Η γενιά των μαθητών οι οποίοι διαγωνίζονται στις Πανελλήνιες πρέπει να πρωτοστατήσει στην προσπάθεια για την ανάταξη της χώρας μας. Γιατί έχει άμεση βιωματική εμπειρία των δεινών που έπληξαν την χώρα κατά την τελευταία δεκαετία. Αυτή η γενιά έζησε τις αγωνίες και τις δυσκολίες των οικογενειών τους να ανταπεξέλθουν στην αναπάντεχη και σφοδρή οικονομική κρίση, αλλά και την πανδημία και τους κινδύνους και περιορισμούς που αυτή επέβαλλε.
Της Μαριέττας Γιαννάκου
Οι καταστάσεις αυτές στέρησαν από τους νέους μας μέρος των δυνατοτήτων, και κυρίως της ανεμελιάς η οποία πρέπει να χαρακτηρίζει την εφηβική ζωή. Αν και κάθε γενιά αντιμετωπίζει τις δικές της δυσκολίες, η σημερινή αντιμετώπισε ορισμένα συσσωρευμένα προβλήματα για τα οποία δεν είχαν αντικειμενική ευθύνη.
Ωστόσο, η έκβαση των προηγούμενων δυσκολιών φαίνεται ότι δημιουργεί σαφώς καλύτερες προοπτικές. Η χώρα χαρακτηρίζεται πλέον από την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο κράτος, την εδραίωση της πολιτικής μετριοπάθειας, ενώ μία σειρά μεταρρυθμίσεων αποδίδουν καρπούς και δημιουργούν ουσιαστικές συγκλίσεις με τη λειτουργία της διοίκησης και της οικονομίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι δε πρωτόγνωρη η ταχύτητα του ψηφιακού μετασχηματισμού της διοίκησης, της οικονομίας και της κοινωνίας με την ευρύτατη χρήση πλέον τεχνολογιών, η οποία ήταν αδιανόητη έως χθες. Η οικονομία της χώρας, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, εισέρχεται όχι απλώς σε περίοδο σταθεροποίησης, αλλά δυναμικής μεγέθυνσης.
Στον κόσμο αυτό οι νέοι μας θα πρέπει να αντιληφθούν τις νέες και ποιοτικά σημαντικότερες ευκαιρίες οι οποίες παρουσιάζονται. Γιατί ο κόσμος μας αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Οι νέοι μας διαθέτουν τους καλύτερους δέκτες για να κατανοήσουν αυτές τις αλλαγές και τις οικουμενικές διαστάσεις τους. Το σημαντικότερο κεφάλαιό τους είναι η γνώση, αλλά και η δυνατότητα να επεκτείνουν και να ανανεώνουν τις γνώσεις τους.
Πρόκειται για ένα θεμέλιο, το οποίο κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει, και το οποίο θα τους επιτρέψει να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα ασθενέστερα στρώματα, τα οποία διαχρονικά με εφόδιο τη γνώση κατόρθωσαν να επιτύχουν θαυμαστή κοινωνική κινητικότητα με σημαντικές επαγγελματικές και οικονομικές επιτυχίες. Αυτός υπήρξε ο βασικός μηχανισμός ανέλιξης στην κοινωνία μας.
Οι Πανελλήνιες εξετάσεις διασφαλίζουν ακριβώς την ισότιμη μεταχείριση όλων ανεξαιρέτως των υποψηφίων, και ο αδιάβλητος χαρακτήρας τους αποτελεί ένα σημαντικό θεσμό της εκπαίδευσης. Όλοι γνωρίζουμε τον κόπο που έχουν καταβάλλει, τις προσδοκίες και το άγχος το οποίο έχουν οι υποψήφιοι.
Σε μία εποχή κατά την οποία η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων είναι στην πράξη μία δια βίου διαδικασία, οι νέοι μας πρέπει να γνωρίζουν ότι τίποτα δεν τελειώνει με τις Πανελλήνιες.
Όσοι επιτύχουν θα έχουν την δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο ακαδημαϊκό ίδρυμα. Όσοι δεν εξασφαλίσουν μία θέση φοίτησης, διαθέτουν μία σειρά άλλων δυνατοτήτων, και κυρίως τη δική τους διάθεση για πρόοδο. Κανένας κόπος δεν πάει χαμένος.
Είναι, όμως, μείζονος σημασίας να δίνουμε κάθε αγώνα με πίστη και μαχητικότητα. Τα αποτελέσματα θα έρθουν. Πιστεύω ακράδαντα ότι οι νέοι μας αντιλαμβάνονται τις πολλές ευκαιρίες της εποχής, αλλά και είναι αρκετά ώριμοι για να καταλάβουν ότι η πρόοδος αυτού του τόπου εξαρτάται από την ατομική προσπάθεια κάθε πολίτη, και τη διάθεση προσφοράς προς την κοινωνία και την Πολιτεία. Εύχομαι καλή επιτυχία!
Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ,, τ. υπουργός Παιδείας