Συνειρμοί για ναυάγια και καράβια που τα εγκαταλείπουν οι καπετάνιου τους. Περιμένοντας τις ανακοινώσεις για πάνω από 18.000 κρούσματα…
Ηταν 3 Αυγούστου του 1991 όταν το κρουαζιερόπλοιο Oceanos βυθίζεται στις ακτές της Νότιας Αφρικής μετά το έκρηξη στο μηχανοστάσιο. Το πλήρωμα εγκατέλειψε το πλοίο πριν ολοκληρωθεί η εκκένωση των επιβατών.
Ένας από τους πρώτους που απομακρύνθηκε από τα ελικόπτερα που έσπευσαν να βοηθήσουν τους ναυαγούς ήταν ο Έλληνας καπετάνιος Γιάννης Αβρανάς. Περίπου 200 επιβάτες, άνδρες, γυναίκες και παιδιά, βρίσκονταν ακόμα στο πλοίο περιμένοντας βοήθεια.
Ο πλοίαρχος Γιάννης Αβρανας κατηγορήθηκε από τους επιβάτες ότι έφυγε και τους άφησε, χωρίς να δώσει καμία βοήθεια. ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι έφυγε πρώτος ώστε να συντονίσει την εγκατάλειψη των επιβατών από το ελικόπτερο (!).
Ακόμα είπε, ότι από την στιγμή που έδωσε τη διαταγή για εγκατάλειψη του πλοίου, δεν έχει σημασία αν θα φύγει πρώτος η τελευταίος! Άλλωστε – είπε – ότι δεν μπορεί να περιμένει να φύγουν όλοι, γιατί ίσως κάποιος… δεν θέλει να φύγει…
Ο Αβρανάς και 4 ακόμα αξιωματικοί κρίθηκαν ότι έφταιγαν στη διαχείριση της κατάστασης ανάγκης. (Πηγή: e-Nautilia.gr)
Παραβίασε ο Έλληνας καπετάνιος έναν άγραφο νόμο; Ο καθηγητής και ειδικός στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας Ούβε Γένις λέει ότι δεν υπάρχει κανένας γραπτός νόμος που να προβλέπει ότι ο καπετάνιος εγκαταλείπει τελευταίος το σκάφος.
Ο καπετάνιος Γιάννης Αβρανάς είχε υποστηρίξει ότι μέσα από το ελικόπτερο ήταν σε θέση να συντονίσει πιο αποτελεσματικά την διάσωση των επιβατών του Oceanos. Η υπόθεση του ναυαγίου εκδικάστηκε μετά από μερικά χρόνια στο Λονδίνο. Το βρετανικό δικαστήριο αθώωσε εν τέλει τον κατηγορούμενο, ο οποίος ξαναεργάστηκε αργότερα σε κρουαζιερόπλοιο. (Πηγή: DW)
Στις 28 Απριλίου του 2015 νοτιοκορεατική δικαιοσύνη καταδίκασε σε δεύτερο βαθμό σε ισόβια κάθειρξη τον καπετάνιο του οχηματαγωγού Sewol, στο ναυάγιο του οποίου πριν από ένα χρόνο έχασαν τη ζωή τους 304 άνθρωποι.
Ο 69χρονος νοτιοκορεάτης καπετάνιος Λι Τζουν Σεόκ δραπέτευσε από το κατάστρωμα του «Sewol» για να επιβιβαστεί σε σκάφος της Ακτοφυλακής, αφήνοντας πίσω του εκατοντάδες έφηβους επιβάτες παγιδευμένους μέσα στους πλημμυρισμένους διαδρόμους και τις καμπίνες του πλοίου. Οι μπλόγκερ της Νότιας Κορέας τον ονόμασαν «διάβολο του “Sewol”».
Η συμπεριφορά του προκάλεσε σοκ στη διεθνή κοινότητα των ναυτικών. Ολοι μιλούσαν για παραβίαση μιας περήφανης διεθνούς παράδοσης (και της Νότιας Κορέας), της υπεύθυνης διαχείρισης του πλοίου, η οποία βασίζεται τόσο σε αποδεκτούς κώδικες συμπεριφοράς όσο και στον νόμο.
«Αυτός ο άνθρωπος αποτελεί όνειδος για όσους έχουν υπηρετήσει στη θάλασσα» είχε πει ο Τζον Πάτζετ, συνταξιούχος υποναύαρχος του αμερικανικού ναυτικού και πρώην κυβερνήτης υποβρυχίου. Την άποψη αυτή συμμερίζεται και ο αμερικανός πλοίαρχος Ουίλιαμ Ντόχερτι. Ο Πάτζετ παρομοίασε μάλιστα τη στάση του νοτιοκορεάτη καπετάνιου με την εγκατάλειψη του «Costa Concordia», του κρουαζιερόπλοιου που βυθίστηκε στα ανοικτά των ιταλικών ακτών το 2012, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 30 άνθρωποι.
«Δεν μπορείς να αναλαμβάνεις την ευθύνη 500 ψυχών ή να λες ότι το κάνεις, κι έπειτα να είσαι ο πρώτος στη σωσίβια λέμβο» υποστήριξε.
Αυτούς τους… ανέμελους καπετάνιους θυμηθήκαμε σήμερα, 28 Δεκεμβρίου του 2021 λίγο πριν “σκάσει” ένα τσουνάμι κρουσμάτων που ίσως φτάσουν και τα 18.000.
Πηγές: e-Nautilia.gr, DW, Τα Νέα, Μηχανή του Χρόνου