Τι γνωρίζουν τα μικρά παιδιά σήμερα για την Ελληνική Επανάσταση του 1821; Ποιες εικόνες μπορούν να προσελκύσουν ένα νήπιο ή έναν μαθητή δημοτικού, με τη χρονική απόσταση από την πραγματικότητα μιας άλλης εποχής; Τι είδους αφήγηση μπορεί να κεντρίσει το παιδικό ενδιαφέρον για το ιστορικό παρελθόν;
Απαντήσεις για τη μελέτη και συζήτηση της ιστορίας της Επανάστασης του 1821 μέσα από τα βιβλία -λογοτεχνικά και γνώσεων – που γράφτηκαν σχετικά με το θέμα αυτό για παιδιά που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό Σχολείο και το Γυμνάσιο, θα αναζητήσει η εκδήλωση, με τίτλο «Το 1821 μέσα από τα παιδικά βιβλία: από τις επικές βιογραφίες στις λογοτεχνικές ιστορικές αφηγήσεις», που διοργανώνει η Παιδαγωγική Σχολή του ΑΠΘ στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων του Ιδρύματος «1821: Τιμή και Μνήμη», για τα 200 ετη από την Επανάσταση.
Στόχος της εκδήλωσης, τις εργασίες της οποίας θα ανοίξουν ο πρύτανης του ΑΠΘ καθ. Νίκος Παπαϊωάννου και η Κοσμήτορας της Παιδαγωγικής Σχολής, καθηγήτρια Δόμνα Κακανά, είναι να εστιάσει στις προσλαμβάνουσες των μικρών παιδιών αναφορικά με την ιστορική μνήμη.
«Η ιστορική συλλογική μνήμη μεταβιβάζεται από τις προηγούμενες γενιές στις νεότερες. Στα 200 χρόνια που μεσολάβησαν από το 1821, η προφορική λογοτεχνία -δημοτικό τραγούδι, θρύλοι, μύθοι – και η λαϊκή ζωγραφική, εκκλησιαστική και αστική, αποτελούσαν “το σχολείο”, μέσα από το οποίο γνώριζαν οι νεότεροι -και συνήθως αναλφάβητοι- τα ηρωικά γεγονότα», ανέφερε η υπεύθυνη και συντονίστρια της διοργάνωσης, καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) του ΑΠΘ Μένη Κανατσούλη. «Τον 20ό και τον 21ο αιώνα τα παιδιά μάθαιναν και μαθαίνουν την Ιστορία τους μέσα από τα σχολικά βιβλία αλλά επίσης -και με πιο ελκυστικό τρόπο- μέσα από τα λογοτεχνικά βιβλία και τα λογοτεχνικά βιβλία γνώσεων», πρόσθεσε.
Η εκδήλωση είναι ανοιχτή για το κοινό, με δυνατότητα συμμετοχής και υποβολής ερωτημάτων προς τους συγγραφείς των παιδικών βιβλίων μέσω του συνδέσμου https://authgr.zoom.us/j/99011095444?pwd=ODVhN3pmbHJqZTAzMDJhV1RDY3Q2Zz09 (Passcode: 21566 ) ή απλής απευθείας παρακολούθησης μέσω του συνδέσμου https://www.auth.gr/video/29092 .