Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, που επικαλείται η «Καθημερινή», προωθείται ρύθμιση που θα προβλέπει την κατάρτιση δύο ψηφοδελτίων, ενός με όλους τους υποψήφιους δημάρχους κι ενός με όλους τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, με αλφαβητική σειρά. Δήμαρχοι θα εκλέγονται όσοι συγκεντρώνουν το 42% των ψήφων στον πρώτο γύρο των εκλογών, ενώ σε διαφορετική περίπτωση η εκλογική διαδικασία θα επαναλαμβάνεται τη δεύτερη Κυριακή, μεταξύ των δύο πρώτων υποψηφίων. Οι δημοτικοί σύμβουλοι θα εκλέγονται από την πρώτη Κυριακή με απλή αναλογική.
Γ. Μιχελάκης: Δημοτικές εκλογές εκτός κομματικών πλαισίων
Προϋπόθεση ώστε ο κάθε υποψήφιος δήμαρχος να μετέχει στο νέο δημοτικό συμβούλιο θα είναι στον πρώτο γύρο των εκλογών να έχει συγκεντρώσει τουλάχιστον 5%. Οι αλλαγές ενόψει δημοτικών εκλογών συζητήθηκαν σε συνάντηση που είχε χθες ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς με τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Μιχελάκη. Στόχος του Μεγάρου Μαξίμου είναι να απεγκλωβιστεί, κατά το δυνατόν, η Τοπική Αυτοδιοίκηση από τον «εναγκαλισμό» των κομμάτων, όπως συνέβαινε εν πολλοίς με το υφιστάμενο εκλογικό σύστημα. Σε «σπάσιμο» των κομματικών γραμμών στις επικείμενες δημοτικές εκλογές, οι οποίες ούτως ή άλλως θα αποτελέσουν δοκιμασία για Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, προχωράει ο πρωθυπουργός, επιδιώκοντας να απεγκλωβίσει την αυτοδιοίκηση από τον στενό κομματικό εναγκαλισμό.
Δεν πήραν ουσιαστικές αποφάσεις Σαμαράς και Βενιζέλος
Ως απάντηση στην άκριτη ψήφο διαμαρτυρίας προς τη Χρ. Αυγή, αλλά και στην επιλογή του κ. Αλέξη Τσίπρα να αναδείξει σε δημοψήφισμα τις αυτοδιοικητικές κάλπες του προσεχούς Μαΐου, ο κ. Σαμαράς κατέληξε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στην απόφαση αλλαγής του εκλογικού νόμου για τις δημοτικές εκλογές, προκειμένου αυτές να μην καταστούν πεδίο στείρας αντιπαράθεσης.
Ο, κατ’ αρχήν, σχεδιασμός του κ. Σαμαρά παραμένει άγνωστο αν ετέθη στο τραπέζι της χθεσινής σύσκεψης με τον κ. Ευ. Βενιζέλο (σ.σ. ετέθησαν, μεταξύ άλλων, τα ζητήματα της Συρίας, των Σκοπίων, της ελληνικής προεδρίας στην Ε.Ε., της αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών και της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ των δύο κομμάτων). Κατά πληροφορίες, ωστόσο, έχει αποτελέσει αντικείμενο επεξεργασίας με τον υπουργό Εσωτερικών Γ. Μιχελάκη. Προβλέπει δε δύο διαφορετικά ψηφοδέλτια, ένα για τους δημάρχους και ένα για τους δημοτικούς συμβούλους, αλλά και ελάχιστο όριο 5% (αντίστοιχο του 3% που προβλέπεται για τα κόμματα στη Βουλή) για την είσοδο συνδυασμού στο δημοτικό συμβούλιο.
Πιο αναλυτικά, το νέο εκλογικό σύστημα θα προβλέπει:
• Δύο ψηφοδέλτια, ένα με τους υποψήφιους δημάρχους και ένα με όλους τους δημοτικούς συμβούλους με αλφαβητική σειρά.
• Οι υποψήφιοι δήμαρχοι θα ανακοινώνουν πλήρεις συνδυασμούς που θα δημοσιεύονται στον Τύπο και θα αναρτώνται σε εμφανή σημεία του δήμου προς πληροφόρηση των δημοτών.
• Δήμαρχοι θα εκλέγονται όσοι συγκεντρώνουν το 42% των ψήφων, διαφορετικά οι εκλογές επαναλαμβάνονται τη δεύτερη Κυριακή μεταξύ των δύο πρώτων.
• Οι δημοτικοί σύμβουλοι θα εκλέγονται από την πρώτη Κυριακή με απλή αναλογική.
• Προϋπόθεση για την εκλογή στο δημοτικό συμβούλιο του υποψηφίου δημάρχου με τον συνδυασμό του θα είναι, κατά την πρώτη Κυριακή, ο υποψήφιος δήμαρχος να συγκεντρώσει τουλάχιστον το 5% του εκλογικού σώματος.
Κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για «αποφασιστικό άλμα προς μια σύγχρονη αυτοδιοίκηση μέσα από την ανάδειξη των καλύτερων από τους πολίτες και όχι των εκλεκτών των κομμάτων». Πέραν, ωστόσο, της πραγματικής βούλησης απογαλακτισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από την κεντρική εξουσία, αλλά και των ισορροπιών που θα απαιτούνται μεταξύ δημάρχου και δημοτικού συμβουλίου, το νέο εκλογικό σύστημα έρχεται να δώσει απαντήσεις και στα δεδομένα που κυριαρχούν στο πολιτικό σκηνικό.
Με άλλα λόγια, «απελευθερώνει» Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ να ποντάρουν σε υπερκομματικές υποψηφιότητες ή να επιλέξουν ισχυρούς υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους που θα κυριαρχήσουν των υποψηφίων άλλων κομμάτων. Ετσι, «δυσκολεύει» το έργο, ενδεικτικά, της Χρ. Αυγής, καθώς ο επικεφαλής της στην Αθήνα Ηλ. Κασιδιάρης δεν θα μπορεί να «συμπαρασύρει», με την ίδια ευκολία του ενιαίου ψηφοδελτίου, υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους της Οργάνωσης και, παράλληλα, δημιουργεί προϋποθέσεις ώστε η «ανάγνωση» του νικητή ή του ηττημένου της αναμέτρησης να μην είναι προφανής…
ΠΗΓΗ: Καθημερινή