία της κοινωνικής ζωής.
Συγκεκριμένα, σε συνέντευξή της στο ραδιόφωνο του Alpha, η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε μεταξύ άλλων ότι σε βάθος χρόνου θα γίνουν αλλαγές σε κρίσιμα μαθήματα, όπως η Ιστορία. Τόνισε ότι στόχος της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι η Ιστορία να πάψει να είναι κοινωνικού χαρακτήρα αλλά να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση.
Για την επιλογή των σημαιοφόρων ανέφερε ότι θα γίνεται με βάση τις επιδόσεις τους, αλλάζοντας την απόφαση του τέως υπουργού Κώστα Γαβρόγλου που είχε αλλάξει το σύστημα ορίζοντας την επιλογή των σημαιοφόρων μόνο στο Δημοτικό με κλήρωση.
Παράλληλα, τόνισε ότι ως προς το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ/ΤΕΙ της χώρας δεν θα ισχύσουν αλλαγές φέτος, ενώ οι αλλαγές θα πραγματοποιηθούν σε βάθος χρόνου. Η Νίκη Κεραμέως δεν διευκρίνισε αν η κατάργηση των «αιώνιων» φοιτητών θα συμπεριληφθεί στο προσεχές σχεδιαζόμενο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, υποδηλώνοντας ότι μάλλον θα καθυστερήσει η εφαρμογή της.
Τέλος, η υπουργός παιδείας δεν θέλησε να σχολιάσει την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να μην αναγράφεται το θρήσκευμα και η ιθαγένεια στα απολυτήρια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αρκέστηκε στο να πει ότι περιμένει να λάβει την επίσημη απόφαση στα χέρια της ώστε να αποφασίσει το Υπουργείο πως θα κινηθεί.
Για “εθνικοφροσύνη” γράφει το ethnos.gr (άρθρο του Αντώνη Γκιόκα):
Όσοι έχουν περάσει έστω και μία φορά έξω από δημόσιο σχολείο, γνωρίζουν ότι μια χαρά «εθνική συνείδηση» αναπτύσσεται στο μάθημα της Ιστορίας
Ακόμα και πριν τις εκλογές, η επιλογή της Νίκης Κεραμέως έμοιαζε δεδομένη για το υπουργείο Παιδείας. Είχε, άλλωστε, την πλήρη εμπιστοσύνη του Κυριάκου Μητσοτάκη, την οποία ο πρωθυπουργός επιβεβαίωσε με το σχηματισμό της κυβέρνησης του. Γνωρίζουμε ότι η Ν.Κεραμέως τοποθετήθηκε σε αυτή τη θέση για να εφαρμόσει μία «συντηρητική» ατζέντα στην Παιδεία, δεν πέσαμε από τα σύννεφα. Σήμερα, όμως, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha» και τη δημοσιογράφο Κάτια Μακρή, η υπουργός έκανε μια τοποθέτηση που εν μέρη θυμίζει άλλους συναδέλφους της στα τέλη της δεκαετίας του ΄70.
Αναφερόμενη στις αλλαγές που μελετά το υπουργείο στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δήλωσε ότι «Δεν πρέπει η ιστορία να έχει χαρακτήρα κοινωνιολογικό, αλλά να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση».
Τι ακριβώς εννοεί ο ποιητής, εν προκειμένω η Ν.Κεραμέως; Ότι θα απαλείψουν την κοινωνική εξέλιξη από το μάθημα, ώστε η διδασκαλία του να μοιάζει με χουντική ταινία του αλήστου μνήμης Τζέιμς Πάρις; Ότι θα αναλάβουν την «εθνική διάπλαση των παίδων» οι κατηχητές εθνικοφροσύνης των «παιδουπόλεων» της Φρειδερίκης ή κάποιος ταγματάρχης, σαν τον Χρήστο Βαλαβανίδη στη ταινία «Λούφα και Παραλλαγή»; Όσοι έχουν περάσει έστω και μία φορά έξω από δημόσιο σχολείο, γνωρίζουν ότι μια χαρά «εθνική συνείδηση» αναπτύσσεται στο μάθημα της Ιστορίας. Άλλωστε, η απόκρυψη «ενοχλητικών» εδαφίων της ελληνικής ιστορίας, είναι σύνηθες φαινόμενο.
Έλα όμως που για κάποιον ακατανόητο λόγο, οι νεοδημοκράτες πιστεύουν ότι τα ελληνικά σχολεία είναι εκκολαπτήρια «αναρχοκομμουνιστών». Ότι τις δύο πρώτες ώρες διδάσκεται το «Κεφάλαιο» του Μαρξ, την επόμενη ώρα η «Καταγωγή της οικογένειας» του Ένγκελς, ακολουθεί η ερμηνεία του Λένιν στο «Κράτος και Επανάσταση» και κλείνουν με ολίγον από Μπακούνιν ή κάποιον αναρχικό θεωρητικό της ατομικής βίας.
Γιατί οι κυβερνώντες έχουν αυτή την αντίληψη; Διότι πιθανότατα, τα δημόσια σχολεία τα έχουν ακούσει από αφηγήσεις. Αυτό που στη πραγματικότητα επιθυμεί η υπουργός, είναι να καταργήσει την ανάπτυξη της ταξικής συνείδησης των μαθητών. Κυρίως των παιδιών που θα γίνουν η επόμενη βάρδια της εργατικής τάξης.
Άρθρο υποστήριξης της υπουργού από το newpost.gr: Είπε ότι λέει το Σύνταγμα
Η υπουργός Παιδείας δεν είπε κάτι παραπάνω από όσα λέει το Σύνταγμα
Εντονες αντιδράσεις προκάλεσε η χθεσινή δήλωση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, στο ραδιόφωνο του Alpha, σύμφωνα με την δεν πρέπει το μάθημα της Ιστορίας «να έχει χαρακτήρα κοινωνιολογικό, αλλά να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση».
Η συζήτηση έχει ενδιαφέρον και όντως οι απόψεις ειδικών επί του θέματος είναι πολλές και διαφορετικές και θα άξιζε τον κόπο να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος για τον σύγχρονο χαρακτήρα της εκπαίδευσης και τον προσανατολισμό της Παιδείας μας, τον 21ο αιώνα.
Μέχρι όμως να συμβεί αυτό καλό θα ήταν, όσοι αντιδρούν κάνοντας λόγο για “αναχρονισμούς” και “επιστροφή στη δεκαετία του ’60” να ρίξουν μία ματιά στο ελληνικό Σύνταγμα και ιδιαίτερα στο περίφημο Αρθρο 16 -ναι, αυτό που ΔΕΝ πρόκειται να αναθεωρηθεί αφού διασφαλίζει τον δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Τι λέει το Αρθρο 16 στη δεύτερη παράγραφο;
«Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».
Συνολικά η Παιδεία, άρα και κάθε μάθημα ξεχωριστά.
Η υπουργός Παιδείας δεν είπε κάτι καινούργιο λοιπόν. Το θέμα είναι γιατί όσοι δικαίως ή αδίκως αντιδρούν με αφορμή τη δήλωσή της, δεν άνοιξαν το θέμα τότε που έπρεπε και μπορούσε να γίνει αλλαγή, εάν βεβαίως υπήρχε η σχετική συναίνεση.