Μια αγορά πνευματικών δικαιωμάτων μουσικής, που κινείται ετησίως μεταξύ 25 – 30 εκατ. ευρώ, επιχειρείται να φύγει ξανά από τα χέρια των δημιουργών και να επιστρέψει στον κύκλο της ιδιωτικής διαχείρισης, με πρόσφατο το πικρό τέλος της ΑΕΠΙ και τις καταγγελίες σε βαθμό κακουργήματος που απαγγέλθηκαν στην οικογένεια Ξανθόπουλου για επτά αδικήματα. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το αναλυτικό και αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του typologies.gr.
Και ενώ η διαδικασία της ανάκρισης προχωράει με βραδείς ρυθμούς, η πρωτοβουλία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, που ανακήρυξε την IP Hub ΑΕ ως Ανεξάρτητη Οντότητα Δικαιωμάτων (ΑΟΔ), έχει προκαλέσει πλήθος αναταράξεων.
Η εταιρεία, με κεφάλαιο 26.000 ευρώ, σχετίζεται με τον επιχειρηματία Δημήτρη Μάρη, ο οποίος και δημοσίως, μέσω του site του www.news247.gr, στηρίζει τη σχετική πρωτοβουλία. Η κίνηση αυτή του υπουργείου Πολιτισμού έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με τις προσωπικές δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώπιον των δημιουργών (έχουν καταγραφεί σε σχετικό βίντεο) για την απόδοση της διαχείρισης των δικαιωμάτων στους ίδιους και όχι σε τρίτα πρόσωπα ή κρατικό φορέα. Φαίνεται όμως πως πρόσωπα που βρίσκονται εντός του κυβερνητικού συστήματος προκρίνουν μια άλλη λύση, που έχει τις ρίζες της… στα παλιά, παραπέμποντας στη λογική του μοντέλου της ΑΕΠΙ.
Ο επιχειρηματίας Δημήτρης Μάρης (24Media), που είχε εκφράσει το ενδιαφέρον του για το Mega, χωρίς να προχωρήσει στο επόμενο βήμα, έκλεισε πρόσφατα τον ενημερωτικό σταθμό News247-88,6 και σήμερα λειτουργεί τον μουσικό Legend στη θέση του. Στο πρόσφατο παρελθόν είχε τη δημοσιογραφική διαχείριση του «Έθνους», ιδιοκτησίας Σαββίδη (όταν επανεκδόθηκε), με τα γνωστά πρωτοσέλιδα για τα Panama Papers.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η καθυστέρηση από το υπουργείο Πολιτισμού όσον αφορά την αναγνώριση του φορέα των (περισσοτέρων) δημιουργών (ΕΔΕΜ), που θα διαδεχθεί τον έκτακτο φορέα διαχείρισης δικαιωμάτων, ελεγχόμενο από το υπουργείου Πολιτισμού (ΕΥΕΔ). Ζητούνται, κατά τον νόμο, έλεγχοι από πιστοποιημένες εταιρείες για το αν ο νέος φορέας είναι αξιόπιστος. Φυσικά, χωρίς το «αποθεματικό» της ΕΥΕΔ κάτι τέτοιο, επί της ουσίας, δεν μπορεί να γίνει.
Από την άλλη πλευρά υπάρχει η Αυτοδιαχείριση. Διαθέτει άδεια ΑΟΔ από το υπουργείο Πολιτισμού, είναι μέλος της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Φορέων Συλλογικής Διαχείρισης, ενώ εκπροσωπεί το ξένο ρεπερτόριο στην Ελλάδα. Το υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε σε προσωρινή ανάκληση λειτουργίας του φορέα για δύο μήνες, απόφαση που κατέπεσε στο ΣτΕ. Όσο οι δύο «παίκτες» δεν συνεργάζονται για να δημιουργήσουν έναν κεντρικό, μεγάλο φορέα συλλογικής διαχείρισης, εξαιτίας της περίεργης στάσης ορισμένων δημιουργών, τότε παραμένει το ανοικτό το ενδεχόμενο να επιστρέψει όλη η αγορά στο προηγούμενο μοντέλο, με την προσθήκη απλώς των νέων προσώπων.
