Στριμωγμένος από τα πυρά των Γιώργου Βέλτσου, Δημήτρη Παπαϊωάννου και Μιχαήλ Μαρμαρινού για τις απίστευτες καθυστερήσεις στη στελέχωση κομβικών πολιτιστικών οργανισμών διαβάζομαι στο www.opioion24.gr, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών αλλά και το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου, βρέθηκε ο Κώστας Τζαβάρας…στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Ο συνήθως λαλίστατος, ρήτωρ αναπληρωτής υπουργός φανερά εκνευρισμένος είπε τότε το απίστευτο… Αφού παραδέχθηκε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις και πως η κριτική και τα σχόλια είναι αποδεκτά πρόσθεσε: «Δεν είμαι εδώ για να θεραπεύω πάσα νόσο. Είμαι ένας απλός βουλευτής Ηλείας που ο πρωθυπουργός του ανέθεσε το χαρτοφυλάκιο του Πολιτισμού…» Στο σημείο αυτό έκανε παύση για να προσθέσει υπομειδιώντας: «Εδώ που τα λέμε δεν υπάρχει πια Υπουργείο για τον Πολιτισμό. Είμαι λοιπόν ο προϊστάμενος της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού. Δυστυχώς.» Και έκλεισε εκνευρισμένος το μικρόφωνο δίπλα στον αμήχανο Γιώργο Λούκο που μόλις είχε ανακοινώσει το εξαιρετικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (στο παραπέντε κυριολεκτικά). Ηταν η στιγμή που δυνάμωσε το σούσουρο κάτω από την αίθουσα μαζί με σχόλια όπως «δεν είναι για πάσα νόσο ναι, μήπως για πάσα μ….». Κάποιοι αναρωτήθηκαν επίσης αφού δεν έχει χαρτοφυλάκιο γιατί παραμένει στη θέση του.
Η στιγμή της έκρηξης ήρθε μετά από επίμονη ερώτηση δημοσιογράφου για το πότε θα ανακοινωθεί το όνομα του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου (χθες παρέδωσε, μαζί με πλήρη απολογισμό ο Γιάννης Χουβαρδάς, μετά από μια θητεία που αποτέλεσε μια μικρή κοσμογονία για το θέατρο), αλλά και η σύνθεση του επί μήνες ορφανού Δ.Σ. της μεγαλύτερης σκηνής της χώρας. Από το πρωί οργίαζε η φήμη οτι θα ανακοινωθεί σήμερα το Δ.Σ. με επικεφαλής τον Σταύρο Ξαρχάκο και ο Σωτήρης Χατζάκης στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Οι δημοσιογράφοι ήθελαν απαντήσεις που ο αναπληρωτής υπουργός δεν ήθελε να δώσει από το βήμα του φεστιβάλ (προφανώς επιλέγοντας την λύση της ανακοίνωσης από το γραφείο τύπου).
Ο «δάσκαλος» Βέλτσος αποκηρύσσει τον «μαθητή» του Τζαβάρα
Βέβαια η ερώτηση για το Εθνικό ήταν η αφορμή: Είχε προηγηθεί η παρέμβαση του Γιώργου Βέλτσου, που φανερά ενοχλημένος από τις αναφορές του αναπληρωτή υπουργού «στον κυρίαρχο λαό» και στο πως πρέπει να μάθουμε να ασκούμε την πολιτική «σαν μια μορφή τέχνης», πήρε το λόγο και αφού «ευχαρίστησε» τον εποπτεύοντα τον Πολιτισμό για το μικρό μάθημα που έδωσε, πρόσθεσε πως δεν είναι ο κυρίαρχος ο λαός, αλλά το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Και αναφερόμενος στην τεράστια καθυστέρηση που υπήρξε στην ανακοίνωση για την ανανέωση της θητείας του Γιώργου Λούκου -γεγονός που ήταν ασφυκτικό για το σχεδιασμό του προγράμματος του Φεστιβάλ- πρόσθεσε ο Γιώργος Βέλτσος: «οι αποφάσεις που παίρνονται την τελευταία στιγμή δεν τιμούν τα υπουργεία, δεν μπορούν να λαμβάνονται στο παραπέντε αυτές οι αποφάσεις». Αναδιπλούμενος ο Κώστας Τζαβάρας έσπευσε να δηλώσει «εγώ είμαι μαθητής του Γιώργου Βέλτσου και αν αυτά που είπα φάνηκαν διδακτικά, τότε αποσύρω το ύφος που έδωσε αυτή την επίθεση».
Η λεπτή ειρωνία του Παπαϊωάννου, ο θυμός του Μαρμαρινού
Nωρίτερα ο Δημήτρης Παπαϊωάννου -που επιστρέφει με την νέα εκδοχή της Πρώτης Υλης για έναν ολόκληρο μήνα στην Πειραιώς 260- αφού μίλησε για την παράσταση απευθύνθηκε στον Κώστα Τζαβάρα και με διακριτική ειρωνία παρουσίασε μια «ιδέα» που έκανε την αίθουσα να ξεκαρδιστεί στα γέλια και να ξεσπάσει σε χειροκροτήματα: Αφού ο Γιώργος Λούκος κατόρθωσε να ανακοινώσει ένα τέτοιου επιπέδου πρόγραμμα μέσα σε λίγες μέρες, του χρόνου προτείνω να του δώσει ο υπουργός μόνο λίγες ώρες να δούμε τί μπορεί να καταφέρει. Ο Κώστας Τζαβάρας χειροκρότησε γελώντας – και είναι γεγονός ότι σε αντίθεση με προκατόχους του που εγκατέλειπαν την αίθουσα όταν άρχιζαν οι ερωτήσεις, ο ίδιος έμεινε στη θέση του και θέλησε να απαντήσει σε όσα θέματα τέθηκαν.
Το αποκορύφωμα ήταν η τοποθέτηση του Μιχάηλ Μαρμαρινού – που θα παρουσιάσει το περσινό soldout Insenso- ο οποίος κατηγόρησε τον Γιώργο Λούκο ότι με το πρόγραμμα που ανακοίνωσε, ουσιαστικά «αποπλανεί τους πολιτικούς. Όχι, δεν μπορείς με ένα τσακ (έκανε την χαρακτηριστική κίνηση με τα δύο δάχτυλα) να έχεις φεστιβάλ. Λυπάμαι, αλλά δεν γίνεται».
Καθώς ολοκληρώθηκε η συνέντευξη τύπου με τον Γιώργο Λούκο να καταχειροκροτείται και καλλιτέχνες και δημοσιογράφους να βγαίνουν από το Μουσείο Μπενάκη μεθυσμένοι από το υπέροχο φεστιβαλικό καλοκαίρι που έρχεται, για μια ακόμη φορά η κυρίαρχη αίσθηση ήταν πως ο σύγχρονος πολιτισμός βρίσκεται μπροστά σε μία απόλυτη έκπτωση – ούτε καν στάση πληρωμών.
Πηγή: iefimerida.gr