Ξεκάθαρη είναι πλέον η επιρροή της εμφάνισης του κοροναϊού στο λιανεμπόριο τροφίμων, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Nielsen, με τους Έλληνες καταναλωτές να προμηθεύoνται μεγάλες ποσότητες τροφίμων αλλά και υγρών καθαριστικών και απολυμαντικών υπό τον φόβο της εξάπλωσης της πανδημίας.
Συγκρίνοντας τις συνολικές πωλήσεις της εβδομάδας πριν την Καθαρά Δευτέρα (24/02/20-01/03/20) με την αντίστοιχη περυσινή (04/03/19-10/03/19) η συνολική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών) αναπτύχθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε αξία, στο +23,9%.
Εξετάζοντας τις επιμέρους περιοχές της Ελλάδας το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης το παρουσίασε, όπως ήταν και αναμενόμενο η Θεσσαλονίκη, με 36,4%, καθώς εκεί εμφανίστηκε και το πρώτο κρούσμα του κορονοϊού, ενώ ακολουθεί η ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας-Θράκης με 29,4%, καθώς και η Αττική με 29,1%.
Η μέτρηση της Nielsen καταγράφει σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε αξία σε πέντε κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα: υγρά καθαριστικά/απολυμαντικά (αύξηση 721%), μαντηλάκια και αντιβακτηριδιακά (αύξηση 709,3%), αντισηπτικά υγρά (αύξηση 495,5%), σαπούνια (αύξηση 204%) και χλωρίνη (αύξηση 85,5%).
Αντίστοιχα, στα τρόφιμα το πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι το αλεύρι που παρουσιάζει αύξηση των πωλήσεων σε αξία 141,9% και ακολουθούν τα ζυμαρικά με αύξηση 140,1%, τα όσπρια με αύξηση 136,4%, το ρύζι με αύξηση 126,2% και το γάλα εβαπορέ με αύξηση 90,7%.
Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τις πιο θετικές τάσεις παρουσίασαν οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο +44,2% και 40,4% αντίστοιχα. Τα τρόφιμα & ποτά στο σύνολό τους αναπτύχθηκαν κατά 23,9%, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν επίσης διψήφια τάση στο +15,2%, όπως επίσης και το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ), στο +17%.
Σημειώνεται ότι Nielsen, παρακολουθώντας συστηματικά την αγοραστική συμπεριφορά σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει ήδη καταγράψει την τάση των καταναλωτών σε πολλές χώρες του κόσμου να αποθεματοποιούν είδη προληπτικής προστασίας, όπως μάσκες προστασίας και απολυμαντικά τζελ, καθώς επίσης και βασικά προϊόντα διατροφής, όπως είναι τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, το αλεύρι, η ζάχαρη και το εμφιαλωμένο νερό. Ταυτόχρονα οι καταναλωτές προσπαθούν να θωρακίσουν την υγεία τους αυξάνοντας τις αγορές φρέσκων φρούτων και λαχανικών, βιταμινών, καθώς και συμπληρωμάτων διατροφής.
Ειδικότερα σε χώρες όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Ιταλία οι καταναλωτές φαίνεται να δημιουργούν αποθεματικά, έχοντας πλέον περισσότερο έντονο τον φόβο μιας πανδημίας, ενώ αναμένεται να επηρεαστεί θετικά και το ηλεκτρονικό εμπόριο, στα πλαίσια της προσπάθειας των καταναλωτών να ελαχιστοποιήσουν την επαφή με άλλους ανθρώπους.
Συγκεκριμένα στις ΗΠΑ, την περίοδο των 4 εβδομάδων μέχρι και τις 22 Φεβρουαρίου οι πωλήσεις των ιατρικών μασκών αυξήθηκαν σημαντικά (319% σε αξία και 378% σε τεμάχια). Οι πωλήσεις των απολυμαντικών τζελ για τα χέρια αυξήθηκαν κατά 73% την ίδια περίοδο, ωστόσο η ανάπτυξη αυτή αναμένεται να συνεχιστεί με πολλαπλάσιο ρυθμό.
Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι παραγγελίες των καταναλωτών από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, εξαιτίας του κοροναϊού. Σύμφωνα με πληροφορίες την τελευταία εβδομάδα οι παραγγελίες από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες έχουν εκτοξευθεί σε πρωτοφανή επίπεδα και δοκιμάζουν τις αντοχές των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Υπολογίζεται ότι η αύξηση είναι πάνω από 50% και οι παραγγελίες ανέρχονται σε πολλές χιλιάδες. Άνθρωποι του χώρου αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «δεν προλαβαίνουμε να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο και αναγκαζόμαστε να διευρύνουμε τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων».