Στην όλη διαδικασία δεν έχει ζητηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού η γνώμη της ΕΙΤΗΣΕΕ, τα μέλη της οποίας, μαζί με την ΕΡΤ και τους υπόλοιπους ιδιωτικούς σταθμούς, θα φέρουν το βάρος της πληρωμής των ποσών στους δημιουργούς. Τα μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ έδωσαν το 2017 περίπου 2,5 εκατ. ευρώ στην ΑΕΠΙ, ενώ η ΕΡΤ εισφέρει ετησίως περίπου 1 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων προέρχεται από τη λεγόμενη «δημόσια εκτέλεση» από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Η παρέμβαση του Ομίλου Μάρη με δημοσίευμα στο news247.gr:
Δεύτερος Δούρειος Ίππος στην υπόθεση της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων μετά το “κάψιμο” της Αυτοδιαχείρισης. Η πρόταση Σταματούδη και οι σφοδρές αντιδράσεις
Συνεχίζεται το αδιέξοδο των δημιουργών όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, υπόθεση που όπως όλα δείχνουν περιπλέκεται ακόμα περισσότερο.
Εκεί μάλιστα που όλοι ήταν εναντίων όλων εμφανίστηκε η λύση που φαίνεται ότι ετοιμαζόταν καιρό τώρα. Και η λύση ακούει στο όνομα «οικογένεια Μάτσα». Η γνωστή οικογένεια της δισκογραφικής ΜΙΝΟΣ ΜΑΤΣΑΣ και ΥΙΟΣ που αφού πούλησε την εταιρία στην EMI, παρέμεινε μέσα και ηγείται της ένωσης οργανισμών συλλογικής διαχείρισης των συγγενικών δικαιωμάτων.
Το εντυπωσιακό είναι ότι προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται να σπρώχνει και η Ειρήνη Σταματούδη, που μετά τον αμφιλεγόμενο ρόλο της στην ηγεσία του ΟΠΙ ανέλαβε τον τελευταίο χρόνο τοποτηρήτρια των ξένων οργανισμών στην Ελλάδα μέσα από την κατεχόμενη Αυτοδιαχείριση.
Μετά τις τοποθετήσεις της ΕΔΕΜ και το πινγκ πονγκ με το υπουργείο Πολιτισμού, μια φαινομενικά “αθώα” τοποθέτηση της διευθύντριας του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, Ειρήνης Σταματούδη, φαίνεται ότι κρύβει πολλά περισσότερα.
Η κα Σταματούδη, σύζυγος του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Άγγελου Συρίγου, μιλώντας για το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, τόνισε ότι “πρόκειται για ένα δύσκολο τοπίο”, περιέγραψε την κατάσταση μετά το “λουκέτο” στην ΑΕΠΙ και αφού επιτέθηκε στην ΕΥΕΔ, τονίζοντας ότι δεν συνέλεξε τα χρήματα που έπρεπε και δεν ένωσε τους δημιουργούς, έριξε τη “βόμβα”.
Ουσιαστικά πρότεινε οι δημιουργοί να παραδώσουν τις τύχες τους στον GEA, τον οποίο ελέγχει η Μαργαρίτα Μάτσα.
Παρουσίασε μάλιστα την πρότασή της ως λύση στο πρόβλημα της διάσπασης και του διχασμού των καλλιτεχνών.
“Ο GEA είναι ένας εισπρακτικός οργανισμός ομπρέλα που εισπράττει για όλους. Οι λύσεις χρειάζονται ωριμότητα και διάλογο”, είπε χαρακτηριστικά η κα Σταματούδη.
Πώς λειτουργεί ο GEA
Ο GEA – Αστικός Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός GRAMMO, ΕΡΑΤΩ, ΑΠΟΛΛΩΝ είναι ελληνικός οργανισμός συλλογικής διαχείρισης και είσπραξης συγγενικών δικαιωμάτων. Εισπράττει αμοιβές από χρήστες μουσικής και τις αποδίδει μέσω του οργανισμού GRAMMO σε παραγωγούς, μέσω του οργανισμού ΕΡΑΤΩ σε τραγουδιστές και μέσω του οργανισμού ΑΠΟΛΛΩΝ σε μουσικούς στην Ελλάδα.
Ο ρόλος του GEA είναι η χορήγηση άδειας σε όσους χρησιμοποιούν μουσική, η διαπραγμάτευση για την αμοιβή των συγγενικών δικαιωμάτων, η είσπραξή τους και η διανομή των αμοιβών στους GRAMMO, ΕΡΑΤΩ και ΑΠΟΛΛΩΝ, οι οποίοι τις διανέμουν σε παραγωγούς, τραγουδιστές και μουσικούς αντίστοιχα.
