Μετά την έγκριση αναδιάρθρωσης και οριστικοποίησης των νέων οργανογραμμάτων στα τελευταία πέντε υπουργεία, από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης, που συνεδρίασε χθες υπό τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επιταχύνει τις προσπάθειές του για τη μεταρρύθμιση στο Δημόσιο και τις μνημονιακές δεσμεύσεις…
Πρωτίστως, στοχεύει να προωθήσει τη συντόμευση των πειθαρχικών ελέγχων, κάτι που θα αποτυπώνεται και στο πολυνομοσχέδιο. Μία ρύθμιση που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπει τη δυνατότητα των υπαλλήλων να προσφεύγουν απευθείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά την απόφαση του πρωτοβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου, για οριστική παύση, παρακάμπτοντας τα δευτεροβάθμια συμβούλια και τις ιδιαιτέρως χρονοβόρες διαδικασίες.
Επίσης, παρότι η κυβέρνηση έχει περιγράψει τις πηγές από τις οποίες θα βρεθούν οι 15.000 «αναγκαστικές απομακρύνσεις» υπαλλήλων από το στενό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (επίορκοι, ακατάλληλοι υπάλληλοι, κοπανατζήδες, με πλαστά στοιχεία κ.λπ., κατάργηση φορέων και νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και συγχωνεύσεις και κίνητρα για εθελούσια έξοδο), θα πρέπει να εξειδικευτούν όλες οι διαδικασίες σύντομα και το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο, όπως έχει υποσχεθεί ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Πάντως, από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επαναλαμβάνουν συνεχώς ότι οι ρυθμίσεις για την αναδιάρθρωση του Δημοσίου και οι 15.000 «αναγκαστικές απομακρύνσεις» (4.000 μέσα στο 2013 και 11.000 έως το τέλος του 2014) θα έχουν ως αποτέλεσμα την ποιοτική αναβάθμιση του προσωπικού, ενώ, όπως υπογραμμίζουν, θα προηγηθεί η απαραίτητη και για πρώτη φορά αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού, την περιγραφή του εργασιακού προφίλ των υπαλλήλων, την αντιστοίχηση προσόντων υπαλλήλου με τους στόχους που τίθενται από τις υπηρεσίες.
Ακόμα, όπως συμφωνήθηκε με την τρόικα, για κάθε μία από τις «αναγκαστικές απομακρύνσεις» θα προσλαμβάνεται και ένας νέος υπάλληλος με προσόντα μέσω ΑΣΕΠ.
Όσον αφορά την έγκριση των προτάσεων αναδιοργάνωσης των πέντε υπουργείων, Οικονομικών, Ανάπτυξης, Παιδείας, Εθνικής Άμυνας και Δημόσιας Τάξης, σημειώνεται ότι «οι αλλαγές στη δομή και λειτουργία τους έχουν στόχο να μειωθεί η γραφειοκρατία και να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των δημοσίων υπηρεσιών ώστε αυτές να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες του πολίτη».
Σε όλα τα υπουργεία, όπως επισημαίνεται, «η αναδιάρθρωση των οργανικών δομών γίνεται με γνώμονα την ενίσχυση των βασικών αποστολών τους, με διασφάλιση των αναγκαίων ανθρώπινων και δημοσιονομικών πόρων. Επίσης, συγκεντρώνονται οι ανασχεδιασμένες υποστηρικτικές λειτουργίες (διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, νομοθετικό έργο κ.λπ.), για αποτελεσματική υποστήριξη των θεματικών επιχειρησιακών μονάδων».
Έτσι, στο υπουργείο Οικονομικών μειώνονται οι οργανικές μονάδες κεντρικής υπηρεσίας και περιφερειακών υπηρεσιών κατά 50%, ενώ δόθηκε και ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα φορολογικά και δημοσιονομικά, καθώς και στις αντίστοιχες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Ο ελεγκτικός μηχανισμός του υπουργείου ενοποιείται για την αποδοτικότερη διαπίστωση προβλημάτων και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων αποκτά μονάδα Στρατηγικού Σχεδιασμού για καλύτερη εκτέλεση και αξιολόγηση του αντίστοιχου έργου.
Στο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υπάρχει μείωση οργανικών μονάδων κατά 45%, ενώ ενισχύονται τα εντατικά επιχειρησιακά αντικείμενα (ανάπτυξη και στήριξη της επιχειρηματικότητας, ΕΣΠΑ, διευκόλυνση επενδύσεων, εποπτεία αγοράς για την προστασία του καταναλωτή, κατασκευή υποδομών, εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τις μεταφορές και τις επικοινωνίες) και αναδεικνύονται σε βασικούς πυλώνες για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την αναθέρμανση της οικονομίας.
Στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού υπάρχει μείωση οργανικών μονάδων κατά 47%. Παράλληλα, η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού μεταστεγάζεται σε κεντρικό κτίριο, από 11 που διατηρεί σήμερα. Απλοποιούνται και παρακολουθούνται, μέσω διαδικτύου, οι διαδικασίες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων, η χορήγηση αντιγράφων των πρακτικών και γνωμοδοτήσεων του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (K.A.Σ.), του Συμβουλίου Μουσείων (Σ.Μ.) και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (Κ.Σ.Ν.Μ.).
Οι κτιριακές υποδομές αξιολογούνται και αξιοποιούνται με γνώμονα την ορθολογική κάλυψη των αναγκών των στελεχών της διοίκησης και τη μείωση του δημοσιονομικού κόστους, ενώ σε όλα τα παραπάνω υπουργεία, λειτουργίες όπως ο Οικονομικός Προγραμματισμός και Έλεγχος, η Διαχείριση του Ανθρώπινου Δυναμικού και η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση ενδυναμώνονται και γίνονται πιο ευέλικτες, ώστε να υποστηρίζονται οριζόντια και αποτελεσματικότερα οι επιχειρησιακές δράσεις των υπουργείων και να αρθούν οι επικαλύψεις.
Στα υπόλοιπα υπουργεία, η αναδιάρθρωση των οργανικών δομών επιτυγχάνεται παράλληλα με την ενίσχυση των βασικών αποστολών τους. Στόχος παραμένει η αυξημένη απόδοση της δημόσιας διοίκησης και η αναβαθμισμένη εξυπηρέτηση του πολίτη, μέσα από την απλοποίηση των διαδικασιών και την αξιοποίηση της πληροφορικής και του διαδικτύου.