Ο ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ PEARSON ΘΕΩΡΕΙ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΙΣΟΒΑΘΜΟ ΜΕ ΤΗΣ ΒΡΑΖΙΛΙΑΣ, ΜΕΞΙΚΟΥ ΚΑΙ ΙΝΔΟΝΗΣΙΑΣ- ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΊΟ ΑΠΑΝΤΆ ΚΑΙ ΕΞΑΓΓΕΛΕΙ…ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Ο βρετανικός εκδοτικός οίκος Pearson θεωρείται εκ των μεγαλυτέρων παγκοσμίως. Φυσικά, δεν πρόκειται μόνο για εκδοτικό οίκο αφού μεταξύ άλλων συμμετοχών του σε επιχειρήσεις (π.χ στην ομοειδή Penguin με 47%) φιγουράρει και εκείνη με 50% στο βρετανικό περιοδικό Economist, ένα από αυτά με την μεγαλύτερη επιρροή διεθνώς.
Αυτός ο εκδοτικός οίκος παρήγγειλε μία έρευνα την οποία ανέθεσε στην Economist Intelligence Unit, ήτοι σε μία θυγατρική του εταιρεία. Και σύμφωνα με την έρευνα αυτή το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι από τα χειρότερα παγκοσμίως, μεταξύ εκείνων της Ινδονησίας, του Μεξικού και της Βραζιλίας.
Ο εκδοτικός οίκος, λοιπόν, πλασάρει διεθνώς την εικόνα μιας Ελλάδας με εκπαίδευση τύπου…φαβέλας του Ρίο ή του Μέξικο Σίτι.
Ο οίκος ανέθεσε στο περιοδικό Economist να εκπονήσει για λογαριασμό του μελέτη για τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο η οποία βασίστηκε στις επιδόσεις των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στο ποσοστό των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,σε δύο Αμερικανικές εκπαιδευτικές μελέτες καθώς και στα στοιχεία του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) που προκύπτουν από τα pisa tests (τεστ συνήθως σε μαθηματικά προβλήματα ανάμεσα σε μαθητές διαφορετικών χωρών).
Ερώτηση πρώτη: ποιος έδωσε στην εταιρεία ερευνών τα στοιχεία των επιδόσεων των φοιτητών; Και μπορεί να ισχυριστεί κανείς σοβαρά πως ακόμα και στην κλονισμένη -από καταλήψεις, έλλειψη κονδυλίων και προσωπικού- ανώτερη και ανώτατη παιδεία, οι επιδόσεις των ελλήνων φοιτητών είναι ανάλογες με των Ινδονησιανών;
Ο διευθύνων σύμβουλος του εκδοτικού οίκου Pearsdon, John Fallon, τόνισε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν την στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην οικονομική κατάσταση μιας χώρας και στο εκπαιδευτικό της σύστημα. Είναι βέβαιο πως η παρατήρηση είναι ορθή. Τα κονδύλια στην τριτοβάθμια περιορίστηκαν στο ελάχιστον, οι υποδομές των ΑΕΙ και ΤΕΙ αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, η διδασκαλία γίνεται διακεκομμένα εξαιτίας των κινητοποιήσεων του προσωπικού. Όμως, οι επιδόσεις των πτυχιούχων από τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ανάλογες εκείνων τριτοκοσμικών χωρών;
Και τι σημαίνει “επιδόσεις” εάν δεν λαμβάνει υπόψη της τη γενικότερη μόρφωση, τη γνώση ξένων γλωσών και την προσαρμοστικότητα στη διεθνή αγορά εργασίας όπου οι έλληνες πτυχιούχοι είναι περιζήτητοι;
ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Όπως εύκολα θα προέβλεπε κανείς, ο υπουργός Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλος έσπευσε να απαντήσει στις διαπιστώσεις της έρευνας και να συνδέσει όσα περιγράφει ότι με τα αποτελέσματα των πολιτικών που ασκήθηκαν την περίοδο της κρίσης αλλά με την ανάγκη μεταρρυθμίσεων, γεγονός που εύκολα μπορεί να υποθέσει κανείς ότι συνδέεται με τις προωθούμενες αλλαγές, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και όσα ζητάει ο ΟΟΣΑ.
