Ενα τεράστιο “παρτυ” με κατατμήσεις μεγάλων δημοσίων έργων συνολικού προυπολογισμού 16,5 εκ.ευρώ που μετατράπηκαν σε 446 45αρια τεχνικά έργα (δόθηκαν με απευθείας ανάθεση η πρόχειρους διαγωνισμούς… καθώς επρόκειτο για έργα προυπολογισμού έως 45.000 ευρώ) φέρεται ότι στήθηκε επι παντοδυναμίας του έκπτωτου πλέον Περιφερειάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη την περίοδο 2006-2011 στην πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπως διαβάσαμε στη Κυριακάτικη Ελευεθροτυπία .
Η “Κ.Ε” δημοσίευσε τη συμπληρωματική πορισματική αναφορά -“βόμβα” του οικονομικού επιθεωρητή Αγγελου Καρακάρη που συνετάχθη κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας και απεστάλη στην εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης για τα καθέκαστα…Εκτός του Παναγιώτη Ψωμιάδη ο οικονομικός επιθεωρητής καταλογίζει στην έκθεσή του βαρύτατες ευθύνες για ενεργό εμπλοκή η αμέλεια σε δεκάδες πρόσωπα,αναμεσά στους οποίους τον αδελφό του έκπτωτου Περιφερειάρχη Διονύση Ψωμιάδη,τον διευθυντή της Διεύθυνσης Τεχνικών Εργων της πρώην Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, 5 τμηματάρχες της ίδιας διεύθυνσης, 9 εισηγητές και 11 τμηματάρχες της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου , 32 μέλη Νομαρχιακών Επιτροπών και 3 εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που δεν ήλεγξαν ουσιαστικά την νομιμότητα των συγκεκριμμένων έργων που εγκρίνονταν ανά έτος απο το Νομαρχιακό η Περιφερειακό Συμβούλιο
Στη συμπληρωματική αναφορά του οικονομικού επιθεωρητή εξιστορούνται οι τρόποι αλλά και οι μέθοδοι μέσω των οποίων γινόταν το σπάσιμο μεγάλων τεχνικών έργων σε μικρότερα προυπολογισμού έως 45.000 ευρώ(ώστε να αποφεύγεται η διενέργεια ανοιχτών δημοσίων διαγωνισμών ) τα οποία στη συνέχεια ανατίθεντο με διαδικασίες -εξπρές σε συγκεκριμμένους εργολάβους..Οπως καταγράφεται στην αναφορά το όργιο απευθείας αναθέσεων η μέσω πρόχειρων διαγωνισμών των δημοσίων έργων ( τέτοιες διαδικασίες διαγωνισμών εφαρμόζονται σύμφωνα με το νόμο μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις )προκάλεσε ζημιά στο ελληνικό δημόσιο που προσδιορίζεται στα 3,1 εκ.ευρώ ,ενώ αλλο 1 εκ ευρώ προήλθε απο ανεκτέλεστα έργα με σύμβαση μίσθωσης έργου που ωστόσο πληρώθηκαν σε 83 άτομα.Τα τεχνικά δημόσια έργα (που μετατράπηκαν στα περιβόητα 45αρια )αφορούσαν κυρίως έργα αποχέτευσης ομβρίων υδάτων σε επαρχιακές οδούς του Νομού Θεσσαλονίκης,ασφαλτοστρώσεις οδών,αθλητικά έργα,συντήρηση και κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων,αθλητικούς χώρους σε σχολεία,επεμβάσεις άμμεσης ανάγης σε σχολεία..Τα χρήματα που εκταμιεύονταν για τα έργα προέρχονταν κυρίως απο τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (δηλαδή απο τον τακτικό προυπολογισμό) που ελάμβανε η πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης…
Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ
Καταπέλτης κατα του Παναγιώτη Ψωμιάδη εμφανίζεται στην πορισματική του αναφορά προς τον εισαγγελέα ο οικονομικός επιθεωρητής επιρρίπτοντάς του σοβαρότατες ευθύνες…”Εκ της θέσεως του,όπως αναφέρει,αν και γνώριζε και όφειλε να γνωρίζει τον καθορισμό των όρων σύνταξης των διακηρύξεων διαγωνισμών για την εκτέλεση έργων και όφειλε να μην εγκρίνει την εκτέλεση των έργων αυτών αποσπασματικά με τη μορφή έργων ύψους μέχρι 45.000 ευρώ έκαστο,αφού απο τα επανειλημμένα τέτοια έργα προέκυπτε ότι επρόκειτο για κατακερματισμό μεγαλύτερων έργων προς το σκοπό αποφυγής δημοσίου διαγωνισμού-,όπως επίσης όφειλε να γνωρίζει το απαγορευτικό της κατάτμησης και της δημοπράτησης χωρίς την ύπαρξη απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων-με τις αποφάσεις του προέβη στην έγκριση και ανάληψη δαπανών των εντολών των έργων ,αποφάσεις που στη συνέχεια έστελνε προς εφαρμογή προς την Διεύθυνση Τεχνικών Εργων της Νομαρχίας .Επίσης ως πρόεδρος ψήφισε θετικά σε αποφάσεις της Νομαρχιακής Επιτροπής για την έγκριση έργων..