Στον τύπο έχει αναφερθεί αμοιβολόγιο το οποίο κυμαίνεται από 2% των εσόδων για τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας έως 1,5% του ανταποδοτικού τέλους από κρατικούς και τους δημοτικούς, ενώ για καταστήματα, υπολογίζεται το εμβαδόν του μαγαζιού ή ο βαθμός άρα και η αναγκαιότητα χρήσης της μουσικής, ώστε μικρότερα μαγαζιά να καταβάλλουν χαμηλότερες αμοιβές από μεγαλύτερα.
Η προεκλογική συνάντηση του Κυρ. Μητσοτάκη με δημιουργούς (φωτό)
Η Μαργαρίτα, ο Μίνως και μια επίκαιρη ερώτηση
Η Μαργαρίτα Μάτσα, πρόεδρος της Gramo, του οργανισμού διαχείρισης των δικαιωμάτων παραγωγής των δισκογραφικών εταιριών είναι η σιδηρά κυρία της GEA, της ένωσης των οργανισμών συγγενικών δικαιωμάτων Gramo, Ερατώ και Απόλλων.
Γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια οικογένεια, που ήταν μέσα στη μουσική και η ζωή της περιστρεφόταν γύρω από καλλιτέχνες και τραγούδια, μια οικογένεια που για έναν αιώνα ασχολείται με τη δισκογραφία στην Ελλάδα.
Το 1983 τελείωσε το κολέγιο Θηλέων (Pierce College) και αμέσως γράφτηκε για να σπουδάσει νομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το 1987 πήρε το πτυχίο της και έφυγε για το Λονδίνο για να συνεχίσει τις μεταπτυχιακές της σπουδές (LLM) σε τι άλλο; Πάνω στα θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας στο London School of Economics.
Tελειώνοντας το London School συνεχίζει τις σπουδές της στο City University of London για να πάρει το Master of Business Administration, με ειδίκευση στο Marketing. Παράλληλα τελειώνει το Ινστιτούτο Γραφολογίας του Λονδίνου το 1991 και στην συνέχεια παίρνει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του δικηγόρου στην Αθήνα.
Μετά το τέλος των σπουδών της αποφασίζει να μείνει στο Λονδίνο το οποίο την έχει γοητεύσει. Πιάνει δουλειά στην δισκογραφική εταιρία ΜCA International ως μάρκετινγκ Coordinator για την Ευρώπη.
Μετά από δύο χρόνια κάτω από τις προτροπές της οικογένειας της, αποφασίζει να επιστρέψει στην Αθήνα για να εργαστεί πλέον στις Νομικές Υπηρεσίες της οικογενειακής δισκογραφικής εταιρίας η οποία τον ίδιο σχεδόν χρόνο, μετά τον συνεταιρισμό της με την ΕΜΙ παίρνει την σημερινή της μορφή και την επωνυμία «MINOS – EMI».
Παππούς της Μαργαρίτας ήταν ο Μίνως Μάτσας. Πατέρας της ο Μάκης Μάτσας και αδελφός της ο Μίνως Μάτσας Junior.
Ο Μίνως Μάτσας Junior, ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα καθώς σύμφωνα με δημοσίευμα του “Πρώτου Θέματος”, είναι ο νέος σύντροφος της βουλευτή της ΝΔ Όλγας Κεφαλογιάννη, με την οποία τους συνδέει μεταξύ άλλων και το ενδιαφέρον για τα πνευματικά δικαιώματα.
Η κα Κεφαλογιάννη μάλιστα πριν λίγες μέρες κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τονίζοντας την άμεση ανάγκη διευθέτησης του ζητήματος της συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων.
Έρχεται θύελλα αντιδράσεων
Η πρόταση Σταματούδη, για “παράδοση” των δημιουργών στη GEA, έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί αντιδράσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον της Μαργαρίτας Μάτσα, πρέπει να θεωρείται δεδομένο, ωστόσο υπάρχουν πολλοί δημιουργοί που δεν βλέπουν με καλό μάτι ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς θεωρούν ότι θα εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα πρόσωπα και θα αδικηθούν άλλα αν υπάρξει μια τέτοια εξέλιξη.