Προτού εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα στην Ελλάδα οι παραγγελίες παραδίδονταν σχεδόν αυθημερόν. Πλέον τα περισσότερα καταστήματα παραδίδουν μετά από τρεις μέρες. Σε πολλές περιπτώσεις μπορούν να φτάσουν και τις έξι. Μάλιστα μεγάλη αλυσίδα με ηλεκτρονικό κατάστημα παραδίδει πλέον μετά από 6 μέρες.
Στο πλαίσιο αυτό, η e-fresh.gr έλαβε επιπλέον μέτρα ασφαλείας, πέραν όσων εφάρμοζε ήδη. Συγκεκριμένα, οι οδηγοί των φορτηγών φοράνε μάσκες και γάντια όταν παραδίδουν τα ψώνια στα σπίτια των καταναλωτών, ενώ αλλάζουν γάντια μετά από κάθε δρομολόγιο και, παράλληλα, πλένουν τα χέρια με αντισηπτικό μετά από κάθε παράδοση.
«Πέρα από την ασφάλεια του προσωπικού, τα παραπάνω μέτρα κάνουν και τους πελάτες να νιώθουν πιο άνετα και περισσότερο ασφαλείς. Είναι τόσο μεγάλος πλέον ο φόβος, που υπάρχουν περιπτώσεις πελατών που δεν άνοιγαν την πόρτα, αλλά ζητούσαν από τον οδηγό να αφήσει τα ψώνια στην πόρτα τους», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Οι πρώτες ελλείψεις
Αυτή τη στιγμή υπάρχει δεδομένη έλλειψη σε υγρά μαντηλάκια, αντισηπτικά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν ζητήματα ακόμα και με το οινόπνευμα. Η εκτίμηση είναι ότι τις επόμενες μέρες προϊόντα όπως τα ρύζια, τα ζυμαρικά, τα όσπρια και κυρίως οι φακές θα γίνουν ανάρπαστα στα ράφια των πολυκαταστημάτων.
Μέτρα ζήτησαν τα σούπερ μάρκετ
Την Τετάρτη μία σειρά από αιτήματα κατέθεσαν οι εκπρόσωποι των μεγάλων σούπερ μάρκετ της χώρας στη συνάντηση που είχαν με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, με επίκεντρο τις επιπτώσεις του κοροναϊού στη λειτουργία της αγοράς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι μεταξύ άλλων βρέθηκαν η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας, προκειμένου να συνεχιστεί η απρόσκοπτη τροφοδοσία των καταστημάτων και να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, η διευθέτηση του θέματος με τις άδειες των εργαζόμενων γονέων καθώς και οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως συστήθηκαν και ομάδες εργασίες από στελέχη των σούπερ μάρκετ, οι οποίες ανέλαβαν την ευθύνη να ενημερώνουν σε καθημερινή βάση τα συναρμόδια υπουργεία για τυχόν προβλήματα που θα παρουσιαστούν με τις προμήθειες, την τροφοδοσία αλλά και ενδεχόμενες ελλείψεις σε προϊόντα, προκειμένου να γνωρίζει η πολιτική ηγεσία ποια είναι η κατάσταση στην αγορά.
Να σημειωθεί πως στη σύσκεψη έδωσαν το «παρών» ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ, Βασίλειος Σταύρου, ο Α. Παντελιάδης της My Market – Μετρό, o Ιάκωβος Ανδρεανίδης από τη Lidl, ο Απόστολος Αποστολάκος της ΟΚΑΑ (Οργανισμός Κεντρικών Αγορών) και η Φρόσω Αγοραστού από τη Μασούτης.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης, μιλώντας σε δημοσιογράφους ανέφερε πως δεν υπάρχει, ούτε πρόκειται να υπάρξει έλλειψη αγαθών στην αγορά. Όπως τόνισε, το καταναλωτικό κοινό πρέπει να είναι βέβαιο ότι το υπουργείο ανάπτυξης παρακολουθεί στενά την προμήθεια και τις τιμές των αγαθών και δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.
Ο κ. Παπαθανάσης κάλεσε τους πολίτες να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στα μέτρα πρόληψης και σημείωσε ότι πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς, καθότι δεν θα υπάρξει καμία έλλειψη σε τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά.