Για «εκτόξευση» των χρεώσεων, οι οποίες θα μετακυληθούν στις τιμές των εισιτηρίων, εν όψει της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες επενδυτές προειδοποίησε την Τετάρτη η Ομοσπονδία Συλλόγων Εργαζομένων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ).
Σύμφωνα με δηλώσεις του πρόεδρου της ΟΣΥΠΑ, κ. Βασίλη Αλεβιζόπουλου, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του διαγωνισμού του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στην οποία προτιμητέος επενδυτής ανεδείχθη η κοινοπραξία Fraport – Slentel, θα φέρει ακριβότερα αεροδρόμια και αεροπορικά ταξίδια, ενώ σε βάθος χρόνου θα οδηγήσει σε «λουκέτο» τα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας, που θα παραμείνουν στο δημόσιο.
Όπως τόνισε, το τίμημα των 1,2 δισ. ευρώ που προσέφερε η πλειοδότρια κοινοπραξία, δεν θα αξιοποιηθεί από τον προϋπολογισμό, αλλά θα πάει «σε καλάθι χωρίς πάτο», δηλαδή στο χρέος της χώρας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΣΥΠΑ, ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει να εκτελέσει επενδύσεις ύψους 330 εκατ. ευρώ στα πρώτα τέσσερα χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης. Ωστόσο, σημείωσε ότι πρόκειται για ετήσια επένδυση 5,9 εκατ. ευρώ ανά αεροδρόμιο, όσο δηλαδή δαπανά η ΥΠΑ για την βαρειά συντήρηση όχι μόνο των 14, αλλά όλων των 39 αεροδρομίων στα οποία διοικεί.
Ο κ. Αλεβιζόπουλος σημείωσε ότι η παραχώρηση των εσόδων από τέλη σε ιδιώτες προσκρούει στο κοινοτικό δίκαιο, ενώ τόνισε ότι η ιδιωτικοποίηση θα σημάνει την μεταφορά των αερολιμένων από το ελληνικό κρατικό μονοπώλιο στο γερμανικό κρατικό μονοπώλιο – με το σκεπτικό ότι στο μετοχικό κεφάλαιο της Fraport συμμετέχει το ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης.
«Παίζεται χοντρό παιχνίδι εις βάρος της βιομηχανίας του τουρισμού» είπε και δήλωσε ότι η τιμολογιακή πολιτική του παραχωρησιούχου σκοπίμως παραμένει κρυφή, καθώς στα σημερινά τέλη των 12 ευρώ, τα οποία θα αυξηθούν σε 14,5 ευρώ, θα προστεθεί νέο ειδικό τέλος 12 ευρώ. «Ο φόρος θα πάει στα 26,5 ευρώ» είπε ο κ. Αλεβιζόπουλος, προβλέποντας ότι στη λήξη της τετραετίας οι χρεώσεις θα φτάσουν τα 32 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ σημείωσε ότι σήμερα η ΥΠΑ χρεώνει ελάχιστα για την στάθμευση των αεροσκαφών, με τα σχετικά έσοδα να ανέρχονται μόλις σε 5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Αντίθετα, προέβλεψε ότι στα 14 παραχωρούμενα αεροδρόμια το κόστος της στάθμευσης αεροσκαφών θα εκτοξευθεί, αφήνοντας «αποτύπωμα» στο εισιτήριο του επιβάτη.
Ο κ. Αλεβιζόπουλος διερωτήθηκε τι απέγιναν οι πόροι της ΥΠΑ, η οποία, όπως υποστήριξε, έχει εισπράξει εκατοντάδες εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια.
Παράλληλα, κατήγγειλε ότι επί σειρά ετών τα περιφερειακά αεροδρόμια επιδοτούσαν το «Ελ. Βενιζέλος», κατά παράβαση των κανόνων για κρατικές ενισχύσεις, ζητώντας μάλιστα παρέμβαση των ελεγκτικών αρχών.
Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ σημείωσε ότι σκοπίμως εντάχθηκαν στις δύο συστάδες των 14 αεροδρομίων και ζημιογόνοι αερολιμένες, προκειμένου οι ιδιώτες να διεκδικήσουν επιδοτήσεις. Ο κ. Αλεβιζόπουλος προέβλεψε ότι τα έσοδα της εταιρίας παραχώρησης θα είναι 275 εκατ. ευρώ και τα κέρδη της 135 εκατ. ευρώ, κατ’ έτος.
Ο επικεφαλής της ΟΣΥΠΑ πρότεινε στην κυβέρνηση να υλοποιήσει πλάνο ενίσχυσης της ΥΠΑ, τα έσοδα της οποίας εκτίμησε στα 470 εκατ. ετησίως, σημειώνοντας ότι με τα μισά χρήματα η υπηρεσία θα μπορούσε να προχωρήσει στην ανάπτυξη υποδομών.
Στο μεταξύ, όπως ισχυρίστηκε, μετά το 2024 σταματούν οι επιχορηγήσεις στα μικρά αεροδρόμια, στα οποία προέβλεψε ότι θα μπει «λουκέτο».