Άφωνος άκουσε ό Σταμάτης Κραουνάκης την κα Σταματουδη, με τέχνη και μαλακά να εμφανίζει την λύση να ενωθούν όλοι οι δικαιουχοι σε ένα οργανισμό που θα ομογενοποιήσει τα δικαιώματα, θα εισπράττει και θα μοιράζει κατά το δοκούν. Και είπε με το χαρακτηριστικό του ύφος «ΟΚ μαντάμ, το πιάσαμε το υπονοούμενο»…
Η ανάρτηση του Σταμάτη Κραουνάκη
“Παλι στα δικα μας
Διοτι το Ασουλουπωτο πλεον ΥΠΠΟ
Αντι να ηρεμησει και να κανει τη δουλιτσα του
Αμολησε τους αντ αυτου παλι να κανει ζημια.
Η Ζημια συνισταταται
Ενα στη διαλυση της ενοτητας μας.
Και δυο στο να μας κουνησει κουπεπε κουπεπε τα χερακια
Προς τα που πρεπει να κατευθυνθουμε για να βρουμε την ησυχια μας.
Εμφανιστηκε λοιπον η Σιδηρα κυρια του Οργανισμου Πνευματικης Ιδιοκτησιας του Υπουργειου,η οποια μετα κοπου και βασανων υποχρεωθηκε σε παραιτηση απο την προηγουμενη Κυβερνηση,καραμπινατο προσωπο,της Νεας Δημοκρατιας,πολλα χρονια στη θεση,αυτη.
Ας σημειωθει ο τι η κυρια αυτη αφησε επι χρονια στον ΟΠΙ απειραχτες ΑΕΠΙ και ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ παρά τους κώδωνες κινδύνου ώστε να φτάσουν εκεί που φτάσαν και να πάμε συρτοί εκεί που θέλει να μας πάει.Επισης, εχει δηλωθει δημοσια ως επισημο ,πως..εργαζεται επι ως τοποτηρήτρια ξένων οργανισμών στην Ελλάδα, άρα η θέση της στον ΟΠΙ είναι λιγάκι σκάνδαλο και οι απόψεις της καθόλου έγκυρες κι αντικειμενικές
Ενεφανισθη λοιπον η Σιδηρα,που επανεφερε πρωτη πρωτη η Κυρια Μενδωνη στη θεσουλα της στον Οπι,να ομιλησει στον Κυριο Προτοσαλτε για το θεμα μας.
Και πως κανουμε ετσι και δεν καταλαβαινει γιατι ειμαστε επιθετικοι,και γιατι πηγαμε εξω απο το Υππο και αλλα τετοια πολυ γελοια πραγματι.
Καθησα και ακουσα πολυ προσεχτικα τι ειπε,για να σχηματισω ιδεα,κυριως για το τι ρολο βαραει.
Πρωτον χαρακτηρισε παρανομη και αντισυνταγματικη την ΕΥΕΔ,τον ενδιαμεσο πυρηνα που δημιουργηθηκε για να περασουμε απο την ΑΕΠΙ στον δικο μας Οργανισμο Συλλογικης Διαχειρισης.Τεραστιο Φαουλ διοτι η Υπουργος μετα απο ενοχλητικες πιεσεις μας,εστειλε επιτροπο στην ΕΥΕΔ ,εναν καλο ανθρωπο πληροφορουμαι,για να λυσει το θεμα των διανομων και να μας περασει Ειρηνικα στην ΕΔΕΜ.Εχουμε λοιπον ενα πρωτο βλακωδες επιχειρημα,στην ουσια αυταποδεικτα μεγαλη ανοησια!που εμφανιζει την κινηση του Υππο,αντισυνταγματικη.
Το δευτερο φαουλ ειναι οτι εμμεσως πλην σαφως μας παροτρυνει να καταφυγουμε σε αλλο εισπρακτικο οργανισμο εκδοτων και εταιρειων δισκογραφιας,που μας παρεχει εξαιρετικη λεει Ομπρελλα για να διαχειριστει την συλλογη των δικαιωματων μας και τη διανομη.ονομασε κανονικα η Κυρια με τη λεξη GEA.
Οκευ μανταμ το πιασαμε το υπονοουμενο.
Μας την εχετε ετοιμη τη λυση βρε.Μπραβο.
Κι αναρωτιεμαι αληθεια,μηπως η λυση αυτη που μας εχετε ετοιμη,δεν ειναι και ο βαθυτερος λογος που το Υπουργειο προσπαθει με καθε τροπο να μας καθυστερησει με διαφορα εφευρηματα και κυριως να μας υποχρεωσει σε οικονομικη εξαθλιωση για να χασουμε εντελως τη μπαλλα.