«Η έρευνα του εκδοτικού οίκου Pearson επιβεβαιώνει πλήρως τις πολιτικές επιλογές και τις μεταρρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας» τονίζουν στο υπουργείο Παιδείας, ύστερα από τη δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων της έρευνας για τη χαμηλή θέση που καταλαμβάνει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Συγκεκριμένα, το γραφείο Τύπου του υπουργείου Παιδείας, σε σχέση με την έρευνα του εκδοτικού οίκου Pearson για λογαριασμό του ιδρύματος Economist Intelligence Unit, προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση:
«Η συγκεκριμένη έρευνα επιβεβαιώνει τη διαπίστωση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων -από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων- πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα, εδώ και πολλά χρόνια, ήταν χωρίς στρατηγική, αντιπαιδαγωγικό και αντιαναπτυξιακό, και αυτό ήταν μία από τις βασικότερες δομικές αιτίες της κρίσης που βιώνουμε σήμερα».
»Στο Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, όπως περιγράψαμε στις προγραμματικές δηλώσεις τον Ιούλιο 2012, τα τελευταία δύο χρόνια επιδιώξαμε μικρές και μεγάλες τομές, αλλαγές και μεταρρυθμίσεις με στόχο μια Εθνική Παιδεία, που οδηγεί στην αγωγή και την αρετή, και ένα Εκπαιδευτικό Σύστημα, που παρέχει γνώση, δεξιότητες και ικανότητες, μαθησιακά αποτελέσματα εφόδια στη ζωή του πολίτη».
»Πιστεύοντας ότι όταν σχεδιάζεις την εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση μιας κοινωνίας, ενός λαού, σχεδιάζεις την εθνική οικονομία της επόμενης γενιάς υλοποιήσαμε ένα πλέγμα δράσεων και πολιτικών με στρατηγική επιλογή την ποιότητα και την υψηλή αποτελεσματικότητα και απόκριση της δημόσιας, δωρεάν παροχής παιδείας στους νέους μας, στα παιδιά μας».
»Και Δημόσια δωρεάν παιδεία σημαίνει ελεύθερη, ανεμπόδιστη και καθολική προσφορά γνώσης, δεξιότητας και ευκαιριών σε όλους τους Έλληνες, προσανατολισμένης στις εθνικές στρατηγικές επιλογές».
»Οι στρατηγικές, οι πολιτικές και οι δράσεις που αναφέρονται παρακάτω στόχευσαν την αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης, από το Νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο, από την τυπική έως την άτυπη μάθηση».
»Βασικοί Στόχοι της πολιτικής μας που υλοποιήθηκαν και φέρνουν ήδη αποτελέσματα είναι οι κάτωθι:
– Η μείωση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και η ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης με την ίδρυση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης μετά το Γυμνάσιο, με την ενίσχυση των προγραμμάτων σε Δημοτικό και Γυμνάσιο και με την ενίσχυση του διετούς υποχρεωτικού Νηπιαγωγείου
– Η δημιουργία «αταξικών» σχολείων αριστείας με το ανάπτυξη του δικτύου των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, την αναβάθμιση των προγραμμάτων τους και την ενίσχυση των διαδικασιών τους
– Η αναβάθμιση της ποιότητας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την ποιότητα στην εκπαίδευση και την πληρότητα του γνωσιακού και αναπτυξιακού ρόλου της πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με νέα ωρολόγια προγράμματα και το Νέο Λύκειο
– Η αντιστοίχιση μαθησιακών αποτελεσμάτων του εκπαιδευτικού συστήματος και απαιτήσεων της αγοράς εργασίας με ειδικότητες στην επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση σύμφωνες με την οικονομική γεωγραφία της χώρας σε περιφερειακό επίπεδο και το νέο ΕΠΑΛ καθώς και η ίδρυση των Σχολών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και των ΙΕΚ ως φορείς Δημόσιας Δωρεάν Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
– Ο εξορθολογισμός δομών και των υπηρεσιών καθώς και η μείωση των λειτουργικών δαπανών, με μείωση δομών κατά 45% και μείωση ετήσιων λειτουργικών δαπανών κατά 35%
– Η παροχή γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που διασφαλίζουν στη νέα γενιά υψηλή κινητικότητα και προσαρμοστικότητα στον εργασιακό τους βίο, απαραίτητο στοιχείο για μείωση της ανεργίας
– Η ενίσχυση του θεσμού της ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ και η παροχή ευκαιριών στους νέους για ένταξη στην αγορά εργασίας και για εύκολη πρόσβαση από το σχολείο στην εργασία
– Η εφαρμογή μετά από 32 χρόνια της Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών με στόχο την ποιότητα στο Σχολείο
– Η ενίσχυση των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ μέσα από την ολοκλήρωση εντός του 2013 της Αξιολόγησης των Τμημάτων και την έναρξη της διαδικασίας Ακαδημαϊκής Πιστοποίησης, που θα ολοκληρωθεί εντός του 2014
– Η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η καλύτερη σύνδεση μεταξύ Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, η υποστήριξη των φοιτητών για την έγκαιρη ολοκλήρωση των κύκλων σπουδών
– Η ενίσχυση της ερευνητικού δυναμικού της χώρας στο πλαίσιο της βασικής έρευνας αλλά και της ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών που περιλαμβάνονται και στο σχέδιο νόμου που κατατίθεται στη Βουλή εντός του Μαΐου».
