Το μεταρρυθμιστικό σχέδιο της νέας κυβέρνησης και το αίτημα της να προχωρήσει στην πρόωρη αποπληρωμή μέρους των δανείων του ΔΝΤ, θα παρουσιάσει ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο σημερινό Eurogroup.
Παίρνει το βάπτισμα του πυρός. Θα συστηθεί στους συναδέλφους τους. Με τον μόνο που ήδη έκανε μία αναλυτική συζήτηση ήταν με τον Γερμανό ομόλογο του Ολαφ Σολτς, στο Βερολίνο όπου συνόδευσε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στις 29 Αυγούστου. Αναμένεται να δεχθεί πολλές ερωτήσεις από τους ομολόγους του που θα τον περάσουν από …face control, όπως είπε χαρακτηριστικά διπλωματική πηγή των Βρυξελλών στο Newpost. Ο υπουργός Οικονομικών προσέρχεται στο Ελσίνκι όπου πραγματοποιείται το Eurogroup πολύ καλά προετοιμασμένος.
Πράσινο φως για τα δάνεια ΔΝΤ
Το μπαζούκας του Μάριο Ντράγκι με την επαναφορά του προγράμματος αγοράς ομολόγων (QE) ύψους 20 δισ. ήταν ένα «δώρο» λίγες ώρες πριν την επίσημη κατάθεση του ελληνικού αιτήματος για την πρόωρη εξαγορά δανείων του ΔΝΤ ύψους 2,9 δισ. ευρώ (με επιτόκιο 5,13%), προκειμένου το μεσοσταθμικό επιτόκιο να μειωθεί κάτω από το 3% από το οποίο θα προκύψει ένα όφελος γύρω στα 75-80 εκατ. ετησίως. Οι δηλώσεις Ντράγκι ήταν η αιτία να σημειωθεί ένα νέο ιστορικό ρεκόρ στα ελληνικά ομόλογα τα οποία κινούνται πλέον τα 10ετή γύρω στο 1,5% και τα πενταετή γύρω στο 0,80%, που σημαίνει ότι μας συμφέρει να δανειστούμε από τις αγορές.
Μετά το πράσινο φως του Eurogroup η κυβέρνηση θα καταθέσει γραπτό αίτημα στον ESM και το ΔΝΤ. Στο Ελσίνκι ο κ. Σταϊκούρας θα έχει συναντήσεις με τους Klaus Regling, Mario Centeno, Valdis Dombrovskis και Pierre Moscovici.
Συζήτηση θα γίνει και για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων που θα ζητήσει η ελληνική κυβέρνηση από το 2021. Σε πρώτη φάση δίνεται μάχη επιχειρημάτων για τον υπολογισμό των κερδών από τα ελληνικά ομολόγα στον προϋπολογισμό (τώρα πηγαίνουν στη μείωση του χρέους) γεγονός που θα οδηγούσε σε έμμεση μείωση του 3,5% στο 2,9%.
Κρίσιμοι σταθμοί
Το σημερινό Eurogroup αποτελεί κρας τεστ ενόψει τριών κρίσιμων σταθμών:
*Στις 16 Σεπτεμβρίου έρχονται τα τεχνικά κλιμάκια.
*Στις 23-26 Σεπτεμβρίου θα βρίσκονται στην Αθήνα οι θεσμοί.
*Στις αρχές Οκτωβρίου θα κατατεθεί το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2020 το οποίο θα λαμβάνει υπόψην τις όποιες ενστάσεις των θεσμών και παράλληλα θα υλοποιεί τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ για φοροελαφρύνσεις ύψους 1,2 δις ευρώ. Την ίδια περίοδο θα κατατεθεί και το φορολογικό νομοσχέδιο.
Ιδιωτικοποιήσεις
Στόχος της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να στείλει ηχηρό μήνυμα ότι επιταχύνει παράλληλα τις ιδιωτικοποιήσεις τις οποίες θεωρεί επενδυτικό κσι αναπτυξιακό εργαλείο. Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) που συνεδρίασε την Τρίτη παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη αποφασίστηκε να επιταχυνθεί η διαδικασία πώλησης του 30% του Ελ. Βενιζέλος, καθώς αίρονται τα τρία προσκόμματα που υπήρχαν έως τώρα στη διαγωνιστική διαδικασία. Λύθηκε το ζήτημα της σύμβασης παραίτησης (waiver agreement), των μελών του διοικητικού συμβουλίου, αλλά και της εκκίνησης της διαγωνιστικής διαδικασίες. Εκτιμάται πλέον ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορέσει να ολοκληρώσει τη διαδικασία, αν όχι στα τέλη Σεπτεμβρίου που λήγει η προθεσμία, έστω λίγες εβδομάδες αργότερα, όπως βεβαιώνουν πηγές του οικονομικού επιτελείου.
Η πώληση του 30% που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών είναι η πρώτη διαδικασία αποκρατικοποίησης της σημερινής κυβέρνησης. Ήταν δέσμευση και της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία ουδέποτε υλοποιήθηκε. Αντίθετα η κυβέρνηση Τσίπρα επιχείρησε να παραχωρήσει με απευθείας ανάθεση το “Ελευθέριος Βενιζέλος” για επιπλέον 20 χρόνια, έναντι μόλις 483 εκατ. ευρώ που προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση της Αντιπολίτευσης και προκάλεσε και την παρέμβασή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το «εξευτελιστικό» τίμημα. Τελικά το αεροδρόμιο δόθηκε έναντι τιμήματος 1,115 δισ. ευρώ, δηλαδή 131% πάνω από την αρχική τιμή!
ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΔΔΗΕ
Στον άμεσο προγραμματισμό είναι η ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων και της ΔΕΠΑ που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Ταυτόχρονα η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η διοίκηση της ΔΕΗ δρομολογούν τη μερική ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), που είναι θυγατρική της ΔΕΗ. Ο κ. Χατζηδάκης, άφησε ανοιχτό να πωληθούν πλειοψηφικά ποσοστά μετοχών, όπως και να υπάρξουν αλλαγές ως προς τη δομή των δύο ΔΕΠΑ Εμπορίας και Υποδομών. Θα προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση.
Πηγή: newpost.gr