όλοι θέλουν να μας σώσουν σαν να μην ξέρουμε εμείς 100 χρόνια δικαίωμα στην Ελλάδα πως θα σωθούμε περιμέναμε τα συμφέροντα να μας οδηγήσουν στη λύση…
Σας παρακαλω μανδαμ
Το χειροτερο ειναι οτι προσπαθησε να μας εμφανισει υπο διασπασιν,οτι ταχουμε χαμενα οτι δεν ειμαστε ολοι μαζι,οτι κατρακυλαμε στους σωτηρες οτι οτι…
Με επι πλεον την αφατη γελοιοτητα της Κυριας Υπουργου,για το ποδοσφαιρο, που ξεσηκωσε μεγαλο κουρνιαχτο,οπως ολοι ειδαμε,παλι γελανε τα πομολα ολουθε.
Ειναι ολοφανερο ο τι μετα την επιστολη της Οικογενειας Μικρουτσικου,το ρεζιλικι ειναι παταγωδες.
Εμφανιστηκαν λοιπον οι επεξηγησεις της Σιδηρας Κυριας,στην κυβερνητικη καναλα.
Στο ρολο του δικηγορου του Διαβολου,ο Κυριος Προτοσαλτε.Οσκαρ τριτου ανδρικου.
Ας τελειωνουν ομως με την Αδεια της ΕΔΕΜ.
Ας τελειωνουν και αυτο το αναιδες τσαμπουνολοϊ,με την εκθεση βιωσιμοτητας η μπιζνες πλαν ξερω γω.
Εχουν κατσικωθει σε μια δικαιολογια απλως για να καθυστερουν.Τελος παντων θα τα παραλαβουν κι αυτα.Ετοιμαζονται.Ομως
Κατω τα χερακια και τα ποδαρακια απο τους Δημιουργους.
ΕΜΕΙΣ Θ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΜΑΣ ΟΡΓΑΝΟ ΠΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΟΝ ΘΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΟΥΜΕ.
ΠΩΣ ΘΑ ΟΡΓΑΝΩΣΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΝΟΜΗΣ.ΜΟΝΟ ΕΜΕΙΣ.ΔΕ ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΛΛΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΓΚΩΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ.
Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ καλα θα κανει να συμμαζεψει μεσα στα απανωτα της αλλαλουμ τις απολυτα ζημιογονες Κυριες
Του Υππο,να σταματησει να υποτιμα μ αυτον τον τροπο τους ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ.
Δεν ειμαστε κομματοσκυλα ειμαστε Καλλιτεχνες,ας τελειωνει αυτη η παραμυθα.
Και θα παραμεινουμε Ενωμενοι μεχρι να Αδειοδοτηθουμε.
Οτι και να γινει ,οσα τσιρακια κι αν σκασουνε στην πιατσα να ολολυζουν για το αντιθετο.
Ολα φωναζουν απο που υποκινουνται.
Ολα φωναζουν ποιος μας καθυστερει.
ΤΕΛΕΙΩΝΩ ΜΕ ΤΗ ΦΡΑΣΗ ΠΟΥ ΗΧΟΥΣΕ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΝΤΟΝΑ
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΤΡΕΧΑΜΕΝΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥΣ
«ΑΕΠΙ ΘΑ ΛΕΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΚΛΑΙΤΕ»
καλημερα Σε ολους”
Υπήρξαν πάντως και κάποιοι πρόθυμοι δημιουργοί, που τυχαίνει να είναι και ερμηνευτές άρα εισπράττουν δικαιώματα και από την GEA, που το βρήκαν εξαιρετική ιδέα. Σχεδόν αυτονόητη. Να σημειώσουμε ότι τα συγγενικά δικαιώματα στο σύνολό τους αποτελούν συνήθως το ένα τρίτο των δικαιωμάτων των δημιουργών. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 100 Ευρώ δικαιωμάτων τα 25 πρέπει να πηγαίνουν στην GEA και τα 75 στην ΕΔΕΜ.
Το έχει σκεφτεί έτσι η κυρία Μάτσα και η κυρία Σταματούδη ή τελικά οι ξένοι που έχουν εισβάλει στην Ελλάδα βρήκαν δεύτερο Δούρειο Ίππο όταν η Αυτοδιαχείριση κάηκε;
Πηγή: typologies.gr, news247.gr