ΤΟ ΣΠΑΣΙΜΟ
Η όλη διαδικασία στηρίζονταν σε παραθυράκι του νόμου το οποίο επέτρεπε σε εξαιρετικές όμως περιπτώσεις την κατάτμηση μεγάλων έργων σε μικρότερσα κόστους κατω των 45.000 ευρω.Με τη διαφορά ότι αυτό κατάντησε κανόνας και έργα ύψους 16,5 εκ ευρώ μετατράπηκαν σε 446 μικρότερα προυπολογισμού μέχρι 45.000 έκαστο.
ΟΙ ΕΚΛΕΚΤΟΙ ΑΝΑΔΟΧΟΙ
Με τη διαδικασία αυτή μπορούσαν να δοθούν με συνοπτικές διαδικασίες και ανενόχλητα σε φίλους εργολάβους παρακάπτοντας νόμους και ανοιχτούς διαγωνισμούς που προυποθέτουν την συμμετοχή πολλών ενδιαφερομένων…Ετσι το μεν Νομαρχιακό Συμβούλιο κάθε χρόνο ενέκρινε τα προγράμματα των έργων στην πορεία όμως άρχιζε το σπάσιμό τους σε μικρα..Το έργο ,όπως προκύπτει απο την πορισματική αναφορά,ανελάμβανε να φέρει εις πέρας ο διευθυντής της αρμόδιας υπηρεσίας Τεχνικών Εργων που κατένειμε το πρόγραμμα στους αρμόδιους τμηματάρχες (Συγκοινωνιακών εργων και Συντήρησης,Υδραυλικών έργων και οικοπεδικών Χώρων,Μελετων και κατασκευών Σχολικών Κτιρίων κλπ) οι οποίοι ανελάμβαναν τη μελέτη,δημοπράτηση,ανάθεση,εκτέλεση και προώθηση πληρωμών των έργων…Οι συγκεκριμμένοι επέλεγαν την μέθοδο της κατάτμησης και η εισήγηση του διευθυντή κατέληγε στη Νομαρχιακή Επιτροπή η οποία και ανέθετε τα έργα σε εκλεκτούς αναδόχους χωρίς καμμια ιδιαίτερη διαδικασία…Ειναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι δεν τηρούνταν κάν οι τύποι καθώς επρόκειτο για προγράμματα έργων με τον ίδιο γενικό τίτλο,με συμβάσεις σχεδόν ταυτόχρονες,με τον ίδιο ανάδοχο και στον ίδιο χώρο εργασίας…Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα αναφέρονται απο τον επιθεωρητή η κατασκευή τεχνικών εργων για την απορροή ομβρίων υδάτων στην είσοδο ιχθυόσκαλας Ν.Μηχανιώνας,η σήμανση σε τμήματα του επαρχιακού οδικού δικτύου Ν.Θεσσαλονίκης,οι ασφαλτοστρώσεις στην οδό μεσημερίου στην Εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών,στην περιοχή στον Λαγκαδά αλλά ακόμη και σε έργα μεταφοράς αμμου στο Δημο Μηχανιώνας…..