Με την παρέα του Αντώνη Κανάκη το Open φαίνεται πως χτύπησε φλέβα. Από την πρώτη μέρα της επιστροφής του “Ράδιο Αρβύλα” στις τηλεοπτικές οθόνες η σατιρική εκπομπή επικαιρότητας των Σαλονικιών κατατροπώνει τρία δελτία ειδήσεων (Star, Σκαϊ, Mega) με χαοτικές διαφορές στην κατάταξη τηλεθέασης. Στο κανάλι του Ιβάν Σαββίδη τρίβουν τα χέρια τους και δικαίως. Ο ανταγωνισμός, όμως, προβληματίζεται;
Οι “Αρβύλες” επέστρεψαν με ένα γνώριμο μοτίβο από τα παλιά αλλά με σαφώς εντονότερη διάθεση για πολιτική σάτιρα. Είναι δική τους, άραγε, η νίκη, ή είναι ήττα των άλλων; Εκ πρώτης ανάγνωσης είναι και τα δύο. Πρωτίστως, όμως, αυτή η ανατροπή στις τηλεθεάσεις έχει να κάνει με την πληκτική μονοκαλλιέργεια της ενημέρωσης και την ανάγκη σημαντικής –ως φαίνεται- μερίδας του τηλεοπτικού κοινού για τηλεοπτικά προϊόντα που έχουν μεν ενημερωτικό χαρακτήρα αλλά διαφοροποιούνται από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι τηλεοπτικοί σταθμοί την πολιτική ενημέρωση.
Πριν από αρκετά χρόνια, ο Λαζόπουλος με το “Τσαντίρι” έκανε τηλεθεάσεις του 50 και του 60%. Η εποχή του παρήλθε ίσως επειδή ταυτίστηκε με έναν πολιτικό χώρο, ή επειδή ο ίδιος δεν κατόρθωσε να ανανεωθεί. Έκτοτε, όμως, η πολιτική σάτιρα εξαφανίστηκε και η τηλεόραση της πολιτικής ενημέρωσης απέκτησε πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά αποκλείοντας σε μεγάλο βαθμό την ουσιώδη συζήτηση και τις πολιτικές αντιπαραθέσεις. Περιορίστηκε στις πρωϊνές ενημερωτικές εκπομπές, χωρίς, όμως, τα χαρακτηριστικά του ντιμπέϊτ που βοηθά τους τηλεθεατές- πολίτες να διακρίνουν τη μία άποψη από την άλλη. Εδώ και καιρό, για παράδειγμα, υπάρχουν εκπομπές (π.χ το Σαββατοκύριακο) που φιλοξενούν σταθερά και αδιάλλειπτα τους ίδιους υπουργούς σε ένα μονοσήμαντο σώου της μιας πλευράς.
Είναι αλήθεια πως η πανδημία κρατά τον κόσμο στα σπίτια του, από την άλλη, ωστόσο, διογκώνει την ανασφάλεια και πυκνώνει τα ερωτηματικά για το σήμερα και το αύριο. Εύκολες απαντήσεις, βεβαίως, δεν υπάρχουν αλλά το πρόβλημα της ενημέρωσης στην τηλεόραση είναι πως δεν προσφέρει καθόλου απαντήσεις. Ενίοτε, δε, αποκρύπτει την ίδια την πραγματικότητα που όμως υπάρχει γύρω μας και εμφανίζεται κυρίως ή μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η ίδια η τηλεόραση εγκατέλειψε την ενημέρωση και στράφηκε στην ψυχαγωγία, κάτι εμπορικά λογικό αλλά και πολιτικά βολικό. Πόσες “Άγριες Μέλισσες” και πόσα “Bachelor” μπορούν, όμως, να καταναλώσουν οι τηλεθεατές. Οι “Αρβύλες” ήρθαν να καλύψουν ένα τέτοιο κενό. Το Open, βεβαίως, θα μπορούσε να βάλει την παρέα του ευφυούς και αειθαλούς Κανάκη πριν το δελτίο ειδήσεων ως lead in. Δεν το έκανε. Το “Ράδιο Αρβύλα” ήρθε αμέσως μετά τις ειδήσεις ως προέκτασή τους με άλλη ματιά και άλλη φρεσκάδα. Με παλιά χωρατά αλλά και νέα προσέγγιση. Κυρίως, όμως, η σατιρική εκπομπή μοιάζει να είναι φτιαγμένη ως ένας χώρος όπου μπορούν να ειπωθούν πράγματα που αποφεύγουν να πουν τα political correct δελτία ειδήσεων. Και τα αποφεύγουν γιατί αρκετά από αυτά δεν θέλουν να τα πουν.
Ουδείς μπορεί να προβλέψει πόσο θα αντέξουν οι “Αρβύλες” την καθημερινή τριβή με την πολιτική και άλλη επικαιρότητα. Δύσκολη δουλειά και οι Σαλονικιοί έχουν αποδείξει πως δεν βλέπουν την τηλεόραση ως αυτοσκοπό αλλά επιθυμούν να περνούν και οι ίδιοι καλά. Κι αυτή είναι η δύναμή τους.
Ο ενημερωτικός ανταγωνισμός, όμως, κατατροπώνεται διότι έκλεισε τα μάτια στην πραγματικότητα. Με εμπορικούς όρους θα έπρεπε να προβληματιστεί και να “εμβολιάσει” την ενημέρωσή του με χαρακτηριστικά απρόβλεπτης ανεξαρτησίας, να δημιουργήσει δηλαδή μικρά “events” που να την καθιστούν φερέγγυα και ανατρεπτική. Με πολιτικούς όρους κάτι τέτοιο είναι ακόμα δύσκολο.
Εάν οι “Αρβύλες” αντέξουν και επιβεβαιωθεί το “trend” της αναζήτησης εναλλακτικής προσέγγισης θα αναγκαστούν να το κάνουν…
Οι τηλεθεάσεις είναι, άλλωστε, αμείλικτες:
Δευτέρα
OPEN («Ράδιο Αρβύλα»): 23,1%
STAR (Ειδήσεις): 12,5%
MEGA (Ειδήσεις): 8,7%
ΣΚΑΪ (Ειδήσεις): 8,5%Τρίτη
OPEN («Ράδιο Αρβύλα»): 22%
STAR (Ειδήσεις): 14%
ΣΚΑΪ (Ειδήσεις): 8,5% MEGA (Ειδήσεις): 4,3%Τετάρτη
OPEN («Ράδιο Αρβύλα»): 19%
STAR (Ειδήσεις): 12,2%
ΣΚΑΪ (Ειδήσεις): 9%
MEGA (Ειδήσεις): 3,6%Πέμπτη
OPEN («Ράδιο Αρβύλα»): 19,2%
STAR (Ειδήσεις): 13%
ΣΚΑΪ (Ειδήσεις): 10,5%
MEGA (Ειδήσεις): 5,3%
Σ.Κ