Μόλις λίγες ημέρες μετά το κάλεσμα του υπουργείου Παιδείας σε μαθητές να συμμετάσχουν σε ημερίδα της (παρά)θρησκευτικής οργάνωσης «Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ», αλλά και την ανάκληση της πρόσκλησης χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις μετά την κατακραυγή, μία νέα σκοταδιστική κυβερνητική παρέμβαση σηματοδοτεί ένα μεγάλο βήμα προς τα πίσω στη δημόσια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με εγκύκλιο της υφυπουργού Παιδείας, Σ. Ζαχαράκη, η οποία έλαβε υπόψιν σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), τα Γυμνάσια όλης της χώρας ενημερώνονται ότι κατά το τρέχον σχολικό έτος 2019-2020 και εφεξής, δεν θα υλοποιηθεί ο θεσμός της Θεματικής Εβδομάδας.
Ένας θεσμός που είχε ως στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών σε σύγχρονα ζητήματα και το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και. όταν είχε θεσπιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση είχε ξεσηκώσει πληθώρα αντιδράσεων, κυρίως από εκκλησιαστικούς κύκλους με τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αιγιαλείας και Καλαβρύτων, Αμβρόσιο να κάνει λόγο για «ηθικό κακούργημα» και τον Μητροπολίτη Σεραφείμ να απευθύνει εγκύκλιο προς τους γονείς και τους ναούς της χώρας να μην επιτρέψουν στα παιδιά τους να συμμετάσχουν.
Συγκεκριμένα, η Θεματική Εβδομάδα ξεκίνησε το σχολικό έτος 2016-2017 με εισήγηση του τότε Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. (44/03-11-2016) και στα 3 χρόνια εφαρμογής του συμμετείχε το σύνολο των Γυμνασίων της χώρας μέσω της δραστηριοποίησης των συλλόγων διδασκόντων και των μαθητικών κοινοτήτων.
Συγκεκριμένα, το σχολικό έτος 2018-19, όπως προκύπτει από την αξιολόγηση του προγράμματος που διενήργησε το Ι.Ε.Π., έλαβαν μέρος 1.656 Γυμνάσια από τα 1.700 της χώρας και τα θέματα και η συχνότητα με την οποία τα προσέγγισαν ήταν:
- Δημοκρατική Συνύπαρξη και Ανθρώπινα Δικαιώματα (004)
- Διατροφή και ποιότητα Ζωής (1.015)
- Έμφυλες ταυτότητες (876)
- Πρόληψη εθισμού και εξαρτήσεων (993)
- Οδική Ασφάλεια και Κυκλοφοριακή Αγωγή (913)
Ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, αντιδρώντας στις 28/1 στις πληροφορίες για την εισήγηση του Ι.Ε.Π. (πριν δηλαδή από τη σημερινή επισημοποίηση της οπισθοδρομικής παρέμβασης), έκανε λόγο για «κίνηση εκπαιδευτικού σκοταδισμού» και τόνιζε μεταξύ άλλων ότι:
«Η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν ικανοποιείται από διαδικασίες που πραγματικά ενισχύουν την παιδαγωγική αυτονομία του σχολείου και καλλιεργούν δεξιότητες συνεργασίας και ενσυναίσθησης. Μάλιστα, δεδομένης της -σχεδόν ιερής- προσήλωσης στον όρο “αυτονομία” της σχολικής μονάδας, η κίνηση της κατάργησης της θεματικής εβδομάδας, θα ήταν εξαιρετικά αλλά και θλιβερά διαφωτιστική για το πώς η σημερινή ηγεσία αντιλαμβάνεται την “αυτονομία” που επαγγέλλεται, με όρους δηλαδή όχι παιδαγωγικούς αλλά καθαρά διαχειριστικούς».
Επανεξετάζεται το βραβευμένο πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής «Φρίξος», κατόπιν πιέσεων από εκκλησιαστικούς κύκλους
Την ίδια στιγμή, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας θα επανεξεταστεί το πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής «Φρίξος», ένα πρόγραμμα τεσσάρων Ελληνίδων εκπαιδευτικών από το Ρέθυμνο, που τιμήθηκε το 2019 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό για τη Σεξουαλική Υγεία με το Βραβείο Αριστείας και Καινοτομίας. Ο «Φρίξος» από το 2015 έπαιρνε κάθε χρόνο έγκριση από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, πήρε και φέτος στην αρχή της σχολικής χρονιάς, όμως τώρα ζητήθηκε η επανεξέτασή του, όπως επίσης και του προγράμματος Gender Equality Matters για την έμφυλη βία. Η Μαργαρίτα Γερούκη, μία εκ των τεσσάρων εκπαιδευτικών που εμπνεύστηκαν και υλοποίησαν τον «Φρίξο», αναφέρεται μέσω της Athens Voice σε πιέσεις από «συγκεκριμένους ελληνορθόδοξους κύκλους» και καλεί την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να πάρει θέση, με δεδομένες τις εξαγγελίες για εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει, «το Θ του ΥΠΕΠΘ τρομοκρατεί τα υπόλοιπα γράμματα και αυτό είναι αμαρτία!».
«Νέες θεματικές» υπόσχεται η Κεραμέως
Αναφορικά με τη σεξουαλική αγωγή στα σχολεία, η Υπουργός, Παιδείας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία έχει ήδη δρομολογηθεί από το Υπουργείο, και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) επεξεργάζεται ήδη σχετικές προτάσεις. Με αφορμή την παρουσίαση των προτεραιοτήτων μας, έχουμε προαναγγείλει ότι η σεξουαλική αγωγή θα περιλαμβάνεται στις νέες θεματικές που θα ενταχθούν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και θα αποσκοπούν πρωτίστως στην καλλιέργεια των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών, στην ενίσχυση της ενταξιακής και συμπεριληπτικής εκπαιδευτικής πολιτικής εν γένει και στη διαμόρφωση πιο σφαιρικών προσωπικοτήτων των μαθητών.
Μάλιστα, τις προσεχείς ημέρες το ΙΕΠ θα δημοσιεύσει ανοιχτή πρόσκληση υποβολής εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκπαιδευτικού υλικού για όλες τις επιμέρους νέες θεματικές, οι οποίες και θα οργανώνονται σε 4 βασικούς θεματικούς πυλώνες, προκειμένου να υλοποιηθεί η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων από το ερχόμενο σχολικό έτος.
Στο πλαίσιο αυτό, θα κληθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς – συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υλοποιούν ήδη πετυχημένα προγράμματα στα σχολεία τα οποία αφορούν στις θεματικές όπως εθελοντισμός, οδική ασφάλεια, πρόληψη από εξαρτήσεις, ρομποτική, σεξουαλική αγωγή – να καταθέσουν τις προτάσεις τους και σχετικό υλικό ανά θεματική. Είναι δέσμευσή μας να εκσυγχρονίσουμε το σχολείο, ώστε να εφοδιάσουμε τους μαθητές μας και με σύγχρονες δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να αξιοποιούν καλύτερα τη γνώση και να ανταποκρίνονται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.»