Πακέτο μέτρων και κινήτρων για την αντικατάσταση του «γηρασμένου» στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με νεότερα οχήματα φιλικά προς το περιβάλλον προωθεί η κυβέρνηση για το 2020 μέσω ειδικού σχεδίου που επεξεργάζονται από κοινού τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», στις άλλες χώρες της Ευρώπης ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι 5-7 χρόνια, ενώ στη χώρα μας ξεπερνά τα 14 έτη, επιβαρύνοντας σημαντικά το περιβάλλον.
Την κατάσταση αυτή ευελπιστεί να αλλάξει η κυβέρνηση με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα παρέχει κίνητρα για την απόσυρση των αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας και την αντικατάστασή τους με νεότερα οχήματα φιλικά προς το περιβάλλον.
Η βασική ιδέα, όπως διατυπώνεται στο σχετικό κείμενο των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών, είναι να δοθούν κίνητρα για την εισαγωγή φτηνών και ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ηλικίας έως 5 ετών, και να «πριμοδοτηθούν» τα καινούργια χαμηλών ή και μηδενικών ρύπων, όπως ηλεκτρικά, υβριδικά και φυσικού αερίου οχήματα.
Έτσι ο χρήστης θα μπορεί να επιλέγει ανάμεσα στην αγορά ενός καινούργιου ή ενός ποιοτικού μεταχειρισμένου αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας.
Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει προσπάθεια να ανανεωθεί και ο στόλος των «γηρασμένων» ταξί, αστικών λεωφορείων και επαγγελματικών οχημάτων.
Όπως διευκρινίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, «δεν πρόκειται να επαναληφθεί η γνωστή απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, αλλά θα γίνει προσπάθεια να δοθούν κάποια κίνητρα ώστε να ανανεωθεί ο στόλος των παλαιών αυτοκινήτων».
Άλλωστε, όπως είναι γνωστό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να προσαρμόσει τα τέλη κυκλοφορίας με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους των αυτοκινήτων. Δηλαδή, όσο περισσότερους ρύπους εκπέμπει ένα όχημα, τόσο μεγαλύτερα τέλη κυκλοφορίας θα πληρώνει ο ιδιοκτήτης του.
Στη χώρα μας, απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρμοστούν οι φοροαπαλλαγές θα είναι το νέο όχημα να εκπέμπει χαμηλούς έως μηδενικούς ρύπους.
Τα γενικά κίνητρα που προκρίνονται από την κυβέρνηση για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων αφορούν:
-Τη μείωση των τελών κυκλοφορίας.
-Τη μείωση των τελών ταξινόμησης.
-Τη μείωση ή ακόμα και κατάργηση του φόρου χρήσης των οχημάτων με μηδενικούς ρύπους.
Το όλο σχέδιο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβει το πράσινο φως των θεσμών, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Ηλεκτροκίνητα – υβριδικά
Ειδικότερα για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι μπορούν να δοθούν φορολογικά κίνητρα αγοράς τους. Το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι κάτω του 1%, έναντι περίπου 7% που είναι στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Η χαμηλή διείσδυση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ελληνική αγορά οφείλεται στο ότι κοστίζουν ακριβά σε σχέση με τα υπόλοιπα οχήματα.
Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι θα πρέπει να εξεταστεί η παροχή αντίστοιχων φορολογικών κινήτρων και για την αγορά υβριδικών ή φυσικού αερίου οχημάτων.
Με βάση το πλάνο της κυβέρνησης, οι βασικοί άξονες για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης είναι:
-Η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου-δικύκλου.
-Η ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου υποδομών φόρτισης.