ΠΟΙΕΣ ΧΩΡΕΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΝ…
Πρώτη στον κατάλογο των χωρών με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο έρχεται η Νότια Κορέα, ενώ ακολουθούν η Ιαπωνία, η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ. Σύμφωνα με την έκθεση η μεγάλη άνοδος των Ασιατικών χωρών στον εκπαιδευτικό τομέα οφείλεται στην στενή συνεργασία οικογένειας, μαθητών και εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς και στον σεβασμό που τρέφουν σε αυτές τις χώρες για τους εκπαιδευτικούς.
Η Βρετανία καταλαμβάνει την έκτη θέση ανάμεσα στις υπόλοιπες χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ η Φινλανδία, που επί χρόνια είχε την πρωτιά, έχει εκτοπιστεί στην πέμπτη θέση διεθνώς.
Έκπληξη αποτελεί η άνοδος της Πολωνίας που όπως δείχνει η κατάταξή της στην δέκατη θέση παγκοσμίως έχει παρουσιάσει σημαντική άνοδο στο εκπαιδευτικό της σύστημα μετά το τέλος του κομμουνισμού στη χώρα!
Δείτε την κατάταξη των 20 πρώτων χωρών με βάση το εκπαιδευτικό τους σύστημα:
1. Νότια Κορέα
2.Ιαπωνία
3. Σιγκαπούρη
4. Χονγκ Κονγκ
5. Φινλανδία
6. Βρετανία
7. Καναδάς
8. Ολλανδία
9. Ιρλανδία
10. Πολωνία
11. Δανία
12. Γερμανία
13. Ρωσία
14. ΗΠΑ
15. Αυστραλία
16. Νέα Ζηλανδία
17. Ισραήλ
18. Βέλγιο
19. Δημοκρατία της Τσεχίας
20. Ελβετία
ΜΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΟΜΑΔΑΣ ΙΣΠΑΝΩΝ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΑΛΛΑ…
Η λίστα με τα καλύτερα ελληνικά πανεπιστήμια (από το Έθνος)
Πέντε ελληνικά πανεπιστήμια (Αριστοτέλειο, Αθήνας, ΕΜΠ, Κρήτης, Πατρών) βρίσκονται στο καλύτερο 3% της παγκόσμιας κατάταξης, σύμφωνα με μελέτη Ισπανών ερευνητών, αλλά όπως επισημαίνεται δεν είχαν τη βελτίωση που εμφάνιζαν τις περασμένες χρονιές.
Η λίστα με τα καλύτερα ελληνικά πανεπιστήμια
Πάντως, για πρώτη φορά, υπάρχουν στο καλύτερο 10% και δύο τεχνολογικά ιδρύματα (TEI Θεσσαλονίκης και TEI Λάρισας).
Η ταξινόμηση των πανεπιστημίων συμπεριλαμβάνει συνολικά 21.250 ιδρύματα παγκοσμίως και στηρίχθηκε σε πέντε κριτήρια, τα οποία χρησιμοποιεί ερευνητική ομάδα που ανήκει στο ισπανικό κέντρο ερευνών.
Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της ομάδας που επεξεργάστηκαν Ελληνες πανεπιστημιακοί, τα πέντε παραπάνω ιδρύματα περιλαμβάνονται στο καλύτερο 3% της παγκόσμιας κατάταξης ενώ το Αριστοτέλειο, βρίσκεται στο καλύτερο 1%. Ακόμη τρία πανεπιστημιακά ιδρύματα (Αιγαίου, Ιωαννίνων και Δημοκρίτειο Θράκης) βρίσκονται στο καλύτερο 5% της παγκόσμιας κατάταξης.
Θα πρέπει να πάντως να επισημανθεί ότι μεταξύ 2012 και 2013, τα δέκα από τα 23 ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια βελτίωσαν τη θέση τους, αλλά όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, σε σχέση με πριν από έναν χρόνο, ο αριθμός αυτός έχει περιοριστεί στο μισό.