Όταν το 1993 άνοιξα το πρώτο γραφείο της DDB στη Σόφια της Βουλγαρίας, οι μεν Αμερικάνοι συνέταιροί μας, οι οποίοι και με παρότρυναν, ήθελαν να μάθουν αν στους δρόμους κυκλοφορούν τανκς, οι δε Έλληνες φίλοι και συνάδελφοι με κοιτούσαν με απορία.
«Τι τα θες τα Βαλκάνια. Μια χαρά δεν είμαστε εδώ; Είσαι τρελός που σηκώνεσαι τα χαράματα και πετάς με Tupolev και Antonov? Αυτοί εκεί έχουν να φάνε;» και άλλα πολλά τέτοια, γραφικά, που αποτύπωναν ανάγλυφα την νοοτροπία της εποχής. Μια εποχής ευημερίας για την Ελλάδα με γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης, γεμάτα τα μπουζούκια, πούρα, Χρηματιστήριο που έπαιρνε την ανιούσα, βολέματος και εφησυχασμού.
Σημερα,20 χρόνια αργότερα, κοιτώντας πίσω βλέπουμε μια κερδοφόρο ΕΠΕΝΔΥΣΗ και μια βαθειά γνώση 19 αγορών. Με 140 περίπου ταξίδια που κάνω το χρόνο αφού η έδρα μου είναι το Βουκουρέστι, όπου βρίσκομαι κάθε εργάσιμη εβδομάδα, μπορώ με ασφάλεια να υποστηρίξω ότι είμαι πιθανόν ο μόνος Έλληνας με τόση συγκεντρωμένη εμπειρία για την ευρύτερη Περιοχή. Όχι εμπειρία από το διαδικτυακό αλλά έχοντας λιώσει παπούτσια στα σοκάκια και παντελόνια στη θέση του αεροπλάνου.
Προσπαθώντας να αναλύσω γιατί ένας Έλληνας, μπόρεσε να γίνει αποδεκτός από τόσους πολλούς διαφορετικούς λαούς, καταλήγω ότι συνδύασα την γνώση της Δυτικής Ευρώπης στο θέμα της επικοινωνίας, με την Βαλκανική αντίληψη στο επιχειρείν. Δηλαδή, είμαι του Σαλονιού ( Μεταπτυχιακά στην Αγγλία, Πρόεδρος ΝΑ Ευρώπης Αμερικανικής Πολυεθνικής) αλλά και του Λιμανιού (αφού δεν παύω να είμαι Βαλκάνιος). Καταλήγοντας, θέλω να συνοψίσω την άποψη μου στα εξής:
Η οικονομική επιστήμη λέει κάτι πολύ απλό: Επειδή ο πλούτος δεν φθάνει συνήθως για να ικανοποιήσει τις ανάγκες όλων, πρέπει να βρίσκεται σε λειτουργία ένας μηχανισμός κατανομής του ( περιορισμένου) πλούτου.
Η Ελλάδα, μετά από πολλά χρόνια επίπλαστης ευημερίας με δανεικά, ήρθε στα ίσια της. Αποτέλεσμα είναι ότι ο πλούτος που παράγει η Χώρα είναι δραματικά λιγότερος από τις ανάγκες μας.
Τι πρέπει να συμβεί;
1. Να μεταναστεύσει ένα μέρος του πληθυσμού σε Χώρες όπου υπάρχει έλλειμμα επαγγελματικού δυναμικού.
2. Να αρχίσουμε, άμεσα, με οργανωμένο τρόπο εξαγωγές. Υπάρχουν μοναδικά ΕΛΛΗΝΙΚΑ προϊόντα όπως λάδι ελιάς, Στραγγιστό γιαούρτι, κρόκος, παξιμάδια, τυρί φέτα που θα έκαναν θραύση στο εξωτερικό, ιδίως όσα εντάσσονται στην έννοια «Μεσογειακή Διατροφή», καθότι όλο και μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη στρέφεται στην καλύτερη διατροφή και την σωματική άσκηση.
3. Να κάνουμε ο,τι πρέπει προκειμένου η Ελλάδα να γίνει Τουριστικός προορισμός 12 μήνες το χρόνο.( Έχουμε το καλύτερο “οικόπεδο” της Ευρώπης, με τον ωραιότερο καιρό που υπάρχει στον Πλανήτη.) Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν συνειδητοποίηση του που βρισκόμαστε σήμερα αλλά και του ποια είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.
Ας δώσουμε λοιπόν τέρμα στη γκρίνια, και ας πάρουμε την τύχη μας στα χέρια μας.
Κάνεις ξένος δεν πρόκειται να μας βοηθήσει, παρά μόνον εάν μας έχει ανάγκη.
* Ο Χρήστος Παπαπολύζος είναι Πρόεδρος ΝΑ Ευρώπης της DDB Europe.
Αναδημοσίευση από το Rizopoulospost.gr